
Foto: Luka Jeličić
U novom kongresnom centru zadarskog hotela “Pinija” započeo je trodnevni skup – Dani UHPA-e koji je okupio predstavnike vodećih turističkih agencija u članstvu UHPA-e, najistaknutije dionike u turizmu i brojne partnere udruge koji su zajedno razmatrali perspektive sektora, s posebnim naglaskom na aktualnim trendovima, konkurentnosti i digitalizaciji u turizmu.
Skupu je nazočio i ministar turizma i sporta, Tonči Glavina, koji se osvrnuo na aktualna pitanja u hrvatskom turizmu, poručivši kako UHPA sudjeluje u radu svih turističkih tijela, te je sastavni dio turizma koji u najvećoj mjeri generira visoku turističku vrijednost.
– Daje nam priliku da se natječemo s velikim agencijama i platformama. Nitko našu destinaciju bolje ne može prezentirati kao lokalne turističke agencije. Na vrhuncu smo našeg turističkog uspjeha po svim parametrima. No, da bi tu poziciju zadržali, nužno je prepoznati naše slabosti, adresirati ih te prilagoditi globalnom turističkom tržištu. Prepoznati slabosti i nekonkurentne dijelove turizma omogućilo nam je da se prilagodimo promjenama na tržištu, započelo je Glavina, naglasivši kako gospodarski rast koji prati naše gospodarstvo može izazvati krivu percepciju da je tako i u drugim europskim destinacija, što nije točno. Cijena i kvaliteta će zato biti najvažniji faktori odabira destinacije.
– Velika prilika za nas je i činjenica kako putnici traže boravak u manje razvijenim destinacijama. Preferira se boravak na selu, dalje od urbaniziranih primorskih sredina. Što se ljeto više približava, trebamo ostati hladne glave i paziti kakve cijene nudimo. Naša konkurentnost ovisi o cijenama, pojasnio je ministar Glavina, poručivši kako cijene u našem turizmu rastu najbrže u odnosu na naše konkurente od koji smo postali i duplo skuplji.
Pad prometa
– Jedan je dio tog rasta opravdan. No, naši turisti misle da su naše cijene rasle prebrzo u prekratkim roku. Putovanje je također cjenovno naraslo, što naše proizvode čini manje konkurentima. Od 2023. godine evidentna je stabilizacija na drugim tržištima, gdje mi odskačemo. Slabost su nam mali poduzetnici i privatni iznajmljivači koji ne ovise o drugim faktorima u svom radu, rekao je ministar, poručivši kako bi, da bi se izborili s inflacijom, mogli jednostavno povećati fiskalne i parafiskalne namete, kako bi se cijene tržišno limitirale, no to bi negativno utjecalo na smanjenje prihoda u turizmu. Pad nam nije potreban, ali je izvjestan ako se ne učine potrebne korekcije.
– Problematika u pred i posezoni je ta što dolaze gosti koji u potpunosti konzumiraju destinacije i bolje su platežne moći. Gosti su to kojima težimo. U sezoni dolaze “budget” gosti, koji traže jeftiniju ponudu i manje troše, te traže veće uštede. Njihove reakcije stvaraju dojam koji nama ne ide u prilog, jer povećati cijenu u tom dijelu godine može nam se obiti o glavu, rezimirao je Glavina. Dodao je i kako kao destinacija imamo strahovito velik problem koji se ne može prepustiti samo tržištu, jer kapital će uvijek pobijediti.
– Kod nas je problem to što nismo fizički veliko tržište. Svaki “potres” u drugim zemljama kod nas bi izazvao velike turbulencije, jer nama se ne smiju dogoditi potrošene, beživotne destinacije, tvrdi Glavina.
Devastacija prostora
Želi se zato smanjiti opterećenje rada i opteretiti imovina. Značajno oporezivanje, pogotovo tamo gdje je značajni udio vlasništva stranih državljana, možda je nepopularan porez, ali prilagodbom na mikrolokacijama, može se dovesti do nužnih promjena koje će koristiti domicilnom stanovništvu.
