Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

JVP PAG

Na Pagu je požara sve manje, ali zato nesreća nikad više! 'Stvarno sam svjedok nervoze u prometu...'

Autor: Doris Babić

27.09.2025. 08:28
Na Pagu je požara sve manje, ali zato nesreća nikad više! 'Stvarno sam svjedok nervoze u prometu...'


Iako protupožarna sezona traje do kraja listopada, prošlo je vrijeme vršnog opterećenja za vatrogasce, stupove zaštite i sigurnosti lokalnih zajednica. A osim gašenja požara i spašavanja ljudskih života, uloga vatrogasaca obuhvaća i prevenciju, edukaciju građana te stalnu pripravnost u suočavanju s različitim izazovima; od prometnih nesreća do prirodnih nepogoda. Zbog specifičnog geografskog položaja i klimatskih uvjeta, kao i svojevrsne izoliranosti otoka Paga, rad paških vatrogasaca nosi sa sobom posebne zahtjeve i odgovornosti, stoga smo razgovarali s Karlom Bukšom, zapovjednikom Javne vatrogasne postrojbe Pag, o proteklom dijelu sezone, opremi, radnoj snazi i financiranju Postrojbe.


Veći oprez


Ova je protupožarna sezona, započinje Bukša, bila manje zahtjevna kad je riječ o požarima otvorenih prostora, međutim na području djelovanja ovog JVP-a, u gradu Pagu, općinama Kolan i Povljana, bilo je znatno više prometnih nesreća u odnosu na prethodne godine. No, srećom, bez smrtnih slučajeva.


– U ovoj sezoni bilo je prometnih nesreća koliko u zadnjih pet godina. O uzrocima bi se dalo raspravljati, dio se možda i može pripisati stanju cestovne infrastrukture, međutim – ljudi moraju biti oprezniji! Stalno sam na cesti, takav mi je posao, i stvarno sam svjedok nervoze i nestrpljenja u prometu, a sve bi se riješilo samo da se krene deset minuta ranije. Isto tako, ljeti je Pag prenapučen, imamo brojne kampove, komplekse i puno je dostavnih vozila, a upravo su vozači dostavnih vozila ove sezone izazvali velik broj nesreća, govori Bukša.




S druge strane, od početka godine zabilježeno je 240 intervencija na požarima, a do kraja godine očekuje da će ih biti 270 do 300. Više požara, i ove i prethodne dvije godine, bio je u Kolanu, na otvorenim prostorima, a ove je godine paljenje granja nakon čišćenja polja odnijelo i ljudski život.


– Treba poštivati zabranu paljenja, nema tu neke velike filozofije. Ljudi ne znaju kako će se vatra ponašati, mi vatrogasci imamo parametre i znamo, ali laici ne znaju. Dovoljno je da zapuhne jači vjetar, pogotovo kad je u pitanju suha vegetacija, upozorava Bukša.


Ovaj broj intervencija vatrogasci JVP-a Pag odrađuju bez poteškoća, a na raspolaganju su im i DVD-ovi – DVD Pag na čelu sa zapovjednikom Sabalićem, DVD Kolan sa zapovjednikom Oštarićem i DVD Sv. Martin iz Povljane sa zapovjednikom Rumorom. Sve to, ističe Bukša, besprijekorno funkcionira.


Fali vatrogasaca


U JVP-u je 21 čovjek, po petero ih je u smjeni, najveći dio zaposlenika je iz Paga, dio iz Kolane te iz Povljane. Imaju, dakle, jednog čovjeka manje nego što je predviđeno procjenom, no uskoro će raspisati natječaj.


– Ljudi jesu zainteresirani kad je riječ o profesionalnom dijelu, međutim dobrovoljaca je sve manje, to je problem, a dobrovoljna vatrogasna društva su temelj javnih postrojbi. Prije desetak godina smo imali situaciju da ljudi čekaju u redu, ja prvi, da budem sezonski vatrogasac. Bilo nas je 15 do 20 samo u Pagu, a ove je godine zaposlen samo jedan sezonac. Trebamo raditi na tome, zapošljavati sezonce, privlačiti ih i nuditi školovanje, govori Bukša i dodaje kako Pag nije izoliran slučaj, u cijeloj je Hrvatskoj sve manje vatrogasaca, pa i u Zadarskoj županiji.


Osnivači, Grad Pag (60 %), Općina Kolan (20 %) i Općina Povljana (20 %) prate potrebe Postrojbe, nema poteškoća s isplatama plaća, međutim prostora za napredak, kad su u pitanju vozila i oprema, ipak ima.


– Mi smo 2021. dobili vozilo preko programa Ministarstva unutarnjih poslova, međutim nije prilagođena uskim prolazima i uličicama kakve su po Pagu, to je glomazno vozilo. Ove godine smo kupili cisternu vlastitim sredstvima, podizanjem kredita. Isto tako, u izradi smo šumskog vozila, prema naših zahtjevima. Radimo ga na principu šasije iz 1995. Od Cesta Zadarske županije smo kupili vozilo koje im je služilo za čišćenje cesta. Kad su ga odjavili, mi smo ga kupili na natječaju i radimo šumsku nadogradnju s pumpom te prenamjenu, objašnjava Bukša.


Potrebno pick-up vozilo


Također, Županijska zajednica na čelu sa zapovjednikom Rudićem pokušat će, u dogovoru s profesionalnim postrojbama i dobrovoljnim društvima, rotacijama vozila unutar Županijske zajednice udovoljiti potrebama za vozilima koja nedostaju u određenim postrojbama.


– Mi se nadamo pick-up vozilu koje bi nam koristilo za sitne i brze tehničke intervencije, poput dojava o zmijama, otvaranje kuća i stanova, uklanjanje srušenih stabala s prometnica, ispumpavanju objekata, ali i prometnim nesrećama u konačnici, kaže Bukša.


Međutim, silno bi im pomoglo kada bi većinski vlasnik, Grad Pag isfinancirao još jednu autocisternu.


– Dolaskom novog gradonačelnika, komunikacija između Postrojbe i Grada Paga je znatno bolja nego što je bila s bivšim gradonačelnikom. Razlika se teško može opisati. Da, Postrojba traži velika izdvajanja, sufinanciramo se iz decentraliziranih sredstava od strane države, ali opet nedovoljno naspram onoga koliko trebamo. Autocisterna je najbitnija u svakoj postrojbi, pogotovo u manjoj, sadrži dovoljnu količinu vode, pumpu koja je dovoljnog kapaciteta, a može se koristiti i za požar na otvorenom prostoru, za objekte, pa čak i za prometne nesreće. Idemo prema tome, volje ima, razgovaramo s osnivačima. To je proces koji traje, ali nadam se da ćemo ga u nekoliko godina uspjeti realizirati, zaključuje Bukša.