Nedjelja, 24. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

3 C°

DAN EUROPSKOG BROJA 112

Šezdesetak jaseničkih mališana naučilo važnost broja 112

Autor: Matea Guzalić

09.02.2024. 15:15
Šezdesetak jaseničkih mališana naučilo važnost broja 112

Foto: MISLAV KLANAC



Povodom Dana europskog broja 112, koji se obilježava 11. veljače, Služba civilne zaštite Zadar organizirala je posjet Osnovnoj školi Petra Zoranića Jasenice. Tako je gotovo šezdeset jaseničkih mališana učilo o važnosti broja 112, kao i o situacijama u kojima ga treba koristiti. Program je započeo recitacijom pjesme pod nazivom “Uvijek kad je hitno” koju je napisao Miroslav Andrić, voditelj Službe civilne zaštite Zadar, nastavio se edukacijom za najmlađe koju je održao djelatnik civilne zaštite Ivan Sarić, a završio je evakuacijom iz škole te razgledavanjem službenih vozila civilne zaštite, HGSS-a, Crvenog križa i vatrogasne službe.


Kako ističe ravnateljica OŠ Petra Zoranića, Ana Milovac, ovakve su edukacije izuzetno bitne za djecu te idealne za razvijanje njihove svjesnosti o važnosti broja 112.


– S Ravnateljstvom civilne zaštite surađujemo već dugi niz godina, čast nam je što smo bili dijelom ove inicijative. Uključili smo učenike od prvog do četvrtog razreda, dok su učenici viših razreda sudjelovali u zadnjem dijelu programa, odnosno u akciji spašavanja uz pomoć djelatnika Crvenog križa. Naša je škola mala i poprilično dislocirana, stoga nam je svako ovakvo događanje od velike važnosti. Gostoljubivi smo i volimo goste u svojoj školi, tako da smo rado pristali na ovo događanje i drago nam je da je Služba civilne zaštite Zadar odabrala baš našu školu. Učenici su se jako veselili i zasigurno će zapamtiti ovaj dan i sve što su naučili, a posebno broj 112. Razvijamo njihovu svjesnost o važnosti tog broja, ali također i da se zove samo kad je to hitno, izjavila je ova ravnateljica.


Foto: Mislav Klanac


Građanima se putem ovog broja pruža jednostavan i učinkovit pristup hitnim službama




Dan europskog broja 112 obilježava se 11. veljače na temelju tripartitne deklaracije Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe, potpisane 11. veljače 2009. godine. Pozivom na 112 može se pokrenuti akcija traganja i spašavanja na kopnu i moru, hitni prijevoz zrakom unesrećenog, organa ili tima za transplantaciju, timova za traganje i spašavanje ili vatrogasaca, lociranje unesrećenog pozivatelja i angažiranje nadležnih operativnih snaga i sudionika sustava civilne zaštite.


Besplatnim pozivom na broj 112 u svih 27 država članica Europske unije može se zatražiti pomoć hitnih službi (policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe), a prema potrebi angažiraju se i drugi nadležni sudionici i operativne snage sustava civilne zaštite. Broj 112 trenutno je jedini hitan broj u devet europskih država: Danskoj, Estoniji, Finskoj, Litvi, Malti, Nizozemskoj, Portugalu, Rumunjskoj i Švedskoj. Izvan Unije broj 112 koristi još 11 država u Europi i svijetu, kao jedini hitan broj ili uz druge nacionalne hitne brojeve.


Kako ističe Miroslav Andrić, građanima se putem ovog broja pruža jednostavan i učinkovit pristup hitnim službama.


– Svim građanima Unije nastoji se putem broja 112 pružiti jednostavan, jednak, siguran i učinkovit pristup hitnim službama, osobito onima koji putuju između država unutar Unije. Svaka država članica Unije dužna je primijeniti propisane standarde, što Europska komisija redovito prati utvrđenim načinima i kriterijima. Od 2016. godine aktivirana je mogućnost traženja pomoći slanjem SMS poruka na broj 112, a namijenjena je prvenstveno osobama koje ne mogu govornim pozivom uspostaviti komunikaciju s operaterom (gluhim i nagluhim osobama, osobama s poremećajem govora i osobama koje u trenutku pozivanja nisu u mogućnosti ostvariti govornu vezu), objašnjava voditelj Službe civilne zaštite Zadar, osvrnuvši se i na hitne pozive na stranim jezicima.


– Značajna je i sposobnost zaprimanja hitnih poziva na stranim jezicima – i to na njih 5 – engleski, njemački, talijanski, mađarski i slovački, a čime se doprinosi sigurnosti naših turista i promociji Republike Hrvatske kao sigurnog turističkog odredišta. Pozivom na broj 112, bilo s fiksnog ili s mobilnog telefona, operater automatski dobiva podatak o lokaciji pozivatelja s tim da ako pozivatelj zove s pametnog telefona operater prima preciznu lokaciju pozivatelja, kazao je Andrić.


Foto: Mislav Klanac


Uspostavljen sustav centara 112….


Što se tiče područja Republike Hrvatske, jedinstveni europski broj za hitne službe 112 u našoj je državi uveden 11. veljače 2005. godine. Sustav 112 u RH djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i neprekidno (24/7/365) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila. Čini ga dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija.


– Uspostavljen je sustav centara 112 kojemu je osnovna zadaća prijem svih hitnih poziva na broj 112, na koji građani i strani turisti mogu dojaviti ugrožavanje ljudskih života, imovine ili okoliša, neovisno o teritorijalnoj i strukovnoj nadležnosti hitnih službi. Sustav zaprima obavijesti o neposrednim i nadolazećim opasnostima, komunikacijski koordinira hitne, spasilačke i druge službe te provodi uzbunjivanje građana skrećući pozornost na opasnost uz istovremeno pružanje informacija o vrsti opasnosti i mjerama koje je potrebno poduzeti, objasnio je voditelj Službe.


Putem broja 112 zaprimaju se, dakle, sve vrste hitnih poziva, a u skladu s utvrđenim procedurama (standardnim operativnim postupcima, komunikacijskim protokolima, uputama i drugim operativnim dokumentima) pozivi se prosljeđuju u teritorijalno i strukovno nadležne prijavno-dojavne jedinice hitnih, spasilačkih i drugih službi ili im se temeljem dojave informacije prenose. Sustav 112 nema vlastite operativne snage na terenu, ali sa svojim informacijskim i komunikacijskim resursima, poznavanjem nadležnosti i procedura u hitnim situacijama te ažurnim bazama podataka o hitnim službama i ostalim operativnim snagama čini okosnicu informacijskog i komunikacijskog sustava civilne zaštite. Voditelj službe civilne zaštite Zadar Miroslav Andrić iskoristio je ovu prigodu i uputio zahvalu medijima na suradnji i podršci tijekom svih izvanrednih situacija kao i promociji u preventivnim edukativnim aktivnostima.


Foto: Mislav Klanac


Foto: Mislav Klanac