– Privatni su iznajmljivači polazište našeg turizma, zato nam je potrebna ravnoteža sa drugim oblicima smještaja. Obiteljski iznajmljivači neizmjerno pomažu našem turizmu, ali ono je postalo samo sebi problemom. Postojeći će manje uprihodovati, a novi će se kapaciteti stalno otvarati. Zadnje tri godine imamo stagnaciju u dolascima i noćenjima. Došli smo do limita naših kapaciteta. No, broj objekata i kreveta stalno raste. I to u desecima tisuća. Na tržištu to izaziva pad popunjenosti, iako broj kreveta raste. Popunjenost pada, jer tržište nam je isto, tako da se promet distribuira na više subjekata, koji polako rade sve lošije. Popunjenost je 2016. godine bila 62 dana, a popunjenost je danas na 58 dana. Daljnji pad očekujemo i u sljedećim godinama, jer cijene rastu. Nedvojbena je činjenica da porast kreveta imamo i za ovu godinu, što znači da će prihodi i dolasci te popunjenost morati padati. Naš najvrijedniji resurs – prostor – devastiramo i previše koristimo, kazao je ministar Glavina. Tema cjenovne konkurentnosti destinacije kontinuirano se ponavlja. Upravo je nagli porast cijena u dvije godine, iako djelomično generiran ulaganjima, zaslužio da imamo percepciju skupe destinacije.
Cijena glavni motiv
– Moramo biti svjesni da 80 posto našeg emitivnog tržišta prolazi kroz loše gospodarske okolnosti. Gosti zato pažljivije biraju gdje putovati. Pojavljuje se trend odnosa cijene i kvalitete kao najvažnije odrednice putovanja. Postao je to glavni motiv odlučivanja. Na drugom se tržištima cijene stabiliziraju, tako da i mi moramo ići istim putem. Hrvatska je, uvjeren sam, zemlja koja nudi dobar odnos cijene i kvalitete, ali dug je put pred nama, iako smo na vrhuncu turističkog uspjeha. Da bi ga zadržali, nedvojbeno moramo adresirati problem hiperinflacije apartmanskog smještaja, upozorio je ministar. Domaćin u privatnom smještaju zato je naša tradicija.
– Nama više gostiju u glavnom dijelu sezone ne treba. Hiperinflacija masovne apartmanizacije u stambenim zgradama širi je društveni problem, koji mijenja samo tkivo urbanih zajednica. Iako izvanredna gospodarska aktivnost, imamo odgovornost da nam turizam ne postane uteg oko vrata, smatra ministar Glavina. Sustav se prisiljava na prilagodbu jer građani moraju stajati ispred turizma.
– Naš turizam je u potpunosti integiriran u naše lokalne sredine, dodao je. No, kranovi su ipak postali “lightmotiv” naše obale. Grade se istovjetni prostori, što je strahovito utjecalo na priuštivo stanovanje i pad kvalitete života. Puno je nezadovoljstva u privatnom smještaju, koji štiti svoje interese, ali oni su dio cijelog našeg sustava. Hiperinflacija događa se samo u tom segmentu ponude. Domaćini su zato naša posebna vrijednost, te će imati poseban status. Sve ostalo je biznis i tako se treba opterećivati. Moramo se mijenjati kako bi nam sutra bilo bolje, zaključio je ministar.
najnovije
najčitanije
Zadar
TURISTIČKA INDUSTRIJA
Fain: Nepovratno smo izgubili trku da budemo – održivi
Hrvatska
Skupština HTZ-a
Prošle godine HTZ ostvarila 53,8 milijuna eura prihoda
Zadar
BROJNE NAJAVE
Sutra u školama kreće cirkularni regionalni štrajk, evo što kažu ravnatelji iz Zadarske županije
Crna Kronika
POJAČAN NADZOR PROMETA
Zadarska policija tijekom vikenda utvrdila gotovo 300 prekršaja
Kultura
MICHAEL WHITE
Britanski kipar o umjetničkoj sceni: “Zadar ima ogroman potencijal, ali ono što nedostaje je…”
Zadar
RASPRAVA
Austrijanac ostao šokiran cijenama u Zadru: “Kako vi uopće preživljavate?!”
Zadar
Bajram Šerif Mubarek Olsun
[FOTO] U Zadru proslavljen Ramazanski bajram. Imam Bašić: Puno je stranih radnika, imamo problem s prostorom
Županija
nezavisni kandidat
Stipe Žunić: ’Nećemo dopustiti da Zadar bira gradonačelnika Paga. Pag pripada svojim ljudima’
Županija
odličan odaziv
Na prvoj kukljiškoj Šparogijadi preko stotinu berača
Zadarski prsten
općina posedarje