Foto: Luka Jeličić
Uoči nove akademske godine Sveučilište u Zadru ugostilo je Interkatedarski skup »Turizam 2025.«. Skup je okupio 35 profesora turizma iz cijele Hrvatske, a cilj mu je razmjena novih znanstvenih i stručnih spoznaja te jačanje suradnje među katedrama. Najzanimljiviji dio programa bio je okrugli stol »Održivo upravljanje turizmom u kontekstu planova upravljanja destinacijama«, koji je okupio stručnjake iz prakse o ovoj temi, koja okupira pozornost turističkih djelatnika, ali i znanstvenika.
Apostrofirati kvalitetu
Kada se govori o održivom upravljanju destinacijom, puno je pitanja o tome kako bi se turizam u budućnosti trebao odvijati te kako bi on trebao biti kvalitetniji. Plan upravljanja destinacijama zadatak je lokalnih turističkih zajednica kako bi se na temelju dubinskih analiza, odredila nosivost destinacije i izradio plan upravljanja koji bi bio održiv.
– Turizam je grana koja je sve sveobuhvatnija i sve brže rastuća. Novi planovi trebaju biti interaktivni. Iza nas je glavni dio sezone s dobrim pokazateljima. Infrastrukturno smo na maksimumu, dok pred – i posezona itekako još imaju potencijala.
Globalna situacija koja nas okružuje ima sve više utjecaja na sigurnost putovanja, tako da naš turizam mora biti u službi lokalnog stanovništva. Hrvatska već neko vrijeme apostrofira kvalitetu, a ne kvantitetu. Cjenovno smo u rangu naših konkurenata, što kvalitetom itekako trebamo opravdati, kako si dugoročno cjenovnom politikom ne bismo štetili.
Mi koji smo u direktnom kontaktu s gostima još uvijek dobivamo pozitivne reakcije, ali visoke su cijene i opterećujući faktor za lokalnu zajednicu, upozorila je Iva Bencun, direktorica Turističke zajednice Grada Zadra, dodavši kako se svo naše nezadovoljstvo trenutačnim socioekonomskim prilikama neminovno prenosi i na turiste.
– Još uvijek nam fali duža sezona, da smo cijelu godinu bolje povezani sa svijetom te da se tijek turizma disperzira tijekom godine. Sva kompleksnost turizma u nas se premošćuje dobrom suradnjom sa svim dionicima, jer Plan upravljanja destinacijom mora biti više od skupa pravila na papiru, dodala je Bencun.
Pad prometa
A da sve nije tako bajno te da nezadovoljstva kod ugostitelja i poduzetnika u turizmu itekako ima, naglasio je Tomislav Fain, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija, apostrofiravši kako je više nezadovoljnih turističkih djelatnika.
Kapaciteti se, pojasnio je, iz godine u godinu povećavaju, na više-manje isti broj gostiju.
– Prošlu smo godinu proglasili uspješnom pa tako valjda moramo i ovu, iako se pad prometa i nezadovoljstvo osjete jer ponuda je premašila potražnju. Gosti također manje troše. No, tek je rujan, imamo još kojih mjesec i pol sezone, prije zimske stanke, do Adventa. Istina je takva da će, dok je letova, biti i gostiju, rekao je Fain.
Pitali smo ga i za njegovo stajalište oko najavljenog prijedloga Ministarstva gospodarstva o zabrani prodaju rashlađenih alkoholnih pića u kioscima i malim trgovinama koje za to nisu specijalizirane, sve kako bi se stalo na kraj opijanju i razularenom ponašanju dijela posjetitelja.
O prodaji alkohola
– Apsolutno podržavam zabranu prodaje alkohola u turističkim središtima. Problem je to koji nas muči već dugo godina jer osim što nam to stvara nelojalnu konkurenciju u ugostiteljskom poslovanju velik je i komunalni problem.
Ipak, većina gostiju Zadar napušta sa smiješkom i dobrim doživljajima, kazao je Fain te dodao kako vrijedi stalno ponavljati da svaka turistička destinacija nije za svakog turista jer oni koji dolaze na Zrće željni su zabave i tuluma, a ne mirnog uživanja na moru s djecom i obitelji.
– Među prvima sam koji je još 2020. godine rekao kako se kapaciteti u privatnom smještaju moraju ograničiti. Kapaciteti nam iz godine u godinu uvijek rastu, tako da sami sebi dajemo manji komad kolača, istaknuo je Fain.
Burak Baykan, regionalni direktor Dogus grupe za jugoistočnu Europu rekao je, pak, kako ima skoro 20 godina kako je započela njihova poslovna priča u Hrvatskoj.
Lanac marina
– Strateška odluka koja je tada donesena bila je usredotočena na stvaranje lanca marina u Hrvatskoj. Dvije marine imamo u Zadru, kojeg držimo važnim područjem naših ulaganja. No, na početku smo našeg puta u Hrvatskoj iskusili ono pravo – gastronomiju, prirodu, upoznali ljude.
Dvije stvari iznimno su različite u Hrvatskoj u odnosu na ostale destinacije – lokacija, posebice za putovanja autom bez dugog planiranja, te sigurnost. Naši se prioriteti u poslovanju nikada nisu mijenjali.
Ne uzimajte zato svoje bisere zdravo za gotovo, poručio je Baykan, dok je Anita Matešić, direktorica hotela Hilton u Preku, nakon prve ljetne sezone koju su odradili, poručila kako je kvaliteta uvijek cilj, a prepreke koje se na poslovnom putu događaju samo poticaj za još bolju inovativnost.
– Kao peti hotel iz našeg portfelja u Hrvatskoj, svi su bili malo skeptični oko najave njegova otvorenja, ali otočni turizam, iako nosi posebne izazove, u Preku se toliko niti ne osjeti, ali loše vrijeme, kašnjenje na prijevoz, moramo rješavati inovativnim rješenjima, kako bi naši gosti mogli doći do kopna.
Puno smo pametniji za sljedeću sezonu, jer smo puno naučili iz problema s kojima smo se dosad susreli, zaključila je Matešić.
najnovije
najčitanije
Novosti
prognoza
Hoće li ova zima biti oštra? Stručnjaci objavili detaljno izvješće
Novosti
MANJKAVOSTI
UZV srca u Zadru za tri dana, a u Puli i Osijeku – dogodine. Međutim, liječnici upozoravaju na jednu stvar…
Crna Kronika
Romsko naselje
Pucao u nevjenčanu suprugu i njezinu sestru. Jedna je umrla
Zadar
PODIZANJE KVALITETE
Športski centar Višnjik nabavlja važnu opremu! ‘Novi sustav omogućit će…’
Nogomet
borba za sp
Italija protiv Sjeverne Irske u Bergamu
Crna Kronika
Nesreća
ZAVRŠEN OČEVID 26-godišnjeg radnika pregazio 19-godišnji kolega
Zadar
NE ZNA SE KRIVAC
OBRAT! Šibenski aktivist uhićen zbog sumnje da je razbio spomen-ploču sad će tužiti policiju
Zadar
Nova funkcija
Bivši župan postao savjetnik, evo gdje će raditi
Scena
ĐURĐICA BARLOVIĆ
Pjevačka ikona preminula je prije 33 godine u zadarskoj bolnici, ostavila je neizbrisiv trag
Hrvatska
UŽASNE UVREDE!