ponedjeljak, 19. kolovoza 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

Najavljeno 16. izdanje

KULTURA NA MARGINI Za Monoplay ni euro iz gradskog proračuna

Autor: Antonia Vodan

19.08.2024. 17:30
KULTURA NA MARGINI Za Monoplay ni euro iz gradskog proračuna

Foto: LUKA JELIČIĆ



U prostorima Zadarskog plesnog ansambla najavljeno je šesnaesto izdanje Monoplaya, festivala suvremenog plesa specijaliziranog za predstavljanje solo izvedbe. Ovaj  međunarodni festival, u organizaciji Zadarskog plesnog ansambla, održat će se u periodu od 22. do 25. kolovoza, u Kazalištu lutaka Zadar.


Sanja Petrovski, umjetnička voditeljica Zadarskog plesnog ansambla, istaknula je važnost Festivala za promicanje suvremene umjetnosti na ovom prostoru. 


– Festival suvremenog plesa Monoplay ponovno jaše. Postao je poligon slobode, otvorenosti i hrabrosti te već šesnaest godina niže uspjehe na domaćoj i međunarodnoj sceni. Ovaj festival solo forme je generator urbane kulture i čitave alternativne scene Zadra i Hrvatske preko susreta, integracije te razmjene ideja i znanja. Godinama festival odgaja i motivira naraštaje umjetnika i publike. Također, prepoznat je kao mjesto otpora komercijalizaciji, šundu, proizvodnji potrošača i spektaklu, sumirala je Petrovski. 




Što se tiče ovogodišnjeg glavnog programa,  festival otvara austrijski umjetnik Simon Mayer predstavom Sunbengsitting koja je na granici između jodlanja, narodnog i suvremenog plesa, izleta u prošlost i razigrane potrage za identitetom. Slijedi izvedba autorske predstave Sanje Petrovski, naslovljena “Arthur, moj terapeut” koja se referira na filozofiju Arthura Schopenhauera i njegovo poimanje metafizičke volje. Plesna umjetnica i pedagoginja Silvia Marching gostuje treći dan festivala sa predstavom SOL za koju je nagrađena Nagradom hrvatskog glumišta za najbolju plesnu predstavu u cjelini. Festival zatvara koreograf, mimičar i pedagog fizičkog teatra Aleksandar Acev sa predstavom “Lucy nije bila tako davno” u kojoj govori o nastanku i razvoju ljudskog tjelesnog izraza kroz milijune godina. 


“Ne smijemo dozvoliti tihu eutanaziju kulture u Zadru…”


Uz glavni program, festival će ponuditi i popratni, takozvani “Off programme” kojeg je predstavila Korina Oltran, izvršna producentica festivala.  – Off programme je popratni program Monoplaya koji dodatno popunjava festival. Njime se trudimo otkriti prostore, ne samo na sceni kazališta lutaka, već i druge prostore u kazalištu i oko kazališta. Off programme uvijek je besplatan za publiku, a ove godine i za izvođače. Ove je godine program sastavljen uz čistu volju i želju umjetnika, istaknula je Oltran problematiku izostajanja financijske potpore Grada, dok je Petrovski dodala kako se zadarsku kulturu i umjetnost kontinuirano gura na margine društva. 


– Unatoč trenutnim nedaćama, ne smijemo dozvoliti tihu eutanaziju kulture u Zadru koja se polako nastavlja, povlačenje po marginama društva ovog bogatog grada, bez adekvatnog prostora i prave materijalne podrške. Ne možemo dozvoliti da se nakon šesnaest godina vraćamo na početak i da krećemo ispočetka raditi kao amateri. Između amaterizma i profesionalizma jedna je bitna razlika. Nije ta razlika čak ni u kvaliteti izvođača, koliko u kvaliteti produkcije. Onaj tren kada izvođača stavimo u kvalitetnu produkciju gdje ima omogućen prostor, rasvjetu, glazbu… sve ono što mu je potrebno, onda možemo vidjeti kako to treba izgledati. Ovako smo stalno na početku. Stalno nas se gura na početak, naglasila je umjetnička direktorica ansambla, a ovu temu dodatno je produbilo obraćanje producentice Natali Mahmić koja je izložila nepovoljnu financijsku situaciju s kojom je ansambl primoran se nositi. 


