ponedjeljak, 25. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

ODLIČNI REZULTATI

PADAJU REKORDI Zadar ostvario magičnu brojku avioprometa mjesec dana ranije nego lani

Autor: Antonia Vodan

17.08.2024. 08:29
PADAJU REKORDI Zadar ostvario magičnu brojku avioprometa mjesec dana ranije nego lani

Foto: LUKA JELIČIĆ



Ove sezone Zračna luka Zadar bilježi rekordnu posjećenost, veću čak i u odnosu na pretpandemijsko razdoblje. Prošli je vikend zabilježeno milijun putnika od početka godine, čak mjesec dana ranije u odnosu na 2023. Ovogodišnji milijunti putnik prošao je ispod radara, bez velike pompe, vjerojatno i sam nesvjestan posebnosti vlastitog putovanja. Okrugli milijun ne iznenađuje upravu zadarske Zračne luke koja očekuje da će se broj putnika popeti za dodatnih 500.000.


Ukupno 75 linija


– Milijunti putnik je prošao u subotu. Ovaj put ga nismo obilježavali ni nagrađivali. Ove godine očekujemo preko 1.500.000 putnika, što bi bilo otprilike 10 posto više u odnosu na lani. Zračna luka je ostvarila milijun putnika mjesec dana ranije nego prošle godine. To je bilo u skladu s planovima koje smo imali u pripremi ove sezone. Više kompanija, a najviše Ryanair, povećalo je broj linija i rotacija u predsezoni, koja je bila dvostruko jača u odnosu na prošlu godinu. Što se tiče ostalih brojki, u sedmom i osmom mjesecu prvi put imamo preko 300.000 putnika. To su rekordne brojke. Ova godina, iz mjeseca u mjesec, je rekordna što se tiče prometa, izjavio je Nikola Barać, službenik za informiranje te nam otkrio da je ove godine uvedeno čak osam novih zračnih linija.


– Ukupno je 75 linija. Imamo i nekoliko novih kompanija. Linija nikad nije bilo više. Možemo reći da negdje oko 10.000 putnika dnevno, u prosjeku, prođe kroz zračnu luku u dolasku i odlasku. Što se tiče broja letova dnevno, ima 30 – 50 linija, plus generalna avijacija koja zna obuhvaćati još toliko. To su business i VIP avioni koji isto zahtijevaju prihvat i otpremu.




Organizacija europskih zračnih luka ACI Europe, koja radi stalna statistička istraživanja zračnih luka, objavila je da je naš rast u odnosu na predpandemijske brojke zaista visok. Bili smo po tom rastu treći u Europi, no bilo bi značajnije reći da smo mi u međuvremenu ušli u srednje zračne luke. Postoje ekstra velike, velike, srednje i male zračne luke. Dakle, nismo više u kategoriji malih zračnih luka do milijun putnika, već u srednjim zračnim lukama kroz koje prođe od milijun do pet milijuna putnika. U toj kategoriji smo treći. Po meni je to velik uspjeh i velik zalog za budućnost, kazao je.


Međutim, nužno je da rast prometa prati odgovarajuća modernizacija infrastrukture. Iz toga je razloga Zračna luka pokrenula projekt vrijedan 16 milijuna eura, u sklopu kojega je osuvremenjen sustav prihvata i otpreme zrakoplova. S druge strane, zgrada terminala puca po šavovima.


Nadja


Širenje zgrade terminala


– U sklopu projekta Elektrifikacija i ozelenjavanje sustava prihvata i otpreme zrakoplova i električno napajanje zrakoplova u Zračnoj luci Zadar, napravljena je jedna mini solarna elektrana koja radi napajanje na stajanci. Zrakoplovi u dolasku trebaju električnu energiju dok su na zemlji jer bi inače morali raditi svojim motorima. Prije se to radilo na dizelske agregate, a sada ide na solarno napajanje. U sklopu toga je rekonstruirana cijela stajanka. Napravljeno je novih deset parkirnih pozicija. Što se tiče prihvata i otpreme zrakoplova, možemo pratiti povećanje linija. No, što se tiče prihvata i otpreme putnika, tu smo dosegnuli svoj maksimum. Ova zgrada je već dva puta širena i trenutno su ovo maksimalni kapaciteti koje ona može podnijeti. Zbog toga se kreće u širenje zgrade terminala za koje se nadamo da će početi nakon sezone, najavio je Barać.


Što se tiče kašnjenja letova, Barać priznaje kako do njih zna doći i u Zadru, uslijed djelovanja određenih vanjskih čimbenika.


– Kod nas nema nekih većih kašnjenja, osim u slučajevima kada se dogode neke velike neregularnosti u prometu unutar Europe. Tada se znaju događati neka kašnjenja na koja mi ne možemo utjecati. Na primjer, padovi informatičkih sistema, kao nedavno u Splitu i diljem svijeta. Neki aerodromi su bili jako pogođeni i iz tih aerodroma su kasnili letovi do nas, a posljedično i od nas. Također, ako je loše vrijeme zna biti kašnjenja, ali kod nas to nije baš čest slučaj u ljetnim mjesecima. Uvijek je tu neka treća strana koja na to utječe, kazao je Barać te se osvrnuo i na nedavne slučajeve devijantnog ponašanja manjine putnika.


