Nije jednostavno, međutim, uz mudre poteze (i nove porezne povlastice) Zadar bi se ubrzo mogao naći kao jedna od najatraktivnijih filmskih destinacija u ovom dijelu svijeta
Može biti da smo našom pojavom na festivalskom tržištu nekome i trn u oku pa nas pokušava ignorirati, međutim naš koncept je sasvim drugačiji od ostalih festivala i ima dodatnu vrijednost uz samo predstavljanje filmske umjetnosti
Kad se prošle godine u Zadru pojavio “Filmforumzadar” festival nitko nije mogao ni sanjati da će prerasti u manifestaciju koja će postati prepoznatljiva u glamuroznmom svijetu filmske industrije. Prve godine svog postojanja “Filmforumzadar” doveo je u naš grad sunca i mora više od 30 međunarodnih gostiju iz filmske industrije i dostigao brojku od oko 10 tisuća posjetitelja. Ove godine nekoliko mjeseci prije službenog održavanja festivala, 23. – 30. kolovoza, predstavnici festivala otputovali su na poznati filmski festival u Cannes gdje su predstavili svoj festival “facama” filmske industrije. Nakon koktel-partija s važnim ljudima iz filmske branše razgovarali smo s direktorom “Filmforumzadar” festivala Sergejom Stanojkovskim koji nam je otkrio zanimljive detalje o filmskoj budućnosti Zadra.
Jača promocija
Već nekoliko dana u Cannesu prezentirate zadarski filmski festival. Do kada ostajete u tamo? Kakva su dosadašnja iskustva?
– U Cannesu ostajemo do kraja festivala. Dojmovi su dobri, radi se o najznačajnijem filmskom festivalu i filmskom marketu na svijetu, svi su na jednom mjestu, od značajnih avangardnih filmaša, preko art house autora do velikih major studija, producenti, distributeri i sales agenti. Ovo je jedino mjesto na svijetu gdje niz potrebnih informacija možete saznati i provjeriti tijekom festivala, naći se s kolegama i upoznati puno ljudi.
Kako je uopće došlo do vašeg odlaska na ovaj značajan filmski festival? Naime, zbog čega se Paillard Jerome za vrijeme filmskog festvala u Berlinu toliko zainteresirao za vaš festival da vam je odlučio ponuditi svoju pomoć?
– U Cannes odlazim dugi niz godina, a jednom prilikom mi je Jeremy Thomas rekao da vrijedi u Cannes doći dan prije i otići dan nakon festivala, jer od prvog do zadnjeg dana ne znaš koga ćeš sve sresti i tko će te s kim upoznati. Jerome Paillarda, direktora Marche du Filma i Julie Bergeron koja vodi Producers-Network poznajem od mog sudjelovanja u prvom Producers Networku prije nekoliko godina. Jeromeu su se svidjele naše ideje, namjere i ciljevi, procijenio ih je jako kvalitetnima i podržava ih. Biti partner Marche du Filma i Producers Networka daje nam daleko jaču promociju. Kada sam imao susret sa kompanijom “Arclights”, jednim od najsnažnijih sales agenata, oni su već bili informirani o nama od strane Julie Bergeron i Jeromea Paillarda. Umrežavanje sa stručnim i profesionalnim krugovima, mreža iskusnih profesionalaca sa međunarodnim ugledom, i razmjena informacija i znanja s tim kolegama su za naš festival itekako značajni. Tako se i puno brže širi informacija o Zadru kao filmskoj destinaciji.
“Filmforumzadar” je prvi hrvatski filmski festival koji je službeni partner Producers networka na “Marche du film”. Što to točno znači za vaš filmski festival?
– Producers Network pruža priliku da se ciljano povezujemo i spajamo sa filmskom industrijom i filmskim stvaraocima, redateljima, producentima, filmskim festivalima, distributerima, sales agentima, talent agentima i mnogim drugim. Da u toj međunarodnoj mreži širimo informaciju o svom festivalu, nalazimo partnere i širimo glas o Zadru kao filmskoj lokaciji, što postaje posebno zanimljivo kroz nove zakone koji stupaju na snagu krajem 2011, a radi se o 20 posto povrata poreza. U današnjem svijetu je apsolutno neophodno da imate permanentan izvor novih informacija jer se svijet mijenja izuzetno brzo, financiranje i distribucija filmova više nisu kao nekada. Kroz nove medije (internet i sl.) nastala je i jedna konfuzija, velike kompanije su krivim potezima izgubile mnogo novca, mijenjaju svoje strategije, državni fondovi mijenaju svoju politiku, jedne godine je jedan fond zanimljiv iz nekog razloga, već iduće neki drugi, niz elemenata je u stalnoj promjeni i zadatak svakoga tko je u svijetu filma je da bude up-to-date. Važno je znati kome možete ponuditi svoj projekt, a ne besmisleno nuditi bilo kome samo zato jer je taj netko poznat, možda vaš projekt nije uopće krojen za tu osobu ili firmu već za drugu. Sama činjenica da ja mogu nazvati izvjesne ljude i saznati potrebne informacije je vrlo dragocjena. I opet, nitko ne zna svakoga, ali uvijek netko zna nekoga tko zna nekoga tko zna nekoga…i za to su festivali kao Cannes, marketi kao Marche du Film, i Producers Network, važni.
