Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

PERKATONIC

Književnik Želimir Periš održao jedinstvenu »Školu pisanja impresija«

Autor: Đurđa Baljak

07.03.2025. 19:41
Književnik Želimir Periš održao jedinstvenu »Školu pisanja impresija«

Foto: LUKA JELIČIĆ



U prostoru Knjigozemske održano je predavanje pod nazivom »Pop kultura pod povećalom« prilikom čega je zadarski književnik Želimir Periš predstavio jedinstveni koncept pisanja »Škola pisanja impresija za Perkatonic«, online magazina za razmjenu ideja među ljubiteljima pop kulture i književnosti, čiji je on ujedno i inicijator.


– Pop kultura je neizostavan dio našeg života. Sve što čitamo, slušamo i gledamo – filmovi, glazba, serije – oblikuje našu svakodnevicu. Upravo zato želimo produbiti način na koji o njoj razmišljamo i pišemo, istaknuo je Periš.


Krug kreativaca


Uz to, ovaj književnik vodi i kreativne radionice pisanja svake srijede od 17:30 do 19 sati gdje okuplja ljubitelje pisane riječi i pop kulture kako bi stvorio prostor za razmjenu ideja.




– Radimo u zatvorenoj grupi gdje pišemo kratke priče, čitamo ih jedni drugima i razgovaramo o književnosti. Iako je naglasak na prozi, povremeno se okušamo i u poeziji. Sve je to dio šireg plana – iskoristiti popkulturni magazin Perkatonic kao platformu za širenje kruga kreativaca, objašnjava Periš.


Nadalje, kako kaže, ovaj online magazin je nastao posve spontano, iz razgovora uz subotnje kave u kvartu.


– Primijetili smo da nas više zanima što smo gledali, čitali ili slušali nego svakodnevni problemi. Razmjenjivali smo preporuke i razmišljali kako bi bilo sjajno podijeliti ih s drugima. Tako se rodila ideja za Perkatonic, dvojezični portal na hrvatskom i engleskom koji smo pokrenuli 1. siječnja. U kratkom vremenu stekli smo vjernu publiku, otkriva Periš, dodajući kako portal dnevno posjeti 500-tinjak ljudi.


Ono što Perkatonic čini posebnim jest njegov koncept »impresija« – kratkih, osobnih tekstova do 4.000 znakova (oko tri minute čitanja).


– Ne bavimo se klasičnim novinarskim recenzijama, osvrtima i analizama. Umjesto toga, tekstovi su poput Facebook objava, ali s važnom razlikom – prolaze uredničku obradu i lekturu te se objavljuju kao formalni magazinski sadržaj. Čitatelji tako u nekoliko minuta mogu pročitati zanimljiv tekst, odigrati igru i započeti dan s nečim inspirativnim, pojašnjava Periš.


Osobni doživljaji


Tekstovi se često temelje na osobnim doživljajima autora, pri čemu pop-kulturni sadržaj služi kao okidač za dublja promišljanja.


– Primjerice Dana gleda film »Opet on« i pita se zašto je lik Hitlera prikazan kao šarmantan i duhovit – nije li to opasno? Ljiljana odlazi na koncert i uspoređuje ga sa slikama Marca Chagalla. Jana gleda film o Bobu Dylanu i razmišlja kako bi se on osjećao da gleda film o sebi. Dakle, ne pišemo samo o filmovima i knjigama, već o impresijama koje nas potiču na razmišljanje, objašnjava Periš.


U planu je i nova rubrika »Kreacije«, a Perkatonic ekipa tijekom ožujka planira raspisati natječaj za kratke priče do 4.000 znakova, pri čemu će odabrani radovi biti objavljeni, a najbolji nagrađeni.


– Cilj je potaknuti autore da pišu i sudjeluju u stvaranju sadržaja, ističe Periš.


Osim tekstova, Perkatonic se bavi i igrama kroz koje na inovativan način prezentiraju kulturu.


– Jedna od naših popularnih igara je »Puzzlica« – vizualna igra u kojoj korisnici slažu slike i pritom otkrivaju više o njima. Planiramo i igru »Stihuljica«, koja će biti posvećena poeziji, najavljuje Periš, dodavši kako će igrači rješavanjem enigmatskih zadataka otkrivati stihove.


Može se reći kako Perkatonic nije još jedan običan portal, dok ga njegov neprofitni karakter i entuzijam kreatora zasigurno čine idealnim mjestom za sve kreativce, ljubitelje pisane riječi i popularne kulture.


– Ovo radimo iz čistog gušta. Ideja je da svi koji žele podijeliti svoja razmišljanja o kulturi imaju platformu za to. A ako uz to nekome uljepšamo dan – tim bolje, zaključuje Periš.