Foto: Filip BRALA
U Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru održan je još jedan u nizu koncerata iz produkcije klasične glazbe Hrvatskog narodnog kazališta Zadar.
U Zadru je u ponedjeljak gostovao Mak Grgić, mladi slovenski gitarist, a na rasporedu njegova koncerta bila su djela autora razne provenijencije. Koncert je otvoren Ciacconom, djelom prilično nepoznatog skladatelja Giovannija Zambonija Romana. Bio je to umjetnik kraja 17. i početka 18. stoljeća, rođen oko 1674. godine. Lutnjist, čembalist i vješt svirač mandoline je s obzirom na epohu u kojoj je živio pripadao skupini konzervativnih skladatelja. Služio se baroknim glazbenim jezikom, dok je Europom snažno tutnjao klasicizam. No, ipak, činio je to vješto, osobito u svojim baroknim suitama i plesovima namijenjenima lutnji. Primjerak koji se izdvaja svojom baroknom blistavošću i ljepotom je Ciaccona kojom je Grgiž otvorio zadarski koncert
Uslijedila su djela Hieronimusa Kapsbergera, Toccata i Gagliarda. Ovaj njemačko-talijanski virtuoz i skladatelj jedan je od zaslužnih za razvoj solističke uloge tih instrumenata, kao i za doprinos njihovoj literaturi. Gagliarda je određena nizom pravila svojstvenima tom trodijelnom, brzom baroknom plesu, dok su konstrukcija i karakteristike njegove Toccate slobodniji u odnosu na zadani barokni predložak.
Nakon Toccate i Gagliarde Grgić je izveo tri sonate Domenica Scarlatija, a potom djela Ante Čaglja, Grgićevog profesora.
– Nije rijetko da izvođač kaže nešto o djelu koje slijedi. Ante Čagalj bio je moj profesor, tako da sam mogao gledati nastajanje ovih djela, te sam dobro upoznat s njima, kazao je Grgić, te se upustio u izvođenje tri od četiri plesa koji geografski slijede autorov životni put, Rodrigo u Zagori, Zvona sv. Duje, te Pjesma i ples. Rodrigo u Zagori predstavlja kršno dalmatinsko zaleđe. Tu skladatelj kao temu koristi gangu-kratki i duhoviti napjev u rimovanome deseteračkom stihu koji, satiričkim prizvukom ili zajedljivim obratom ismijava društvene pojave i međuljudske odnose. Pjeva se dvoglasno, a glasovi se često sudaraju u oporom intervalu sekunde. Isti je interval rado koristio i Joaquin Rodrigo, pa je to simboličan posjet španjolskoga skladatelja Čagljevu dinarskome rodnom kraju, tek pedesetak kilometara od mediteranskoga Splita i katedrale sv. Duje, njegova sveca zaštitnika. Zvona sv. Duje prožeta su temama iz elegantnih Splitskih plesova, gradske glazbe koju dalmatinska naselja dijele s mediteranskim susjedima. Pjsema i ples, pak, vode nas na sjver Hrvatske, koristeći motive iz Međimurja, specifične po svojoj pentatoničkoj strukturi i melankoličnu ozračju, a između njih se u podrugljivu tonu potkradaju veseli napjev iz Zagorja i popularna šansona iz Zagreba, tipične srednjoeuropske metropole, gdje autor živi i djeluje.
Nakon stanke Mak Grgić je praizveo preludij Melite Ivković, hrvatske gitaristice rođene u Zadru, inače članice uspješnog i nagrađivanog Zagrebačkog gitarističkog kvarteta, koji zajedno s njom i Grgićem čine još Tomislav Vasilj i Krunoslav Pehar. Za kraj Grgić je izveo Segovianu Dariusa Milhauda i Toccatu Joaquina Rodriga.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Liga prvaka
Kakva utakmica na Santiago Bernabeu! Real gubio do 88. minute, preokret s dva gola režirao joker s klupe!
Nogomet
Nogomet
Fiorentina je u finalu Konferencijske lige. Remi u uzvratu je bio dovoljan za Talijane
Košarka
Košarka
Fenerbahče nakon drame s produžetkom u petoj utakmici izborio Final Four Eurolige
Kultura
DAR UMJETNIKA
Na Viru održana izložba “Sv. Josip, zaručnik BD Marije”
Scena
problemi majčinstva
Evo zašto je Danijela Dvornik ljuta na Ellu: ‘Ponekad me baš naljuti pa joj zaprijetim…’
Scena
PJEVAČICA I VODITELJICA
Vlatka Pokos ostala zgrožena plakatom u Zadru: ‘Odvratni seksizam’
Zadar
U 104. GODINI
Preminula Anđelka Mičić, jedna od najstarijih Zadranki
Županija
PUEBLO ESCONDIDO
U Lončarima vas odmah poklopi ljepota krajolika i kreativna odlučnost Marka Simića
Scena
EUROSONG
VIDEO Pogledajte nastup o kojem se priča: Baby Lasagna razvalio na Eurosongu, ne prestaju reakcije
Zadar
LOŠA USLUGA