Visoka škola za filmsku produkciju?
Jeste li već održali svoju prezentaciju. Kakve su povratne informacije?
– Da, održali smo prezentaciju i bilo je sjajno. Bilo je dvjestotinjak kolega: iz HAVC-a, MEDIA DESK Hrvatske, direktor izraelskog film fonda Katriel Schory, producent Pierre-Ange le Pogam – jedan od partnera Luc Bessona, bili su razni direktori festivala, producenti, distributeri i drugi kolege. Naš bend “Ljetno Kino” sjajno je popratio druženje i svi su bili jako zadovoljni. Tom smo prilikom komunicirali, predstavili naš festival, predstavili regiju, gospodin Dražen Grgurović je predstavio grad Zadar. Bilo mi je jako drago kad me nazvao producent Karl Baumgartner s aerodroma u Cannesu da neće stići na vrijeme na prezentaciju, ali da je već čuo kako je okupljeno puno ljudi i da je jako lijepo, što znači da se vijest o našoj prezentaciji prenijela jako brzo. Kako je prezentacija održana na početku festivala informacije o FilmforumZadru šire se za vrijeme trajanja cijelog festivala.
Šuška se da je pokrenuta inicijativa o osnivanju visoke škole za filmsku produkciju u suradnji s direktorom marketinga festivala u Cannessu i Sveučilištem u Zadru. O čemu se točno radi?
– Prerano je sada još govoriti što će se pokrenuti, svakako ima raznih razgovora s raznim partnerima i sve je moguće.
Prošlogodišnji filmski festival posjetilo je više od 30 međunarodnih gostiju iz filmske branše i više od 10 tisuća posjetitelja. Nažalost odaziv u hrvatskim medijima, osim lokalnih, bio je dosta slab s obzirom na to da se pokazalo da ovaj festival nailazi na prepoznavanje i izvan granica Hrvatske. Kako ste zadovoljni prošlogodišnjim odjekom, mislite li da će ove godine Cannes promijeniti percepciju ovog festivala u očima hrvatske javnosti?
– Prošle godine imali smo “0” (nultu) godinu i prvo izdanje pa nas se možda zato ignoriralo. Unatoč ignoriranju o nama se “šuška”. Nijedan porod nije jednostavan. U prvom izdanju doveli smo sjajne filmske stvaraoce i stručnjake na festival koji su glas o nama odnijeli u svijet. Ti prijatelji nisu došli jer ih je bookirala neka agencija, već su došli radi naše ideje i dugogodišnjih poznanstava. Sve su to ugledne osobe iz svijeta filma koje su procijenile da se radi o kvalitetnom festivalu i ideji koju postavljamo na noge, koje su prepoznale da je Zadar sjajan grad i da je to sjajna zajednica koja ima energiju i ogroman potencijal. Mi smo, s naše strane, sve komunicirali prema medijima, slali press za svaki film, svako zbivanje i stajali na raspolaganju za informacije. Može biti da smo našom pojavom na festivalskom tržištu nekome i trn u oku pa nas pokušava ignorirati, međutim naš koncept je sasvim drugačiji od ostalih festivala i ima dodatnu vrijednost uz samo predstavljanje filmske umjetnosti.
Filmforumzadar je platforma na kojoj se zadarskoj publici predstavljaju filmovi koje možda inače neće imati priliku vidjeti. Usko surađujemo sa svim mjerodavnim kulturnim institucijama grada: Kazalište lutaka, Muzej antičkog stakla, HNK, Sveučilište, i dr. Arsenal nam je partner od samih početaka. Festival služi kao jedna popratna platforma buđenja svijesti o tzv. “kreativnoj industriji” u kojoj se spaja niz grana a film je najjača takva “kreativna industrija”. Usko surađujemo s turističkim zajednicama i cijela naša kreativna, logistička i operativna ekipa je iz Zadra jer želimo da se razvija infrastruktura regije.
