Četvrtak, 21. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

SIGURNA PLOVIDBA

[FOTO] Održana koordinirana akcija pojačanog nadzora. Najčešći i najopasniji prekršaj glisiranje preblizu obale

Autor: Nikolina Lucić

16.07.2024. 17:23
[FOTO] Održana koordinirana akcija pojačanog nadzora. Najčešći i najopasniji prekršaj glisiranje preblizu obale

Foto: Luka Jeličić



Premda nisu svi nautičari predmetom rasprava i kritika, zabrinjava činjenica da iz godine u godinu raste broj nesavjesnih koji pune medijske stupce. Zadarska se regija, s jedne strane, može pohvaliti najvećom hrvatskom flotom chartera, ali isto tako treba spomenuti i velik broj prekršitelja.


Stoga, kao i proteklih godina, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i ove je godine provelo koordiniranu akciju pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe na moru pod nazivom “Sigurna plovidba” od Pule do Dubrovnika. Pridružili smo se tako patroli morem s Vjekom Borojevićem, voditeljem brodice ispostave Lučke kapetanije Sali s kolegom Nikolom Mikićem i Ivom Uhodom iz Lučke ispostave Preko.


Akcije i konstantna upozorenja, ali i paprene kazne, kažu “momci u bijelom” itekako se vide na terenu – sve je manje prekršaja glisiranja. Novi su problem, dodaju, jet skijevi, koji su velika opasnost za kupače na plažama. Bilanca naše patrole s njima su dvije kazne i jedne uredne isprave.


Dodatna edukacija




Jakub, mladi Nijemac koji je s djevojkom plovio kanalom iza Ždrelca, unatoč urednim ispravama zaradio je kaznu za glisiranje, dvije je trećine platio na licu mjesta i nastavio ploviti s pojačanom dozom opreza.



Lokalni je vlasnik plovila za charter imao uredne isprave i pokazao kako se pravilno ponašati na moru, a jedan vozač jet skija nije imao isprave sa sobom, a djelatnici Kapetanije ga nisu pronašli niti u registru nositelja dozvole za upravljanje plovilom, tako da će mu na kućnu adresu stići pripadajuća kazna za neimanje dozvole za voditelja brodice.


Svakakvog ponašanja, kazali su nam, vide na moru iz sezone u sezonu. Posebno su neiskusni turisti iz sjevernijih zemalja kao što su Slovačka, Češka i Poljska, koji osim manjka iskustva na moru, najčešće niti ne poznaju naše vremenske i pomorske prilike.


Nijemci, Austrijanci, Slovenci i Talijani, s druge su strane, dodaju, oprezniji, iskusniji i spremniji na vremenske nepogode.


Akciju je ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture iz Zadra pratio državni tajnik, Josip Bilaver, koji je kao i svake godine naglasio da cilj akcije nije kažnjavanje radi punjenja državnog proračuna, već obrazovanje i usmjeravanje pozornosti na pravilno ponašanje na moru.


– I ove smo godine tradicionalno pojačano na moru. Ljetna sezona savršeno je vrijeme da dodatno educiramo sve one koji žele i vole boraviti na moru, naročito ako su neiskusni početnici. Poštivanje pravila ne zaobilazi niti iskusne moreplovce. Isto tako šaljemo poruku da se pravila plovidbe na moru moraju strogo poštivati.



Mi to s naše strane sada još i bolje činimo, jer na valu smo dugo najavljivanih ulaganja u Lučke kapetanije. Nabavlja se 37 novih brodica i dva broda ukupne vrijednosti 97,5 milijuna eura, projekt je to koji smo dugo najavljivali.


Dio je brodica već isporučen, a ostatak će biti isporučen sljedeće te 2026. godine, najavio je državni tajnik Bilaver, rezimiravši kako su se pozabavili i pitanjem potkapacitiranosti lučkih kapetanija.


