Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

OGORČENI DOPISOM

'Kao da smo primitivni': Iznajmljivači na području Ravnih kotara prozvali direktora svog TZ-a

Autor: Iva Bucić

20.10.2023. 08:58
'Kao da smo primitivni': Iznajmljivači na području Ravnih kotara prozvali direktora svog TZ-a

Foto: Arhiva ZL



Iznajmljivači na području Ravnih kotara ostali su neugodno iznenađeni s deset zlatnih pravila turizma za iznajmljivače koji im je uputila njihova lokalna turistička zajednica.


– Od naše Turističke zajednice očekujemo podršku i suradnju jer joj plaćamo nemale iznose, ne znamo točno za što, ali poštujemo propise svoje zemlje i platit ćemo sve što je potrebno. Nikako ne očekujemo da nas se unaprijed proglasi lopovima i prevarantima, poručuju iznajmljivači.


Kao da su pohlepni i primitivni


Naprosto je nemoguće, smatraju iznajmljivači, ne primijetiti agresivnost, primjerice, u četvrtom zlatnom pravilu, koje glasi: »Ako je glavni razlog Vašeg bavljenja turizmom što veća zarada u što kraće vrijeme, učinite si uslugu i prestanite se baviti turizmom«.




Iznajmljivači su cijeli dopis Turističke zajednice protumačili kao uvredu, jer im se u startu pristupa kao da su pohlepni, primitivni i nepismeni. Primjerice, kako ističu, deseto zlatno pravilo glasi: »Pronađite idealan odnos cijene i kvalitete, budite skromni. Niste ni najbolji ni najljepši. Svi smo zamjenjivi. To je jedini pravi i ispravan put«.


Osim toga, iznajmljivačima je zasmetalo i osmo pravilo, u kojem ih se poziva da budu odgovorni prema prostoru i da promoviraju svoj kraj, koristeći što više autohtonih materijala i njegujući lokalne običaje te da pruže ono što je izgubljeno na obali. Iako u TZ Ravni kotari redovito ističu da se ponose individualnom pristupom gostu koji, za razliku od obale poharane masovnim turizmom, i dalje postoji kod njihovih iznajmljivača u Ravnim kotarima i Bukovici, iznajmljivači su ovo zlatno pravilo shvatili kao stavljanje u podređeni položaj u odnosu na obalu.


– Naša TZ stavlja nas u podređeni položaj. Nitko ništa nije izgubio na obali, ako je netko rezervirao smještaj na kopnu, onda želi doći na kopno, smatraju nezadovoljni iznajmljivači.


Na negativnu reakciju iznajmljivača osvrnuo se i prozvani direktor TZ-a Ravni kotari, Vanja Čvrljak, koji potvrđuje da je zlatna pravila za iznajmljivače osobno pisao.


»Kvaliteta je najbitnija«


– Ja kao direktor Turističke zajednice stojim iza svake točke. Nešto sam pretjerao u desetoj točki i ako se tko našao uvrijeđenim, javno se ispričavam. Ali iza ostalih točaka stojim. U današnje smo vrijeme svjedoci svakakvih anomalija u prostoru, svega dobroga što turizam nosi kao i svega lošega što čini, poručuje Čvrljak.


Pravila, kako kazuje, svake se godine šalju iznajmljivačima i ovo je prvi put da je došlo do ovako negativne reakcije.


– Imamo odličnu suradnju s velikom većinom iznajmljivača, ali kad imaš 150 tisuća noćenja u destinaciji i skoro 400 objekata, nemoguće je da svi razumiju bit bavljenja turizmom. Neki su očito zalutali u tu djelatnost, misleći sve i odmah preko noći, ne ide to tako! U pravilima nije napisano ništa novo, a onaj tko to ne razumije stvarno se mora ostaviti turizma jer čini štetu drugima, govori direktor TZ Ravni kotari.


Osim tri pravila koja su iznajmljivači shvatili kao uvredljive, TZ Ravni kotari iznajmljivačima savjetuje da ne pretjeruju s cijenama, a prva dva pravila na popisu od deset zlatnih pravila za iznajmljivače glase: »Kvaliteta je najbitnija«. Navodi se, dalje, da je turizam djelatnost na dugi, a nikako na kratki rok te da je turizam način života koji se živi cijelu godinu. Pri tom, kažu, turizam nije samo nešto usputno dva do tri mjeseca godišnje.


Destinacija se, tumače dalje u TZ Ravni kotari, stvara godinama, a iznajmljivači su njezini promotori i njezin ključan faktor.


Foto: Vanja Čvrljak, direktor TZ-a Ravni kotari, Foto: Arhiva ZL


Upozorenje na inspekciju


– Budite pravi i odgovorni domaćin, ne štedite na usluzi, budite promotor svoga kraja, dijelite i počastite, dobit ćete prijatelja za cijeli život. U turizmu detalji zlata vrijede, ne padajte na sitnicama, stoji u popisu zlatnih pravila koja iz TZ Ravni kotari svake godine upute iznajmljivačima na svom području.


Osim zlatnih pravila turizma za iznajmljivače u Ravnim kotarima, iznajmljivačima je zasmetao i, kako kažu, jednakim tonom pisan mail koji im stigao na adrese. Smatraju da se obavijest mogla napisati na puno prihvatljiviji način.


U tom dopisu, potpisanom imenom direktora Čvrljka, iznajmljivače se upozorava na to da je Državni inspektorat počeo naplaćivati novčanu kaznu za neizvršavanje obaveza po turističkoj pristojbi i dugovanjima. Uz to se u dopisu naglašava da sada turističke zajednice imaju obvezu prijaviti dužnike, što donedavno nije bio slučaj. Stoga, kako bi izbjegli neugodnosti, iznajmljivače su zamolili da svoja dugovanja za turističku pristojbu podmiruju na vrijeme, u skladu sa zakonskim dospijećima.


S obzirom na to da uvijek ima dužnika koje treba opominjati, Čvrljak objašnjava da učestalo ljudima šalju ovakve mailove kako bi izbjegli probleme s inspekcijom.


– Smatramo da je naša dužnost upozoriti ljude, jer ima jako puno dužnika od lani i preklani, a po tome se nije postupalo jer je donedavno bila proglašena pandemija. Sad Inspektorat postupa po dužnicima i od turističkih zajednica traže da mi prijavljujemo tko je koliko dužan. I onda idu ovrhe i svašta. Iznajmljivači će prvi biti na udaru i mi im to pokušavamo objasniti, ističe Čvrljak.


Foto: TZ RAVNI KOTARI