Foto: Ivana Ivanovic PIXSELL
Gosti na čarter plovilima u prosjeku troše 255 eura dnevno, dok nautičari na vlastitom plovilu po danu troše u prosjeku 98 eura, pokazalo je novo istraživanje Tomas Croatia 2022. – Stavovi i potrošnja nautičara, koje je predstavljeno ovog tjedna na konferenciji Ministarstva turizma i sporta o održivom razvoju hrvatske nautike. Tomas Croatia 2022. pokazuje da se na Jadranu bilježi i rast dužine plovila pa samim time i broj putnika na njemu. Novi podaci pokazuju da je u odnosu na posljednje istraživanje broj članova posade povećan za jednu osobu, i to u čarteru u prosjeku na 6, a kod plovidbe na vlastitom brodu na 5 članova.
Zanimljiv je i podatak da se ipak smanjila prosječna duljina boravka i na vlastitim, i na čarter plovilima, konkretno u čarteru s 8 na 7,3 dana, što se pripisuje tome da nautičari na odmor idu više puta godišnje, ali na manje dana.
Zakonski poticaji
Nautičari koji dolaze u Hrvatsku imaju sve veća prosječna primanja pa je tako lani njih više od 78 posto imalo primanja veća od 3.500 eura. Glavni motivi dolaska nautičara su prirodne ljepote i sigurnost. Istraživanje je pokazalo da 33 posto nautičara kao glavni razlog dolaska navodi prirodna obilježja akvatorija, njih 16 posto ističe da je glavni razlog što se u Hrvatskoj osjećaju sigurno, a 13 posto ističe sigurnost plovidbe. Tek na četvrtom mjestu je kvaliteta plovila u čarteru, a slijede ekološka očuvanost, blizina, cijene…
Ljepota prirode je, dakle, i najvažniji element za odabir Hrvatske kao destinacije, no ekološka očuvanost nije visoko na rang listi.
Ministarstvo turizma i sporta najavilo je ovog tjedna da će se novim Zakonom o turizmu prvi put stvoriti i poseban okvir poticaja za održivu nautiku. Poticat će se projekti u turizmu visoke dodane vrijednosti koji, između ostaloga, uključuju i čarter flotu, kao i djelatnosti smještaja gostiju na plovilima nautičkog turizma za krstarenje i plovila za jednodnevne i višednevne izlete. Također, prvi put će se omogućiti korištenje potpora za čarter flotu i to za obnavljanje ili kupnju čistih plovila ili plovila s nultom stopom emisije.
Hrvatska je već godinama zemlja s najvećom čarter flotom u svijetu. Čarter je za vrijeme pandemije doživio ozbiljan pad prometa pa je došlo i do preslagivanja na tržištu. Osim toga, i u ovom segmentu turizma bore se s nedostatkom radne snage.
Strane investicije
Paško Klisović, predsjednik Udruženja nautičkog turizma Hrvatske gospodarske komore (HGK), koji je prije ujedinjavanja bio na čelu Udruženja pružatelja usluga smještaja na plovilima pri HGK-u, za naš je list pojasnio da je u Hrvatskoj trenutačno registrirano čak 2.565 čarter tvrtki, od čega najviše u Srednjoj Dalmaciji.
– Od 2.565 registriranih čarter tvrtki, 396 je aktivno prema posljednjim podacima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kojima raspolažemo. Prošle godine u istom razdoblju je bilo registrirano 2.380 tvrtki, a aktivne 353, što pokazuje da su ove godine brojke veće. Čarter se oporavio od pandemije, ali ne u potpunosti, jer je gubitke u tom razdoblju nemoguće nadoknaditi u godinu ili dvije normalnijeg poslovanja. Sada se, pak, opet vraćamo starim problemima, nižim cijenama u odnosu na mediteransku konkurenciju zbog velikog broja plovila, problemima s radnom snagom, visokim cijenama vezova i drugo, upozorio je Klisović.
Na pitanje dolazi li u takvim uvjetima do okrupnjavanja na tržištu, Klisović nam je kazao da domaće čarter tvrtke, nekad male i obiteljske, često uz strane investicije jer stranci prepoznaju čarter kao profitabilan sektor i nautiku kao »perjanicu« hrvatskog turizma, počinju preuzimati udjele u drugim tvrtkama i raspolagati velikim flotama od po 300 plovila, čime se nastavlja proces okrupnjavanja u sektoru uz već prisutne globalne čarter tvrtke na hrvatskom tržištu.
Srpanj će za čarter tvrtke biti slabiji od očekivanog
Sezona bi trebala biti dobra, no problema ipak ima.
– Srpanj će biti slabiji od očekivanog, što pokazuje velik broj raspoloživih brodova u ovom trenutku na globalnim tražilicama za najam plovila, no nadamo se nadoknadi u ostatku godine, s obzirom na to da nautička sezona traje do početka studenog, kaže predsjednik Udruženja nautičkog turizma Paško Klisović, dodajući da hrvatske čarter tvrtke najviše gostiju imaju s tradicionalnih tržišta Njemačke, Austrije, Poljske, Slovenije i Češke.
najnovije
najčitanije
Nogomet
azijska liga prvaka
Pobjeda Al Nassra, dva gola Ronalda, Brozović nastupio
Svijet
AMERIČKI PREDSJEDNIK
Uoči odlaska iz Bijele kuće, Biden posljednji put pomilovao purice
Hrvatska
razgovor
Plenković razgovarao s Trumpom o bilateralnim odnosima i Ukrajini
Hrvatska
PREMIJER
Plenković: Ne postoje nikakvi ‘tajni letovi’, radi se o provedbi Dublinskog režima
Crna Kronika
pljačka
Uz prijetnju vatrenim oružjem opljačkao banku na Središću
Crna Kronika
strava u slavoniji
Nasred ulice izboden muškarac, preminuo u bolnici
Zadar
U OBJEKTIVU
MODNA ANALIZA Gradske ulice i ove su subote bile pune odličnih street style komada
Županija
kupnja
I ovu nedjelju otvoren određen broj trgovina u Zadru i županiji, donosimo popis
Zadar
glazbena diva
[FOTO] Doris Dragović napravila pravi spektakl na Višnjiku
Zadarski prsten
odzvonilo neodgovornima