Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

3 C°

(Pre)spora tranzicija

Globalna prodaja električnih automobila raste, ali tržišna dominacija je još daleka budućnost

Autor: T.I.

28.04.2023. 18:25
Globalna prodaja električnih automobila raste, ali tržišna dominacija je još daleka budućnost

Foto: iStock

U 2022. prodaja električnih automobila dosegla je 14 posto sveukupne globalne prodaje. Priličan je to skok s 9 posto iz 2021., i još veći kad se usporedi s 2017. kad je tek svaki 70-i automobil u svijetu bio električan. Ali, ima druga strana priče



Prema novom izvješću Međunarodne agencije za energiju (IEA), globalna prodaja električnih automobila (uključujući tu i plug-in hibride), dosegla je u 2022. godine 14 posto sveukupne globalne prodaje automobila.


Priličan je to skok s 9 posto iz 2021., i još veći kad se usporedi s 2017. kad je tek svaki 70-i automobil u svijetu bio električan. No, s druge strane, čini se da se i uz sve državne subvencije, napore industrije i urgentnost zamjene fosilnih goriva nečim ekološkijim, stvari i dalje odvijaju sporo u pravcu potpune elektrifikacije prometa osobnim vozilima. 86 posto svih prodanih automobila u svijetu u 2022. je pogonjeno motorima na benzin ili dizel.


Dakako, najveći je problem što su električni automobili i dalje bitno skuplji od onih s unutarnjim sagorijevanjem u istoj klasi, a što je gore, tu se stvari i dalje odvijaju u neželjenom smjeru što se tiče privlačnosti i dostupnosti širokim masama. Tesla je gotovo svaka tri mjeseca dizala cijene svojih modela, dok ih pred kraj godine nije stisla jeftinija kineska konkurencija. U travnju prošle godine Ford je svoj električni pick-up F-150 Lightning prodavao po cijeni od 41.700 dolara za početni model. Sadašnja cijena istog tog modela je za nestvarnih 20 tisuća dolara viša.




U svom Global EV Outlook 2023 izvješću, IEA se tješi da prodaja električnih vozila snažno raste unatoč smanjivanju globalnog tržišta automobila. U brojkama, čisto električnih i plug-in hibrida globalna prodaja je prebacila 10 milijuna u 2022., što je porast od 55 posto u odnosu na 2021. godinu.


Na bazi dosadašnjeg rasta, IEA predviđa da će se u 2023. godini prodati 35 posto električnih vozila više negoli u 2022., što bi značilo oko 14 milijuna. Pitanje je hoće li se to zaista i ostvariti s obzirom da izvješća o globalnoj prodaji električnih vozila u prvom kvartalu 2023. ne podupiru ta predviđanja. Prodano ih je, naime, oko 2,4 milijuna primjeraka što bi značilo da bi prodaja mogla ostati na razini 2022. godine, ako se situacija bitno ne popravi u naredna tri kvartala.


Što se tiče država, Norvežani su daleko najozbiljnije shvatili urgentnost odbacivanja vozila koja ispuštaju stakleničke plinove. Čak 79,3 svih prodanih novih automobila u 2022. u Norveškoj je bilo električno.


U pogledu brendova, najnoviji podaci o prodaji u prvom kvartalu potvrđuju rezultate na godišnjoj razini iz 2022. Kineski BYD prodao je u prvom kvartalu 552.076 vozila na baterijski ili plug-in hibridni pogon, slijedi Tesla s 422.875 vozila. Treba napomenuti da je Tesla daleko na prvom mjestu kad bi se gledala čista baterijska vozila jer drugačija ni ne proizvodi.


Slijedi Volkswagen grupa, po još jedan kineski proizvođač Geely (vlasnik Volvoa).


Koliko unatoč razvikavanju novih modela i ugledu brendova ostali igrači na tržištu imaju posla pred sobom, svjedoče i skromne prodajne brojke tvrtki koje slijede predvodnike automobilske elektrifikacije. GM je tako prodao 20.670 električnih vozila širom svijeta u prvom kvartalu 2023., a Ford tek 10.866.