Foto: Adam VIDAS
Ing. Boženko Jelić tvrdi kako je gradnja mostova-tunela značajno jeftinija od klasičnih mostova te da je taj tip gradnje u odnosu na klasične mostove jednostavniji za projektiranje, izgradnja je brža, a bolja je i uklopljenost u okoliš
Kad otočani govore o prioritetima, redom će na prvo mjesto staviti prometno povezivanje. Na otocima koji su dobro prometno povezani, a posebno ako su premošćeni, broj stanovnika se ne smanjuje, naprotiv, raste. Povezanost i izoliranost su recipročno povezani, što je više povezanosti manje je izoliranosti i obrnuto.
Iako su posljednjih petnaestak godina učinjeni pozitivni pomaci, pa su trajekti brži, veći, komforniji, uvedene su brzobrodske linije katamaranom, to za razvoj otoka i sprječavanje depopulacije nije dovoljno. Uz to ni približno ne može biti po mjeri 21. stoljeća, jer u prošlom stoljeću pojedini su otoci bili bolje i brže povezani, nego danas. Na primjer, u prvoj polovici 20. stoljeća iz Malog Lošinja se moglo hidroavionom do Zadra, Trsta, što se sada čini teško ostvarivim, jer o hidroavionima se samo govori, ali ništa konkretno ne čini da taj vid povezivanja i zaživi.
Zašto je prije stotinu godina i na otocima i u kopnenim središtima odlučivanja bilo pameti, volje i znanja da se tadašnji futuristički projekti realiziraju, a sada nije moguće iskoristiti ni postojeće potencijale poput katamarana Krilo Carbo, koji je jedno od najsuvremenih plovila na svijetu toga tipa, a svoje mogućnosti troši u sporovoznoj varijatni brzobrodske linije koja cresko lošinjsko područje povezuje s Rijekom?
Logika “ne talasaj”
Inertnost i neučinkvitost, pomirenost s onime što imamo, logika “ne talasaj”, “bolje i ovako nego nikako”, razlozi su da mnoge stvari opstaju takve kakve jesu, pa tako i prometni modeli, iako se za njih kroz subvencije svake godine izdvajaju milijuni i milijuni proračunskih sredstava, a na nova rješenja i prijedloge gleda se sa sumnjom ili se unaprijed osuđuju na propast uz izgovore “nemamo za to novca” ili “to je nemoguće izvesti zbog zakonskih propisa” i slično. Uz to, iako smo u 21. stoljeću i tehnološka rješenja mijenjanju svijet od glave do pete, kada se ponudi rješenje u skladu sa zahtjevima vremena i u skladu s tehničkim dostignućima, nerijetko se takve projekte definira kao zanimljive, intrigantne, ali i pomalo gura u znanstvenu fantastiku s kojom oni koji bi trebali pridonijeti njihovoj realizaciji, zapravo ne znaju što će.
Takvu bi sudbinu, ne dogodi li se čudo, mogao imati i najnoviji prijedlog suvremenog povezivanja otoka, Jadranski tunelski mostovi. Radi se o projektu čiji je autor inženjer građevine Boženko Jelić, iz splitske tvrtke Jelić Inženjering, a koji je već predstavljen na splitskom i zadarskom području a, kako doznajemo od autora Jelića, u svom elaboratu izradio je rješenja za cijeli Jadran.
Jadranski tunelski mostovi, kako sama riječ kaže, projekt je kojim bi se mostovima – tunelima pod morem, povezali otoci, a ti tuneli, osim što bi osigurali prijevoz vozila, mogli bi poslužiti i za postavljanje infrastrukture poput vodovoda, odvodnje, elektroinstalacija i slično.
Jeftiniji i jednostavniji
Idejni začetnik projekta Jadranski tunelski mostovi, ing. Jelić, kaže kako je njihova gradnja značajno jeftinija od klasičnih mostova. Zavisno o dubini na kojoj bi se gradili, cijena metra dužnog kretala bi se između 30-40 tisuća eura do maksimalno 100 tisuća, za one projekte koji bi se izvodili na najzahtjevnijim pozicijama. Uz značajno manje troškove, ovaj tip gradnje u odnosu na klasične mostove jednostavniji za projektiranje, izgradnja je brža, a bolja je i uklopljenost u okoliš. Kako se radi o infrastrukturi koja bi bila vlasništvo države, potrebno je da od Vlade i Sabora bude prihvaćena i tretirana kao razvojni program, a mostovi-tuneli trebali bi biti predviđeni u županijskim prostorno planskim dokumentima.
– Nije upitno hoće li, nego kada će se tunelski mostovi kod nas početi graditi. Naša jadranska obala prostor je idealan za život i to će se sve više cijeniti, a takvim ga se sve više prepoznaje izvan naših granica. O ovom projektu srećom neće odlučivati oni koji su doveli do toga da su otoci pusta, izolirana područja u kojima se ne čuje plač djece ne zato što je djeci dobro, nego zato što ih nema, zaključuje Boženko Jelić, koji kao otočanin, porijeklom s Iža, itekako razumije probleme, ali i perspektive naših otoka.
Poput lego kockica
Most-tunel koji se sastavlja od dijelova, poput lego kockica, ne bi bio na morskom dnu, nego bi za njega bio vezan specijalnim sajlama. Mostovi-tuneli praktično bi “lebdjeli” i to na različitim dubinama, što ovisi o dubini mora na predjelu gdje se grade. Kako za sada nema brodova gaza većeg od 20-25 metara, tuneli-mostovi bi se u najidealnijim uvjetima gradili na dubini od 30 do 40 metara.
najnovije
najčitanije
Zadar
Prgodan program
Makedonsko kulturno društvo Biljana upriličilo program »Ususret Uskrsu«
Košarka
NBA liga
Cleveland zadnji sudionik drugog kruga, sada ih čeka Boston
Hrvatska
BIVŠA MOSTOVKA
Marija Selak Raspudić gostovala u Nu2: Nisam zbog toga sretna, ali zabrana pobačaja nije rješenje
Nogomet
HNL
Dinamo pobijedio kod Rijeke 2-1 i pobjegao na +4
Sport
Miris oktana
NAGRADA GRADA ZADRA Vesela utrka u kojoj su Fićo i Tesla jedan uz drugoga
Zadar
HRISTOS VASKRSE!
U Zadru proslavljen pravoslavni Uskrs: Pozivam vas da neumorno njegujemo potrebu za narodnim jedinstvom
Zadar
Rekordne brojke
[FOTO] Završeno 11. izdanje Wings for Life utrke, pobjednici u Zadru Kristijan Rubinić i Nataša Šustić
Zadar & Županija
Velika utrka
FOTO Točno u 13 sati krenula utrka Wings for Life, 8000 sudionika trče za one koji ne mogu
Zadar
Vremeplov
FOTO Zadar postao pravo središte svijeta oldtimera
Zadar
Poseban dan