Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

Direktorica Sektora za turizam HGK

ANDREJA VUKOJEVIĆ: Premium gosti zahtijevaju autentičnost, tišinu, prostor, osobnu priču, ali i kvalitetu

Autor: Nikolina Lucić

19.09.2025. 08:14
ANDREJA VUKOJEVIĆ: Premium gosti zahtijevaju autentičnost, tišinu, prostor, osobnu priču, ali i kvalitetu

Foto: MIRNA BARTOLIĆ



Segment premium turističke ponude u Hrvatskoj iz godine u godinu bilježi snažan rast i sve veću profitabilnost. O ovoj će se temi detaljno raspravljati i na konferenciji Zadarskog lista »Premium turizam kao pokretač razvoja Zadarske županije« koja će se održati 26. rujna u hotelu Hyatt u Zadru. Nedavni rezultati istraživanja Hrvatske gospodarske komore, povodom godišnjice osnivanja platforme Stories – Experience Premium Croatia, pokazali su kako je procijenjeni prihod od premium smještajne ponude u Hrvatskoj, uključujući hotele, kampove, vile i marine, prošle godine dosegnuo 1,4 milijarde eura.


Uravnotežen razvoj


Dovoljan je to dokaz važnosti nastavka ulaganja u razvoj ovog segmenta, koji je u Zadarskoj županiji još uvijek u začetnoj fazi. Veliki poticaj premium industriji dalo je otvorenje triju luksuznih smještajnih objekata, no, kako nam je u razgovoru kazala Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam HGK, posla je još mnogo.


– Iz Zadarske županije imamo jednu vilu, jedan hotel, dvije marine i jedan kamp. Različite kategorije pokazuju širinu lokalne ponude. S tim da je platforma ove godine proslavila svoj prvi rođendan. Vjerujem da će ta brojka samo rasti, ne samo u smislu novih članica, već i potpuno novih projekata. Hrvatskom turizmu treba taj novi smjer i tu se platforma uklapa. U stvarnu potrebu da konačno okupimo hrvatsku vrhunsku turističku ponudu na jednom mjestu, njih već gotovo 170. Želimo toj ponudi dati identitet koji odgovara onome što danas traži svjetski premium gost – autentičnost, tišinu, prostor, osobnu priču i kvalitetu, rekla je Vukojević. Dodala je kako premium segment prvenstveno podrazumijeva više vrijednosti uz manji volumen, a strateški cilj hrvatskog turizma je pozicionirati zemlju kao cjelogodišnju destinaciju izvrsnosti, autentičnosti i održivosti, s naglaskom upravo na ponudu u premium segmentu.




U tom kontekstu platforma Stories doprinosi jačanju i izgradnji prepoznatljive i održive kvalitetne ponude u Hrvatskoj, čime se izravno podiže konkurentnost i prepoznatljivost zemlje na globalnoj turističkoj karti.


– Premium gosti dulje ostaju, troše više, dolaze i izvan špice sezone. Traže autentičnost, mir i kvalitetu. Dakle, upravo ono što smanjuje pritisak na najopterećenije točke i podržava cjelogodišnje poslovanje. Takav model turizma omogućuje uravnotežen razvoj, bolje plaćena radna mjesta i rasterećenje preopterećenih destinacija. Premium turisti dolaze radi prirode, kulture, tišine, a sve to imamo i u listopadu i u siječnju, istaknula je Vukojević. Taj pristup, dodala je, u srži je platforme HGK. Premium turizam u snažnom je uzletu jer putnici sve više traže autentične, personalizirane doživljaje i spremni su za njih platiti više.


Cjelovito iskustvo


– Isto je tako u skladu sa Strategijom razvoja održivog turizma – način kako zauzdati negativne učinke masovnosti i podići dodanu vrijednost destinacije. Planirano je više od šest tisuća novih soba sa četiri i pet zvjezdica, ali kvantiteta nije dovoljna. Ključ je u razvoju cjelovitih iskustava, autentičnih sadržaja i visoke razine usluge. Prema rezultatima studije HGK i 505 Savjetovanja premium segment već sada generira više od 1,4 milijarde eura godišnje. Uz pametan razvoj može narasti do 20 posto ukupne turističke potrošnje do 2030. godine. Već sada premium segment čini 22 posto hotelskih kapaciteta, 14 posto vila, 12 posto kampova i čak 39 posto marina, rezimirala je Vukojević.