Spoj kulture, filma i turizma
Nije jednostavno, međutim, uz mudre poteze (i nove porezne povlastice) Zadar bi se ubrzo mogao naći kao jedna od najatraktivnijih filmskih destinacija u ovom dijelu svijeta. Četiri klimatske zone, nacionalni parkovi, planine, more, otoci, tri aerodroma (Zagreb, Zadar, Split), odlična dostupnost autoputom, smještaj, itd. Filmski laboratorij za većinu projekata više i nije potreban jer se “dailies” (dnevno snimljen materijal) šalje putem brzih internet veza u Budimpeštu, Prag, London ili gdje god želite. Sve to je prepoznala i jedna produkcija izvana koja je čula za nas i uzima u obzir Zadar za snimanje svog slijedećeg filma. To bi značilo 50 ljudi za pet tjedana, 1750 noćenja. Ti ljudi će trošiti na hranu, piće, provod, taxi, benzin… Pet takvih projekata u godini je 8750 noćenja, netko od njih će dovesti i člana obitelji, pa čak i svoj slijedeći odmor planirati ovdje. Zadar ništa nije prodao, a iznajmio je svoju ljepotu za snimanje i pružio servis. Lokacije snimljene ovdje obići će cijeli svijet i reklamirati Zadar i Hrvatsku. Naši kolege iz Cine-Tirol već dugo uspješno primjenjuju taj model spoja kulture-filma i turizma. U Velikoj Britaniji neke destinacije doživljavaju “boom” filmskog turizma s po 20-ak milijuna posjetitelja.
Danas publika ne ide gledati “samo” film, publika želi živjeti i doživjeti, odlazi u Multiplex radi popratnih doživljaja. Tako i filmski festival treba pružiti doživljaj. Mi smo prošle godine imali goste koji su ujutro išli na neki od otoka, na ronjenje, kupanje, dobru ribu i vino, posjetili znamenitosti, navečer bili na festivalu i poslije toga nastavili svoj “Zadar Experience” u varoši ili nekoj od drugih lokacija.
U Cannesu smo dobili već nekoliko upita producenata koji bi htjeli doći snimati, ali sve ovisi o mnogo faktora. E, ako netko sve ove pozitivne aspekte ignorira i ne promovira, onda je ignorantan.
Ipak moramo priznati da je lokalna vlast grada Zadra prepoznala, kao jedina lokalna vlast u Hrvatskoj, ovaj koncept te podržava ovaj projekt i budite sigurni da su to primjetili i drugi na Berlinskom i Canneskom marketu. Ne znam ni za jedan drugi grad u kojem lokalna vlast podržava, koliko je u njenoj moći, razvoj filmskog festivala i prisustvuje osobno na prezentaciji festivala i vlastitog grada kao lokacije na filmskom sajmu.
S obzirom na značajne goste iz filmske branše koje ste doveli prošle godine, osim Paillard Jeromea, koga bismo ove godine mogli vidjeti u Zadru?
– I to bi bilo preuranjeno sada potvrditi. Znate, kada je riječ o glumcima, redateljima, svima onima koji rade na filmu, često ne znaju do mjesec dana prije festivala hoće li biti možda na nekom snimanju ili slobodni. Kad su na snimanju producent ih nerado pušta sa snimanja zbog potencijalnih rizika ozljede. Tako i mi možemo potvrđivati goste kad oni nama potvrde, ali bit će zanimljivih osoba. Valja napomenuti da od ove godine otvaramo sekciju za kratki film i kao prvi u regiji predstavljamo “Transmedia” sekciju, što je jako zanimljivo jer se radi o sasvim novim modelima stvaralaštva, financiranja i produciranja.
Koliki interes pokazuju hrvatski redatelji za vaš festival?
– Danilo Šerbedžija je na našem festivalu dobio nagradu publike. Publika voli domaći film, ali posebno kada se radi i o filmu koji komunicira s publikom.
Naš festival je otvoren za sve redatelje, ne ograničujemo se isključivo na Art-House filmove, svatko može prijaviti film neovisno od kuda je. Zahtijevamo spomenuti aspekt europske koprodukcije i dajemo prednost filmovima koji kod nas imaju hrvatsku premijeru. Ako se radi o filmu koji je nastao isključivo u hrvatskoj produkciji onda ne može ući u konkurenciju, osim ako ima snažne elemente umjetničke i kreativne suradnje s drugim zemljama.
Glavnom programu, odnosno europskim koprodukcijama i europskom filmu ove godine pridružuje se i program kratkog filma te transmedia i crossmedia sekcija. Možete li nešto ukratko o tome?
