Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

nekoliko promjena

Zadarske strukovne škole uvele modularnu nastavu, donosimo detalje

Autor: Nikolina Lucić

13.09.2025. 07:00
Zadarske strukovne škole uvele modularnu nastavu, donosimo detalje

Foto: Luka Jeličić



Najveća novina nove školske godine svakako je uvođenje modularne nastave u strukovne škole. Rekonstrukcija i modernizacija strukovnog obrazovanja dugo se očekivala, no modularna je nastava među strukom i sindikatima izazvala velike prijepore, ne zbog jačeg usmjerenja ka strukovnim predmetima i praktičnoj nastavi, već zbog promjena u satnici općeobrazovnih predmeta, koji su, čini se, najviše stradali u ovoj reformi.


Nastavnike tih predmeta u strukovnim školama to je dovelo do smanjenja satnice, zbog čega su im škole morale pronaći druge zadatke i alternativna zaduženja, kojima bi popunili radnu satnicu.


Glavni cilj modularne reforme je u jedno spojiti teoriju i struku, kako bi učenici na čim više realnih primjera iz prakse stekli znanja potrebna tržištu rada.


Kvaliteta nastave




Od onog što su nam ravnatelji zadarskih srednjih škola kazali, u najvećoj se mjeri ponavlja jedan problem – smanjenje satnice općeobrazovnih predmeta u strukovnim školama.


Tihomir Tomčić, ravnatelj Strukovne škole Vice Vlatkovića, smatra kako su način rada u školi prilagodili zahtjevima modularnog procesa podučavanja, dodavši i to kako je reforma pozitivna u smjeru učenja i obuke na radu.


– Školama je dano dosta slobode da organiziraju nastavu na način koji izvlači najbolje iz nastavnog procesa. Nama je jako važno module integrirati u praktični način rada, što postavlja pitanje ujednačenosti i kvalitete obrazovnih procesa u svim školama, jer nemaju svi iste uvjete i opremu da bi na isti način zadovoljili parametre modula, pojasnio je Tomčić istaknuvši kako su novi moduli definirani sukladno temeljnim smjernicama razvoja škole te usmjereni ka potrebama djece.


Iako nudi prednosti poput usavršavanja vještina i prilagodljivosti, učitelji su izrazili zabrinutost zbog mogućeg umanjivanja općeg znanja i nedovoljne pripremljenosti projekta za frontalnu primjenu. Ideja modularne nastave leži u tome da se odbaci tradicionalni način izvođenja nastave. Dosadašnja su zanimanja okrupnjena, što znači da zanimanja nisu ukinuta, nego je više sličnih zanimanja spojeno u jedno.


Ključno je to što je u sve strukovne programe uvedeno obvezno učenje temeljeno na radu koje do sada nije bilo sustavno zastupljeno u svim strukovnim programima. Učenici bi tako, uz teoriju, imali i iskustvo rada u realnim radnim situacijama unutar svog zanimanja.


Kompenzacije profesorima


Da je svaka škola priča za sebe potvrdio nam je razgovor s ravnateljicom Obrtničke škole Gojka Matuline Silvanom Ujdur Bilan, koja nam je rekla kako su kao manja škola, koja nastavu ima samo u jutarnjoj smjeni, nove zahtjeve nastavnog procesa uspjeli materijalno i ljudski pokriti.


– Module smo podijelili na način da ne bi bilo velikih oscilacija u satnici nastavnika, ali morali smo i aktivirati članak 5. Sporazuma između ministarstva i obrazovnih sindikata, kojim se jamči kako nastavnici neće ostati bez norme zbog modularne nastave tijekom prve godine primjene.


U našoj je školi, konkretno, došlo do izmjena satnice općih i izbornih predmeta. Učenici tako imaju četiri sata Hrvatskog jezika i Matematike tjedno, što je povećanje u odnosu na ranije godine, ali nas zabrinjava smanjenje satnice Politike i gospodarstva u drugom i trećem razredu, kazala je ravnateljica.


Povijest u smjeru kozmeričar/ka također je smanjena na jedan sat tjedno.


– Frizeri/ke s druge strane imaju veću satnicu Povijesti, a nema više i nekih izbornih predmeta koje smo do sada nudili. Ove su promjene veliki udar na profesore koji su ionako imali manju satnicu. No, nadamo se kvalitetnijem izvođenju nastave u strukovnim modulima, mi imamo moderno uređene salone te povezujemo struku i nastavu na višoj razini, poručila je Ujdur Bilan.


Cilj ove promjene je omogućiti učenicima da kroz konkretno radno iskustvo tijekom školovanja razviju praktične vještine, bolje razumiju svoj budući posao i steknu kompetencije koje će im omogućiti da se lakše i brže uključe na tržište rada.


Suvremeni kurikuli


Do izmjena je došlo i u Pomorskoj školi Zadar, čiji ravnatelj Marin Perinić pohvaljuje usklađivanje strukovnog obrazovanja s potrebama tržišta rada, istaknuvši kako su oni kao škola u povlaštenom položaju, jer već 10 godina rade po suvremenim kurikuli, te svoju nastavu prilagođavaju trendovima u pomorskoj industriji.


– Obrazovni smjer za nautičara u tom je periodu već prošao kroz pet izmjena, a ovaj novi koncept strukovnog podučavanja u našoj školi nije novina jer već smo imali nastavne module te skupove ishoda učenja u našem radu i pojmovniku.


Razlika, naravno, nastupa u vremenu trajanja modula, neki će tako trajati nekoliko tjedana, neki nekoliko mjeseci, a neki će se izvoditi tijekom cijele nastavne godine, pojasnio je Perinić.


Sama praktična primjena, priznaje, trebala bi se dodatno prilagoditi, a veliki im izazov predstavlja i satnica. Puno su tako kalkulirali kako u 35 radnih tjedana uravnotežiti općenastavne i strukovne predmete, te su uveli manje izmjene u opće predmete.


– Morali smo nastavnicima Fizike i Geografije kompenzirati dio nastavnih sati te smo to postigli u dogovoru sa sindikatima. Čudna kadrovska situacija nas je zatekla jer smo, na primjer, Geografiju kompenzirali kroz druge module, kao što je zaštita morskog okoliša, no prema pravilniku, profesor geografije u pomorskim bi školama trebao imati i D48 brevet, te časnički čin, što je jako teško pronaći.


CHIsto tako, Kemija je doživjela velike promjene, tako da smo nastavnicima osigurali druge radne obveze, konkretno projektne zadatke. No, nadamo se kako će se do polugodišta ići u modifikaciju programa, temeljeno na iskustvima i primjedbama iz škola, zaključio je Perinić.