Foto: Zvonko KUCELIN
Došlo je do prelova kod nekih vrsta riba i sada treba stati i reći dosta. Ako ne stanemo na kraj s daljnjim izdavanjima povlastica, uskoro bi moglo biti upitno ribarstvo, odnosno opstanak mnogih ribara na našem području, kaže novi predsjednik Ceha ribara HOK-a Ante Fabijanić
Ante Tonći Fabijanić, predsjednik Ceha ribara Zadarske županije, odnedavno obnaša dužnost predsjednika Ceha za ribarstvo, akvakulturu i poljodjelstvo pri HOK-u.
Fabijanić je u razgovoru za naš list istaknuo da je nova funkcija za njega posebna čast, a posebno velika podrška članova Ceha.
– Novom dužnošću odgovornost je znatno veća, ponajviše u ovim trenucima kada su otvoreni pregovori s EU za sektor ribarstvo te usklađenje zakonskih i podzakonskih regulativa. Budući da problematiku ribarstva izuzetno dobro poznajem i kao član Pregovaračkog tima vjerujem da ću opravdati ukazano mi povjerenje, kaže Fabijanić.
Kruta i fleksibilna Europa
On je istaknuo da je cijela procedura oko pregovora s EU u ovim trenucima izuzetno teška, no kvalitetnim radom i obranom stavova puno se toga za dobrobit hrvatskih ribara može obraniti. No, ističe Fabijanić, u cijeloj toj proceduri treba biti ustrajan, jer Europa koliko je često kruta u stavovima, ponekad može biti i fleksibilna.
– Pred nama je veliki posao oko usklađivanja pravne stečevine s EU, odnosno mogućnost pravnog zadržavanja ribarskih alata. Naime, Europa ima 16 vrsta alata, mi u Hrvatskoj imamo 52 vrste alata koji su namijenjeni za sve vrste riba. Činjenica je da ti naši alati postoje više od 150 godina. Naši ribari podesili su te alate prema podmorju i patentirali na način da ne uništavaju našu morsku cvjetnicu. Neki alati koje naši ribari koriste u EU su zabranjeni. No, mi ribari možemo dokazati da oni ne štete podmorju. Znači, pred nama je posao, naravno, uz veliku pomoć i podršku Državne uprave za ribarstvo i Vlade RH, da to argumentirano prezentiramo i dokažemo, kaže Fabijanić.
Prema njegovim riječima cijela procedura oko pregovora je izuzetno teška. Uz te probleme ribari imaju i probleme na svom terenu.
Problem iskrcajnih mjesta
Jedan od njih je, kako kaže Fabijanić, previše izdanih povlastica.
– U Cehu razmišljamo da na sljedećim Susretima ribara donesemo odluku da se zabrani potpuno izdavanje svih povlastica i upisivanje svih alata u povlastice. Taj potez je nužan jer je došlo do prelova kod nekih vrsta riba i sada treba stati i reći dosta. Ako ne stanemo na kraj s daljnjim izdavanjima povlastica, uskoro bi moglo biti upitno ribarstvo, odnosno opstanak mnogih ribara na našem području.
Fabijanić je istaknuo da je u ovom trenu veliki problem oko iskrcajnih mjesta za ribarske brodove.
– Razvojem nautičkog turizma na našoj obali te izdavanjem koncesija ljudima koji se bave takvom djelatnošću naši ribari doslovno imaju veliki problem oko iskrcaja ribe. Često lutaju po moru tražeći slobodno mjesto, a činjenica je da zbog ljetnih vrućina takvo lutanje jednostavno donosi dodatnu štetu zbog lake pokvarljivosti ribe, ali i dodatnih troškova goriva. Kada ribari nađu iskrcajno mjesto, to ih stoji puno novca. Jedan ribarski brod dužine 30 metara za iskrcaj ribe u luci godišnje ostavi oko 60.000 kuna, a to je veliki novac. Mi u Cehu krenuli smo s prijedlogom da se konačno na Jadranskoj obali i otocima definiraju iskrcajna mjesta kako bi se ribarima olakšao posao, navodi Fabijanić, ističući da takav prijedlog često nije bio dobro primljen kod lokalnih samouprava.
On pojašnjava da se cijeli taj posao prepustio na leđa lokalnih samouprava.
– No, za takav posao nužna je suradnja resornog ministarstva, Vlade i lokalne samouprave. Nužno je u Prostornim Planovima definirati određeni dio operativne obale kao što je to slučaj s trajektnim lukama. Jedino na takav način, ali i suradnjom svih nadležnih može se konačno definirati iskrcajna mjesta za ribare na Jadranu, smatra Fabijanić.
Zloporaba plavog dizela
– Zapravo, pred nama je veliki posao. No, ne možemo biti u svemu nezadovoljni. Činjenica je da smo mi ribari nedavnim mirnim prosvjedom uspjeli sklopiti dogovore s Vladom koja je osigurala 12 milijuna kuna potpore za plavi dizel namijenjen našim ribarima.
Naime, kako kaže Fabijanić, Vlada je obećala da će za ribare litra plavog dizela do 1. siječnja 2009. godine stajati 5 kuna.
– Na svjetskom tržištu cijena barela nafte uzastopno raste. Sada barel nafte stoji 140 USA dolara, a do nove godine mogao bi porasti na 170 USA dolara. Ako do toga dođe, mi imamo povrat u razliku cijene ako gorivo poskupi. ***Sada litra plavog dizela stoji 5,60 kuna, znači ribari imaju 0,60 kuna povrata po litri. Naravno, cijela ta procedura se strogo kontrolira upisom u Plavu ribarsku knjižicu. Mi ribari već godinama upozoravamo na zlouporabu plavog dizela, a jedino strogom kontrolom može se ta zlouporaba zaustaviti jer plavi dizel namijenjen je za ribarstvo i poljoprivredu, a nikako za nešto treće, kaže Fabijanić, ističući da ribari svoja prava mogu ostvariti jedino ustrajnošću i argumentima kako prema Vladi RH tako i tijekom daljnjih pregovora s EU:
– Nije to lak posao, ali vjerujem da se samo predanim i kvalitetnim radom može puno toga ostvariti, poručuje novi predsjednik Ceha za ribarstvo, akvakulturu i poljodjelstvo pri HOK-u.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Serie A
Nikola Vlašić zbog ozljede izašao nakon pola sata igre u remiju Torina i Bologne
Hrvatska
ODLUKA VLADE
Hrvatska kupuje dvije mobilne brodice-ljekarne, ići će u teško dostupna područja
Košarka
Košarka
Lakersi otpustili trenera: “Bio je pakao sjediti na ovom stolcu”
Scena
EUROSONG
Baby Lasagni stigao paket HNS-a, kad ga je otvorio ovo je odmah morao isprobati
Nogomet
Druga ŽNL, 18. kolo
Sv. Mihovil u derbiju pobijedio Raštane i preuzeo prvo mjesto
Županija
TRAGEDIJA U MORU
Đani Iglić o stradalom roniocu: ‘Bio je veliki profesionalac koji je znao sva pravila ronjenja’
Zadar
PU ZADARSKA
Zbog utrke u nedjelju pojačan promet i gužve, policija uputila preporuku vozačima
Nogomet
UGODNO IZNENAĐENJE
Delegacija srpskog nogometnog saveza posjetila Josipa Skoblara u Privlaci: ‘Ove fotografije oživljavaju sjećanja’
Zadar
SANACIJA KROŠNJI
Od ponedjeljka se zbog radova privremeno zatvara ova ulica u Zadru
Zadar & Županija
TOČKA NA I