– Radi se o formatima koji u principu postoje oduvijek, ali se sada mnogo svjesnije spajaju i produciraju. Očekuje se da će tzv. “Transmedia” formati 2012. postati “big”. U jednoj rečenici bismo možda mogli reći da je neki projekt “Transmedia” projekt kada koristi razne medije i platforme za naraciju svoje priče, komuniciranje ideje i sl. Jedan od vodećih ljudi, Lance Weiler, radi projekte gdje vi i fizički sudjelujete u priči, morate posjećivati određena mjesta i slično. Dosta tih ljudi imaju pozadinu Silicon Valley-a, Bay-area San Francisca gdje se nalazi velika IT-industrija i mislim da je prirodno da su se tamo gdje su jaka IT i filmska industrija ljudi počeli intenzivno time baviti. U Hrvatskoj je to Helena Bulaja koja ima projekt na svjetskoj razini i koja je s tim projektom sudjelovala u “Power to the Pixel” programu.
U “Transmedia” formatima možete sve jer su još uvijek u fazi eksperimentiranja, spajaju se film s internetom, kompjuterskim igrama, publicistika, književnost, glazba, itd. Ujedno su to i sasvim novi načini financiranja i produciranja.
Prošle godine predstavili smo crossmedialni projekt “Where is Gary?” moga kolege Petera de Maegdsa, jako je zanimljivo na koji način u svoju strategiju distribucije filma uključuje socijalne mreže kao Facebook. Ovaj dio programa je jako zanimljiv i za stvaraoce televizijskih sadržaja kao i za studente.
Otvoren natječaj
Što možemo očekivati od drugog festivala? Naime ove godine naglasak će biti na europskoj koprodukciji. Može li mali “sneak peak” koje filmove i redatelje bismo mogli gledati ovog ljeta?
– U glavnom programu imamo europsku koprodukciju koja prikazuje filmove nastale u koprodukciji s Europom. To ne moraju biti europski filmovi, ali moraju biti proizvedeni u suradnji s europskim producentima. Za sada vam ne mogu ništa reći jer je otvoren natječaj i gledaju se filmovi. Imamo savjetnike festivala, među njima i kolege koji rade za Canneski i Toronto film festival i koji nam predlažu razne zanimljive naslove.
“Klasici na Jadranu”
Ove godine najavili ste i popratni program “Klasici na Jadranu”?
– “Klasici na Jadranu” ili “Classics at the Adriatic” je program koji će biti posvećen “klasicima”, povijesti filmske umjetnosti, autorima, određenim povijesnim periodima ili kopijama filmova koje su obnovljene. Na neki način to smo započeli prošle godine predstavljanjem “Tribute to Werner Nekes”. Dugo godina poznajem Wernera, njegove filmove i kolekciju i smatrao sam da to trebamo predstaviti i hrvatskoj javnosti. Tako da je Werner došao u Zadar predstaviti svoje djelo, što mislim da je povijesni trenutak – njegov prvi boravak u Hrvatskoj. Tako će se “Klasici” baviti biserima svjetske filmske povijesti, a uskoro će biti objavljeno koji film ćemo prikazati.
“Filmforumzadar SCREAM”
– Za 2012. smo najavili novi “Filmforumzadar SCREAM”, međunarodni forum i konferenciju za horor/triler/fantastika žanr koji spaja talente s vodećim ljudima u industriji. I tu imamo podršku Jerome Paillarda i cijele filmske zajednice. Naime ne postoji takav forum. Uspostavili smo suradnju s MELIES-om i EFFFF-om (European Federation of Fantasy Film Festivals). Cilj je spajati visoko profesionalne projekte koji su dobro upakirani (scenarij, kalkulacija, financijska konstrukcija, već snimljen dio filma, itd.) u svrhu spajanja talenata i projekata s onima koji su ključni donosioci odluka : sales agenti, distributeri, televizije, filmski fondovi…
najnovije
najčitanije
Zadar
crvena barka
Siniša Hajdaš Dončić posjetio Zadar i članstvu predstavio politike za koje se zalažu
Gospodarstvo
veliki rast
Bitcoin danas došao na “milimetar” od povijesne vrijednosti
Svijet
postignut dogovor
Sljedeće godine Bugarska i Rumunjska ulaze u Schengen
Nogomet
anketa marce
Hrvatska ima najmanje izgleda za osvajanje Lige nacija
Županija
USLUGA NA OTOKU
Od 5. prosinca dokumenti se mogu izraditi i u Salima
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Zadar & Županija
PREDAVANJE
Kvaliteta života u Zadru jako pala! Evo koji je najbolji, a koji najgori gradski kvart…
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!