Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

7 C°

RIBARSKA LUKA

Nova iskrcajna luka za bolji prihvat ribe u Veloj Lamjani

Autor: Nikolina Lucić

13.07.2024. 17:33
Nova iskrcajna luka za bolji prihvat ribe u Veloj Lamjani

Foto: LUZ



Kaljski ribari, nakon dugog niza godina, napokon u Veloj Lamjani imaju moderno opremljenu, suvremenu iskrcajnu luku. Radovi u drugoj, završnoj fazi, nedavno su privedeni kraju, a u svibnju je ishođena i uporabna dozvola. Ribarske brodice prometuju bez smetnji, još od završetka izgradnje prve faze projekta.


Neophodna infrastruktura


O detaljima ovog važnog projekta razgovarali smo s Đonijem Štambukom, pomoćnikom ravnatelja Lučke uprave Zadar, koji je naglasio kako su u sklopu druge faze izvedeni radovi u poslovnoj zgradi s prostorijom za ledomat površine 300 metara kvadratnih, upravno-uslužne namjene koja je dio kompleksa ribarske luke.


– U prizemlju se nalazi predvorje s glavnim stubištem, sanitarni čvor, sala za sastanke te prostor za ledomate. Na katu se nalazi sala za edukaciju ribara, uredi, sanitarni čvor s toaletima, garderobom, tuševima i praonicom te prostorije za servere i video nadzor. Osim toga, ribarima je osiguran i radni natkriveni prostor, tj. hala otvorenog tipa za obavljanje ribarskih poslova na kopnu kao što je krpanje mreža i slično te je to dio kompleksa ribarske luke, pojasnio je Štambuk dodavši kako lučka infrastruktura uključuje i obodnu internu prometnicu, operativni prostor za prekrcaj i skladištenje ribe te odlaganje ribarske opreme veličine oko 7.680 metara kvadratnih te kanal za slivne vode radi sakupljanja slivnih voda koje gravitiraju prema operativnim površinama i objektima faze II. ribarske luke u uvali Vela Lamjana.


Đoni Štambuk, pomoćnik ravnatelja Lučke uprave Zadar/Foto: Arhiva ZL




– Izvedena su tako dva kanala koji se pružaju obodno oko prostora luke. Kanal zapad je ukupne duljine 296,14 metara, a kanal istok je ukupne duljine 281,20 metara. Zadar je centralna pozicija na hrvatskoj obali za djelatnost ribarstva. Praktički dvije trećine ulova plave ribe u Hrvatskoj prolazi ovim lučkim područjem te su u tom kontekstu dvije luke itekako povezane, kazao je Štambuk.


Centralizirano upravljanje


– Operativno, radi se o dvama zasebnim lučkim područjima kojima se upravlja centralizirano, odnosno putem operativne službe Lučke uprave Zadar i lučkog kontrolnog centra koji se nalazi u putničkoj luci Gaženica, rezimirao je Štambuk.


Luka u Veloj Lamjani se tako od novoizgrađenih kapaciteta može podičiti dužom obalom za prihvat ribarskih brodova i prekrcaj ribe, jer u produžetku je postojeće obale za prihvat ribarskih brodova izgrađena nova obalna trasa u duljini od 161,59 metara, s tim da je ostavljeno oko 60 metara operativne obale koja služi za iskrcaj, ukrcaj ili prekrcaj ribe.


– Tu je naravno i operativni vez i zapadna obala za prihvat brodica dug 58 metara i širok osam metara koji završava manjim vezom dužine 12 metara i širine četiri metra. U nastavku trase operativnog gata je obala za prihvat brodica ukupne dužine 71 metara. Istočna obala za prihvat brodica je pak dužine oko 76,70 metara, koja slijedi prirodnu obalu i proteže se dalje za oko 34,40 metra. Obalna trasa ukupne je duljine oko 111 metara. Kapacitet prihvata ovisi o veličini brodova, dok su dozvoljene dužine brodova do 40 metara. Ovisno o dijelu luke, dubine uz obalu na koju pristaje većina ribarskih brodova iznose od tri do četiri metra, pojasnio nam je Štambuk.


Svi projekti modernizacije i proširenja ribarskih luka kojima upravlja ova Lučka uprava sufinancirani su sredstvima Europske unije iz Europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo. Lučka uprava Zadar upravlja Ribarskom lukom Vela Lamjana, u Općini Kali na otoku Ugljanu od 2006. godine.