Foto: Luka Jeličić
Udruga Županijskih uprava za ceste (ŽUC) prije mjesec dana ponovo je upozorila ministra Olega Butkovića na to da je sustav održavanja županijskih i lokalnih cesta pred potpunim urušavanjem, no kako kazuje ravnatelj ŽUC-a Zadarske županije, Branko Kutija, unatoč nastojanjima za popravljanjem materijalnog stanja, do danas se ništa nije promijenilo.
Iako ŽUC-evi, kojih je u državi ukupno 20, upravljaju s dvije trećine javnih cesta (oko 18 tisuća km), oni po dužnom kilometru imaju nekoliko puta manje prihode u odnosu na Hrvatske ceste, koje upravljaju s dvostruko manje kilometara prometnica.
Tomu je tako jer glavni izvor financiranja ŽUC-a predstavljaju sredstva koja se uprihoduju iz godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila.
(Ne)financiranje
S druge strane, Hrvatske ceste financiraju se od trošarina koje su ugrađene u cijenu goriva, a od svake natočene litre goriva HC-u na račun ide 11 centi, a iako je zakonom propisano da se ta sredstva raspoređuju i ŽUC-evima, oni ta sredstva, kako ističe Kutija, ne dobivaju.
– Vezano za decentralizaciju sredstava od strane Hrvatskih cesta po pitanju javnih cesta u koje spadaju županijske i lokalne ceste, to je već sada propisano Zakonom o cestama, u kojem stoji da se naknada za financiranje građenja i održavanja javnih cesta uplaćuje iz državnog proračuna na energente u iznosu od 11 centi na račun Hrvatskih cesta.
U članku 92. se govori o Mjerilima za raspored sredstava na županijske uprave za ceste ovisno o veličini mreže županijskih i lokalnih cesta, visini vlastitih prihoda, itd., ali ono što je bitno, mi ta sredstva ne dobivamo.
Naš jedini izvor prihoda je naknada za uporabu javnih cesta, koja se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila, a koja je ista od 2012. godine, ističe Kutija.
Sukladno financijskom planu ŽUC-a Zadarske županije za 2024. godinu, sredstva od navedene naknade čine skoro 90 posto planiranih prihoda.
Ostali izvori financiranja mogu biti iz državnog proračuna, iz županijskog proračuna te proračuna lokalne samouprave, ali oni se doznačuju namjenski i za vrlo određene projekte, za čije se izvođenje traži i učešće ŽUC-a te nisu sredstva na koje bi ŽUC mogao trajno računati.
Ne mogu svima udovoljiti
– Ilustracije radi, najveće prihode po kilometru ceste imaju kolege iz Primorsko-goranske županije, u iznosu od 12.104 eura, najniže iz Ličko-senjske županije 1.342 eura, a naš ŽUC ima prihode od 4.727 eura po kilometru ceste, ističe Kutija.
ŽUC Zadarske županije upravlja s 1.171 kilometrom što lokalnih, što županijskih cesta. Na godišnjoj razini troše oko 3 milijuna eura na redovno održavanje, a na građenje i izvanredno održavanje na raspolaganju imaju 2,6 milijuna eura.
Drugim riječima, po dužnom metru ceste godišnje imaju oko 2,5 eura za redovno održavanje, te oko 2,2 eura za građenje i izvanredno održavanje, a pri tom asfaltiranje ceste ili nogostupa, uključujući i pripremne radove, po metru kvadratnom košta od 130 do 150 eura.
Iako gradski i općinski čelnici ŽUC-u koncem svake godine iskomuniciraju svoje prioritete, zbog premalo novaca, ističe Kutija, ŽUC nije u poziciji svima udovoljiti.
Studija o virskim cestama
Tragična prometna nesreća na Viru, u kojoj je ljetos stradala mlada obitelj dok se pješke vraćala u apartman, ponukala je ŽUC na izradu prometne studije o stanju svih lokalnih cesta na otoku Viru. Studija o stanju devet kilometara cesta trebala bi biti gotova početkom sljedeće godine, potvrđuje ravnatelj Kutija, a studija će, kako tumači, sadržavati snimanje mreža cesta, nadogradnju postojećeg WebGIS programskog rješenja, obradu i ažuriranje podataka, analizu postojećeg stanja i prijedlog mjera za poboljšanje te, na koncu, izradu prometnog elaborata.
– Nakon izrade, studija će biti prezentirana i Općini Vir, i u dogovoru s njima pokušat ćemo napraviti poboljšanja po naputcima studije, kazuje Kutija pa podsjeća da na temelju Zakona o sigurnosti prometa na cestama, gradovi i općine uz prethodnu suglasnost MUP-a uređuju promet na svom području, tako da definiraju ceste s prednošću prolaska, dvosmjerni, odnosno jednosmjerni promet, sustav tehničkog uređenja prometa i upravljanja prometom putem elektroničkih sustava i video nadzora, ograničenje brzine kretanja vozila, promet pješaka, vozača bicikla, vozača osobnih prijevoznih sredstava, vozača mopeda, turističkog vlaka, parkirališne površine i način parkiranja, zabrane parkiranja i mjesta ograničenja parkiranja, zone smirenog prometa (usporivači prometa ili ležeći policajci), postavljanje i održavanje zaštitnih ograda za pješake na opasnim mjestima…
najnovije
najčitanije
Vinske kronike
poznata sorta
ZADAR VS. SVIJET Regionalne specifičnosti cabernet sauvignona širom svijeta
Svijet
suprotno europskim zemljama
Amerikanci očekivano osudili nalog Haškog suda za uhićenje Netanyahua
Ostali sportovi
Veliki "come back"
Lindsay Vonn se vraća skijanju na utrci u St. Moritzu
Zadar
slobodan ulaz
U sklopu obilježavanja Dana grada Zadra Muzej antičkog stakla priredio bogat program
Zadar & Županija
NESREĆA
Tehnički direktor Jadrolinije opisao što se dogodilo s katamaranom “Silba”
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Županija
TUŽNI ODLAZAK
VIŠE OD BRODA Šarini su živjeli s ‘Princem Zadra’: ‘Godinama smo radili s njim, živjeli, dizali…’
Kultura
Alba Miočev
Mlada zadarska slikarica osvojila Grand Prix: “Bitno je da svaki dan uđem u atelje, čak i ako ne slikam…”
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Županija
POTPORE