
Foto: Mate Komina
U zgradi Općine Bibinje održano je javno izlaganje Studije o utjecaju na okoliš vezane uz planiranu izgradnju željezničke zaobilaznice naselja Bibinje i novog teretnog kolodvora Gaženica na dionici pruge M606 Knin – Zadar. S obzirom na to da već gotovo tri desetljeća slušaju obećanja o izmještanju pruge, Bibinjci nisu olako povjerovali u riječi državnog tajnika Josipa Bilavera, a najveće nepovjerenje ulila im je činjenica da se stara pruga prije izmještanja – obnavlja.
No, obnova postojeće pruge bila je preduvjet za povlačenje sredstava za izgradnju obilaznice, a njome će, kako je obećao državni tajnik, privremeno prometovati jedino vlakovi kojima će se dopremati potreban materijal. Kad se tunel napravi, demontirani kolosijek i kameni agregat koristit će se za održavanje drugih pruga nižeg ranga, što je uobičajena praksa HŽ Infrastrukture.
Godine obećanja
– Ja razumijem frustriranost i ljutnju, ali sve ovo radimo da bismo prugu izmjestili iz vašeg mjesta. Imajte još malo strpljenja i mi ćemo to napraviti. Tunel će se napraviti kroz jednu i pol do dvije godine, a do tada će prugom kroz Bibinje prolaziti jedino vlak koji se koristi za materijal potreban da bi se napravilo, kazao je Bilaver, pa istaknuo da on nije taj koji 30 godina daje obećanja o izmještanju pruge.
Općinski načelnik Šime Sekula naglasio je da nema Bibinjca koji ne podržava izmještanje pruge. Naime, postojeća trasa koja prolazi kroz središte naselja Bibinje ocijenjena je neprikladnom jer fizički dijeli mjesto, ograničava njegov prostorni i turistički razvoj te izaziva probleme vezane uz buku i – prije svega – sigurnost. Novi projekt ima za cilj riješiti sve te izazove, a pritom i omogućiti učinkovitiji razvoj teretnog prometa vezanog uz luku Gaženica, a zahvat će se odvijati na području općina Bibinje i Sukošan te grada Zadra.
– Ja znam koliki je ovo problem i da se o njemu sluša već 25 godina, ali mi sada imamo osigurane novce, Studija je gotova i ide se u ishođenje lokacijske dozvole, kazao je Sekula.
Prezentaciju Studije o utjecaju na okoliš “Izgradnja željezničke zaobilaznice naselja Bibinje i teretnog kolodvora Gaženica na željezničkoj pruzi M606 Knin – Zadar, duljine oko 7,8 kilometara” vodio je Željko Koren iz tvrtke Oikon, koji je i predstavio planirani projekt pred 100-tinjak okupljenih Bibinjaca. Kako je Koren objasnio, riječ je o zahvatu ukupne duljine od oko 7,8 kilometara, kojim se planira izmještanje postojeće pruge iz naselja Bibinje i izgradnja novog teretnog kolodvora Gaženica. Nova zaobilazna pruga, dugačka 6,71 kilometar, otprilike polovicom trase prolazi kroz tunel, s obzirom na zahtjevnu konfiguraciju terena u zaleđu naselja. Pruga je projektirana za maksimalnu brzinu od 100 kilometara na sat, a uključuje i izgradnju ranžirnog parka, lučkih kolosijeka i nadvožnjaka.
“Nema smisla”
S obzirom na to da već desetljećima iščekuju ispunjenje danih obećanja, Bibinjcima nije jasno zbog čega se pruga prije izmještanja obnavlja.
– Postojeća željeznička pruga, koja nije aktivna od 2014. godine, zašto se ona aktivira ako će se raditi zaobilaznica? To nema smisla, utrošen je novac u nešto što će možda biti u funkciji godinu, dvije? Kada se uopće planira raditi zaobilaznica i koliko će to dugo trajati, pitala je Bibinjka Snježana Mrđen, na što je državni tajnik odgovorio da je to io preduvjet za dobivanje sredstava za zaobilaznicu.
– Da ovo ne namjeravamo napraviti, ne bih se danas ni pojavio ovdje. Da bismo uopće dobili europske novce za tunel, moramo imati dionicu pruge koja će u budućnosti imati promet. Morali smo povući sredstva iz Europske investicijske banke i kada smo se prijavljivali morali smo prijaviti čitavu dionicu, od Knina do kolodvora u Zadru. Vidimo i sada da će ta dionica do Benkovca biti obnovljena, a od Benkovca do Knina tijekom 2026. godine. Da bismo krenuli u izgradnju tunela, koji svi čekamo, moramo imati građevinsku dozvolu, za to moramo imati lokacijsku, a za to moramo imati Studiju zbog koje smo danas ovdje. Dakle, sljedeći korak je dobivanje lokacijske dozvole za tunel, za koju vjerujem da će biti kroz mjesec, dva, tri ili, ajde, do kraja godine. Nakon toga po HŽ infrastruktura ide u raspisivanje natječaja po modelu “design and build”, što znači da će se u istom trenu krenuti u ishođenje glavnog projekta i radove, za to imamo osigurana sredstava. Napravit ćemo sve da natječaj bude početkom sljedeće godine, onda više nema povratka nazad i taj tunel će napokon biti izgrađen, kazao je Bilaver, pa istaknuo da će se s obnovom dionice kroz Bibinje pričekati dok se ne krene s izgradnjom tunela.