Kazne za glisiranje


– Zadovoljni smo činjenicom da smo u odnosu na prošlu godinu bogatiji za čak 33 nova djelatnika. Brojke su na više-manje na istoj razini kao i prošle godine kada govorimo o broju akcija traganja i spašavanja na moru. 34 tisuće uplovljavanja stranih jahti također su na razini prijašnjih sezona, a ove nas godine očekuje ukupno oko 55 tisuća stranih plovila u našim teritorijalnim vodama.


Kao i inače, lučke su kapetanije kontrolirale ispravnost plovila i osposobljenost onih koji voze s naglaskom na provjeri brzine i ograničenja, pojasnio je Bilaver dodavši kako su najviše kazne za glisiranje – najčešći prekršaj na moru.


Cilj akcije “Sigurna plovidba” je upozoriti i informirati sve sudionike u pomorskome prometu te ih zaštiti od pomorskih nesreća u razdoblju pojačanog prometa tijekom turističke sezone, kada se bilježi i značajno povećanje prisutnosti domaćih i stranih plovila u Jadranu.


Glisiranje na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale uvijek je prvo na prekršajnoj ljestvici, a iz Lučke su kapetanije upozorili i na važnost posjedovanja važećih dozvola, kao i oprez u pomorskom prometu.



Planirane aktivnosti ovogodišnje akcije bile su ponajprije usmjerene na kontrolu brzine plovidbe u nedozvoljenom morskom području, nadzor poslova iznajmljivanja plovila, nadziranje nesavjesnih plivača i ronioca, kao i ostalih sudionika u pomorskom prometu.


Vođeni tim podacima djelatnici kapetanija i ispostava u ovogodišnjoj koordiniranoj akciji prvenstveno su djelovali s ciljem da kod sudionika u prometu postignu određene pozitivne pomake u tri bitne točke i to edukativnoj, u smislu razvoja kulture sigurnosti plovidbe u Republici Hrvatskoj, preventivnoj koja za cilj ima svođenje pomorskih nesreća i nezgoda na što je manji mogući broj, a samim time i zaštitu ljudskih života, morskog okoliša i imovine na moru te represivnoj u slučajevima grubih ili opetovanih kršenja propisa, kada se bez iznimke izriču Zakonom propisane kazne prema prekršiteljima.


Tehnička ispravnost


Ivo Uhoda iz priješke ispostave tako nam je kazao kako je po pitanju prijevoza putnika na jednodnevne izlete akvatorij otoka Ugljana posebno prometan što znači da se posebno provjerava tehnička ispravnost plovila, potrebne dozvole i mogući prekrcaj putnika.


– Ima i glisiranja, ali ljudi su se poprilično naučili ponašanju na moru. Samo naše plovilo dovoljno im je upozorenje. Kontroliramo brodice za rentanje, tako da više-manje svi imaju voditelje brodica.


Novi su problem jet skijevi koje strože kontroliramo jer je svake godine sve više plovila na moru, kazao je Uhoda, dok je Vjeko Borojević iz Sali kazao kako su kombinacija izgradnje nove luke u Salima, PP Telašćica kao najpoznatije nautičarsko izletište Dugog otoka i blizina NP-a Kornati recept za ljeto puno posla na moru.



– Dio problema su i građani koji ne znaju što točno spada u oblast Lučke kapetanije. Tako da se znamo zateći u situacijama koje su potpuno van naše nadležnosti, no i tada uvijek možemo provjeriti ispravnost brodica i dokumenata, dodao je Uhoda naglasivši kako su mladi i neiskusni skiperi sve češća pojava na moru.


Najčešći, te ujedno i najopasniji prekršaj na moru, je glisiranje unutar 300 metara od obale, odnosno prekoračenje najviše dopuštene brzine plovidbe, što je iznimno opasna radnja za kupače, ali i sve ostale sudionike u pomorskom prometu, budući da je u uskom obalnom pojasu povećana brojnost plovila kako u pokretu, tako i na sidru, pri čemu se plovilima vrlo teško manevrira jer im je potreban znatno veći kut skretanja i zaustavljanja.