– Moglo bi se reći da nema puno incidenata, s obzirom na broj putnika koji prođe kroz Zračnu luku. Ove godine ćemo imati preko milijun i pol putnika, a možda se dogodi dva do tri neka značajnija incidenta na toliki broj ljudi. Dosta toga se riješi bez policije, osim ako nije neka iznimna situacija, ako je putnik ekscesan. Najčešći su incidenti putnika u dolasku koji su u alkoholiziranom stanju. Međutim, Zračna luka je sto posto sigurna za naše putnike, zaključio je Barać.


Ellen


Bez zamjerki


Nakon razgovora sa službenikom za informiranje, uputili smo se u čekaonicu kako bismo iz prve ruke saznali osjećaju li se putnici sigurnima, nedostaje li im što te kako provode vrijeme do ukrcaja. Pogled na ljude koji mahom sjede ili leže po podu otkriva da bi veći broj sjedećih mjesta svakako bio poželjan. Unatoč tome, svi djeluju opušteno, smireno i dobro raspoloženo. Poneki putnici kartaju na podu, drugi jedu, a treći slušaju glazbu ili drijemaju.


Calliope iz Francuske uhvatili smo u iščekivanju leta za Marseille te saznali kako je oduševljena preglednošću zračne luke.


– Ova zračna luka je jednostavna, lako se snalazimo po njoj. Mala je i sve je lijepo označeno. U svakom trenutku znaš kuda trebaš ići. U Zadru smo bili nekoliko dana. Uživali smo u gradu, a posjetili smo i Split. Nismo imali nikakvih problema kada smo dolazili u Zadar, sve je bilo odlično. Putovali smo Ryanairom. Sada se vraćamo u Marseille, ispričala je Calliope, a nikakvih zamjerki nije imala ni Poljakinja Zuzanna.


– Tu sam prvi put. Trenutno ovdje ima jako puno ljudi, ali prostor je klimatiziran pa je sve u redu. Lijep je prostor i parking je dobar. Sada se vraćamo kući u Poljsku, a kada smo dolazili u Hrvatsku, također smo bili u ovoj zračnoj luci. Zadar smo izabrali jer je to bila najbliža zračna luka našoj destinaciji. Međutim, posjetili smo i grad Zadar. Bili smo na večernjoj turi gradom i bilo nam je jako lijepo. Dok čekamo naš let, uglavnom samo sjedimo i nastojimo se držati podalje od sunca, rekla je Zuzanna.


Nikola Barać, glasnogovornik Zračne luke Zadar


Sviđa im se Zadar


Veličinom zračne luke zadovoljna je Nadja koja joj se opetovano vraća.


– Ova zračna luka je jako mala, ali je i udobna. Sviđa mi se i bila sam tu mnogo puta. Često posjećujem svoga oca na Rabu, a ova zračna luka je u blizini pa obično dolazim ovdje. Nikada nisam imala nikakvih poteškoća. Nakon ljetovanja na Rabu, putujem nazad u Kopenhagen. Zadar mi je tranzitna lokacija pa ga nisam još posjetila, ali čula sam da je lijep pa ću ga možda istražiti drugom prilikom. Dok čekamo ovaj let, pod stresom sam jer je naša prtljaga bila preteška. Navukla sam na sebe još odjeće i sada je u redu, ispričala nam je kroz smijeh Dankinja.


Šveđanka Ellen otkrila je kako je za posjet Zadru imala poseban razlog.


– Tek smo stigli ovdje, hladno je unutra, ali to mi se sviđa jer je vani jako vruće. Putujemo u Kopenhagen, a inače živimo u Švedskoj. Došla sam u Zadar jer su moji roditelji bili ovdje prije dvadeset godina. Željeli su doći ponovno i pokazati mi sva mjesta koja su posjetili i koja su im se svidjela prije dvadeset godina. Sada smo napokon bili, a ja sam povela i svoju najbolju prijateljicu. Bilo mi je lijepo i zabavno. Zadar je jedna od najboljih lokacija koje smo posjetili. Kada putujemo avionom, obično dođemo na aerodrom nekih dva sata ranije da stignemo proći osiguranje. Nakon toga provjeravamo da smo na pravom izlazu, možda uzmemo nešto za jelo i čekamo, rekla je Ellen.


Svojom veličinom, sadržajima, lokacijom i izgledom, slažu se naši sugovornici, zadarska Zračna luka je po mjeri putnika.


No, može li ova Zračna luka biti aerodrom po mjeri višemilijunskog broja putnika, znat će se nakon širenja postojeće infrastrukture.