Nova trasa
– Sve što se napravi kroz mjesto će se upotrijebiti, demontirati i odnijeti na druga mjesta gdje je to potrebno, nismo mogli doći u Europsku investicijsku banku i reći mi ćemo napraviti projekt koji neće biti funkcionalan, kazao je Bilaver.
Tijekom javne rasprave istaknuto je kako će izgradnjom doći do gubitka oko 17 hektara prirodnih i doprirodnih staništa. Radi se o relativno maloj površini u kontekstu poljoprivrede, jer se u proizvodnji koristi samo 0,2 hektara, pri čemu neće doći ni do fragmentacije poljoprivrednih površina. Predviđa se, osim toga, i gubitak 27 ha lovnoproduktivne površine, a ograda uz prugu nije predviđena, jer bi imala veći negativan utjecaj na migraciju životinja od potencijalnih slučajeva stradavanja gmazova, ptica i šišmiša. Umjesto toga, planirana su četiri propusta vanjske odvodnje koji će se izvesti kao herpetodukti koji će omogućiti prolazak životinjama.
Iako će nova trasa imati vizualni utjecaj na krajobraz, osobito jer se radi o krupnoj infrastrukturi, planirana je sadnja zelenog zaštitnog pojasa koji bi trebao ublažiti negativne vizualne efekte. Trasa u tunelu, koja obuhvaća značajan dio zaobilaznice, bit će u potpunosti nevidljiva.
Primjedbe do 2. svibnja
Povijesno gledano, pruga Knin – Zadar koristila se i za putnički prijevoz, koji je obustavljen 2014. godine te zamijenjen autobusima, da bi i taj oblik prijevoza bio potpuno ukinut krajem 2021. godine. Teretni promet također bilježi stalan pad, no planom razvoja predviđa se njegovo oživljavanje. Prognoze pokazuju da bi godišnje ovom dionicom moglo prometovati oko 5.840 putničkih vlakova, odnosno 16 dnevno, te oko 2.800 teretnih vlakova ili njih osam dnevno.
Svi zainteresirani građani, institucije i predstavnici lokalne zajednice mogu svoje primjedbe i prijedloge na ovu studiju upisati u knjigu primjedbi u zgradi Općine Bibinje do 2. svibnja ili ih uputiti Zadarskoj županiji.
Novi kolodvor Gaženica bit će smješten u industrijskoj zoni Sojara, između postojećeg kolodvora Bibinje i zadarskog teretnog kolodvora, i služit će isključivo za potrebe teretnog prijevoza iz ili prema luci Gaženica. Putnički prijevoz se ne planira, osim u iznimnim slučajevima za službene potrebe osoblja.
Autor: Iva Bucić
najnovije
najčitanije
Zadar
NE SKRIVA NEZADOVOLJSTVO
‘TO NIJE PRAVEDNO’ Građanin ogorčen zbog cijena stanova u Zadru: ‘Vlasnici iskorištavaju priliku…’
Crna Kronika
u tijeku očevid
U teškoj prometnoj nesreći poginula vozačica motocikla
Vaterpolo
prva liga
Zadar 1952 tijesno poražen protiv Mornara
Svijet
katolička ceremonija
Oko 200 tisuća katoličke mladeži odalo počast papi Franji na Trgu sv. Petra
Ostali sportovi
Etiopljanka
Assefa postavila svjetski rekord u maratonu u Londonu
Crna Kronika
TRAGEDIJA U LEPURIMA
[FOTO] Ovo je kuća u kojoj se dogodilo ubojstvo i samoubojstvo. Doznajemo detalje
Crna Kronika
pronađena dva tijela
TRAGEDIJA U LEPURIMA Vatrenim oružje ubio ženu, a zatim i sebe
Zadar
SVETI SAKRAMENT
Restorani za pričesti i krizme rasprodaju se za dvije minute! Provjerili smo kako se kreću cijene
Županija
GRADSKA KNJIŽNICA BIOGRAD
Tihana Jurišić o rastu knjižnice i važnosti timskog rada: “Našu kvalitetu prepoznaju i brojni turisti”
Hrvatska
loše poslovanje