– Mi se financiramo na način da svaku godinu apliciramo na natječaje koje izdaju Grad Zadar, Zadarska županija, Ministarstvo kulture i Zaklada Kultura nova. Mi nikada ne dobijemo sredstva za idućih pet ili deset godina koja možemo raspodijeliti, već svake godine prolazimo isti proces. Mogu reći da su Ministarstvo kulture i Zaklada Kultura nova najviše prepoznali vrijednost Zadarskog plesnog ansambla. Oni najviše naglašavaju naglašavaju našu ulogu za kulturu Zadra. 


FOTO: LUKA JELIČIĆ


Došao i Marko Vučetić


S druge strane, što se tiče Grada Zadra, čini nam se da ove godine uopće neće biti financiranja. Ovu godinu sve što radimo, radimo na dobroj volji svih sudionika organizacije, kako Monoplaya, tako i svih ostalih programa i projekata koje smo napravili do ovog trenutka. U travnju smo, u sklopu plesne sezone, pozvali predstavu koja je trenutno možda najpopularnija predstava na ovim prostorima, a to je Gran Bolero. Mi smo to platili svojim novcima koje smo imali u rezervi, u nadi da će nam sredstva biti retroaktivno vraćena nakon što proračun prođe. Proračun do dana današnjeg nije prošao, rekla je Mahmić te naglasila kako činjenica da ansambl od Grada ove godine nije dobio niti eura nagovještava gašenje kulturne scene Zadra. 


– Sve što se događa na ovogodišnjem Monoplayu događa se jer imamo sredstva Ministarstva kulture, Kulture nove i Zadarske županije. Ovaj program cijeli radimo zapravo besplatno. Izvođači su nam izašli u susret jer ne žele prekinuti tradiciju koju smo stvarali šesnaest godina. Kada, nakon 33 godina Zadarskog plesnog ansambla, posložim sve programe i projekte koje smo postigli i sjetim se da se danas, 2024. godine, nalazimo u situaciji da nemamo jednog eura od Grada Zadra, mogu samo reći da me je sram. Sram me je što radimo u ovakvim uvjetima i što moramo navlačiti, iz godine u godinu, iz projekta u projekt. Ljuta sam jer ne razumijem zašto se kultura u ovom gradu gasi, izjavila je Mahmić.  Predstavnike Zadarskog plesnog ansambla došao je podržati gradski vijećnik Marko Vučetić koji je situaciju na lokalnoj političkoj sceni predstavio kroz Schopenhauerovu filozofiju volje. 


– Imamo dvije volje: jedna je volja koja poništava sebe da bi izrazila opće javno dobro i ideju. To rade umjetnici. Umjetnici poništavaju vlastite interese kako bi iskazali ono što je idejno dobro, idejno korisno i što oslobađa i humanizira prostor. Ples je upravo takva umjetnost zato što ta ideja kola unutar tijela. Plesnim umjetnicima ne treba nekakva druga materija, osim vlastitog tijela i ideje koja se kreće u tom tijelu. Zamislite na što bi Zadar sličio da mi, svi Zadrani, u vlastita tijela pohranimo ideju koja će poništiti naše osobne interese. U Gradskoj vijećnici takvih nema puno, nisam siguran ima li ih uopće. Riječ je o individualnim bićima koja djeluju instinktivno i žele ostvariti neku korist za sebe i svoju političku grupaciju. Njih treba nadigrati i treba ih uvjeriti da je kultura bitna za njihov instiktivni politički opstanak. To je moja uloga, kazao je Vučetić te istaknuo kako postoji velika vjerojatnost da će pripadajuća sredstva Zadarskom plesnom ansamblu ipak biti isplaćena. 


– U današnjem trenutku, negdje je 97 posto vjerojatnosti da će proračun biti prihvaćen, usvojen i da će vam biti uplaćena ona sredstva koja vam ipak nisu dovoljna. Ne znam hoće li ono instinktivno rušilačko pobijediti i u Gradskoj vijećnici, ali ja se iskreno nadam da ćemo se suprotstaviti sa svih razina: kao građani, mediji i umjetnici protiv onoga što se događa. Sada djeluje jedna epizoda dekadencije lokalnog karaktera. Ta dekadencija je ušla u politička tijela i političke institucije. Mi ju trebamo zaustaviti. Najbolji način zaustavljanja dekadencije je da, putem ovoga što će Zadar na ovom festivalu imati prilike pratiti, pustimo da nas umjetnost humanizira. Sebe možete nadvladati samo na dva načina: putem estetske ljepote i umjetnosti i putem moralne dobrote. Kad nemate ljepotu i dobrotu, imate dekadenciju, ali nemate proračun, zaključio je Vučetić.