No, za razliku od Zagreba, Istre i Dubrovnika, gdje luksuzni turizam ima dugu tradiciju, u Dalmaciji je premium ponuda još uvijek neujednačena i raštrkana.


– Dovoljna su dva ili tri jaka sidra doživljaja koja drže premium gosta dvije do četiri noći, uz dobru priču i prometnu dostupnost. Treba ponuditi više pažljivo osmišljenih i posebno oblikovanih doživljaja koji su prilagođeni interesima gostiju. Ne samo »smještaj plus doručak«, nego cjelovita iskustva. Primjerice vikend u vili s privatnim kuharom i obilaskom lokalnih vinara, boravak u prirodi uz vođene šetnje i wellness tretmane, posjet malom muzeju ili ateljeu ili kulturna događanja na skrivenim lokacijama. Gosti žele znati što mogu doživjeti, a ne samo gdje će prespavati, pojasnila je.


Upravo je nedostatak povezanih priča i iskustava problem s kojim se naša regija muči, jer izostaje komunikacija između pružatelja smještaja, ostalih poduzetnika, kulturnih institucija i ustanova zaštićene prirode.



Nautički turizam


– Sve to treba biti lako dostupno online, jasno ispričano i jednostavno za rezervaciju, kao što to nude najbolje premium destinacije u svijetu. Naglasak treba staviti i na lokalne okuse: spojiti male proizvođače, ribare i obrtnike u istu priču. To je ono što gosti pamte i plaćaju. Zadarske gastro-ture i ribarsko nasljeđe već su jedna od priča platforme Stories. Ako govorimo o onome što je jaka strana Zadarske županije, onda su to svakako marine i nautički turizam. No, svjesni smo da Zadarska županija ima jake adute u svim premium vertikalama. Gastronomija i high-end boutique smještaj nisu za zanemariti, što znači da lokalni udio sigurno nije zanemariv, smatra Vukojević, dodavši kako su se najatraktivnijima za razvoj premium ponude iskristalizirali boutique i heritage hoteli koji podrazumijevaju male kapacitete, veliku vrijednost i autentičnost kao distinkciju od ostatka ponude. Zatim je tu nautika, koja nudi privatne ture, chartere visoke klase i doživljaje.


– Nešto svježiji potencijal imamo i u segmentu premium kampinga, tj. glampinga za goste koji vole kombinirati prirodu, dizajn i privatnost, rekla je.


Pitali smo je koliko snažni možemo biti u premium segmentu s obzirom na to da nam nedostaju kvalitetni restorani i Michelinove zvjezdice kao promotivni faktor lokalne gastronomske scene.


– Imamo lokalni terroir, vino, ulje, ninsku i pašku sol, ribu i školjke, sir s Paga. U Zadru se to već komunikacijski lijepo razvija kroz tematske ture i priče i to gosti vole. Gastronomija je jedna od najjačih poluga premium ponude jer se kroz nju prenosi identitet regije. Zadarska županija ima nevjerojatno bogate ekološke i geografske faktore koji doprinose jedinstvenosti određenog proizvoda. Činjenica da još nema restorana sa zvjezdicom ne znači da nema kvalitete. To je dugotrajan proces i potrebno je stvoriti kritičnu masu restorana, stabilne timove i kontinuitet kroz cijelu godinu. Preporuke u Michelinovom vodiču su već tu i to je važan korak naprijed, rezimirala je Vukojević, zaključivši kako ulaganja u premium nisu mala, ali dugoročno se isplate jer donose veći prihod po gostu i smanjuju sezonalnost.


– Projekti koji nude autentičan sadržaj brže dižu prosječnu potrošnju i povećavaju vrijednost destinacije, a ulaganja u premium segment vraćaju se brže od klasičnih masovnih modela, upravo zato što rade tijekom cijele godine, zaključila je Vukojević.


Važno je kako pričamo priču


Ključno je, upozorava Vukojević, razvijati sadržaj, personalizirati uslugu i educirati djelatnike.


– Kada razvijemo brend koji gost traži, koji podrazumijeva ekskluzivnost, mir i održivost, onda možemo ispričati našu priču. Izrazito je važno i kako pričamo svoju priču svijetu i u tom dijelu imamo prostora za daljnju promociju premium segmenta, naglasila je direktorica Sektora za turizam HGK.