– Promet u saljskom akvatoriju ove je godine zbog novog porata puno veći, no držimo ga pod kontrolom. Najčešće su to uredni nautičari koji se znaju ponašati, naročito jer plove zaštićenim dijelovima prirode u Telašćici i Kornatima. No, prekršaja je puno manje nego prije desetak godina.


Prekršaj prekrcaja putnika još je uvijek jako aktualan jer je sezona izleta u punom zamahu. Ljudstvom i resursima u ispostavi Sali smo zadovoljni, pokrivamo sve obveze, ali uvijek se nadamo boljem, naglasio je Borojević.



Uočava se napredak


Tako je današnje sigurnosno stanje u pomorskom prometu znatno poboljšano u odnosu na prethodne godine, prvenstveno zbog stalne nazočnosti plovila lučkih kapetanija u područjima nadzora sigurnosti plovidbe. No, prekršitelje smo ipak uhvatili, ali i one koji sva pravila poštuju.


Temeljiti lokalni nautičar Vedran Ivanović imao je sve ispravne dokumente, tako da je rutinsku kontrolu brzo prošao. Jedini savjet koji je dobio bio je taj da registraciju plovila s krmenog dijela preseli na provu.


Mladi bibinjski vozač jet skija izjavu nam nije htio dati, ali susret s Kapetanijom ostavit će mu gorak okus u ustima jer njegovo ime nisu našli u registru za voditelje brodica.


Na adresu će mu tako stići odgovarajuća kazna, a Saljanin Nikola Mikić nam je kazao kako vozači jet skija na more prečesto idu bez potrebnih dozvola, samo u kupaćim kostimima i prslukom za spašavanje.


– Za jet ski, kao i sva druga plovila, mora SE imati odgovarajuće važeće dokumente, osiguranje i tehnički pregled, a vozač potvrdu da može upravljati brodicom, dodao je Uhoda, dok se Mikić nadovezao kazavši kako se vozači jet skija, kao malog plovila, trebaju posebno osvrnuti na promet oko sebe, imati vode i hrane uza se i – potrebne dokumente.



– Zato jet skijeve posebno i kontroliramo jer smo uočili manjak poštivanja pomorskih pravila, ali i spremnosti za loše situacije na moru. Dokumentaciju za samo plovilo možemo provjeriti elektronički u našim registrima, no dozvolu za upravljanje plovilom osoba i dalje mora imati uz sebe.


S obzirom na to da je vozač domaći iz Hrvatske, mi naknadno možemo provjeriti ima li dozvolu za upravljanje. Ako ju ima, za neimanje dozvole uza se stići će mu kazna od 100 eura, dok je drugi prekršaj puno ozbiljniji i skuplji, kazao je Mikić.


– Kazna za neposjedovanje dozvole za upravljanje plovilom kreće se od minimalno 400 eura pa na više, dodao je Uhoda.


Na kraju naše patrole dvoje smo njemačkih turista zatekli u glisiranju. Jakub, vozač plovila, imao je sve potrebne isprave, ali je na licu mjesta platio kaznu za glisiranje na udaljenosti manjoj od 300 metara.


Na odmoru, kazali su nam, uživaju, prvi su put u Hrvatskoj i trude se pridržavati pravila ponašanja u pomorskom prometu. Dozvolu je Jakub stekao u Njemačkoj.


– Ispit za dobivanje dozvole s pravom je zahtjevan jer jamči da se znamo ponašati na moru. Ovo mi je ujedno prvi puta da sam u prekršaju, tako da svakako nije ugodno iskustvo biti pod kontrolom institucija, zaključio je Jakub, koji će plovidbu zadarskim arhipelagom nastaviti pozornije.