Srijeda, 27. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

USPJEH

Zadarska dizajnerica interijera i slikarica Vesna Zubčić osvojila nagradu "Best Art and Crafts"

Autor: Đurđa Baljak

27.11.2024. 15:48
Zadarska dizajnerica interijera i slikarica Vesna Zubčić osvojila nagradu

Foto: MISLAV KLANAC



Poznata zadarska svestrana dizajnerica interijera i apstraktna slikarica Vesna Zubčić nedavno je na sajmu namještaja i uređenja interijera Design District u Rovinju osvojila prestižnu nagradu »Best Art and Crafts«, što, kako sama ističe, predstavlja veliki vjetar u leđa za njezin daljnji rad. Naime, za ovaj sajam pripremila je petnaest slika, a ideja joj je bila predstaviti različite stilove, ali istovremeno prikazati njihovu povezanost kroz boje, teksture, materijale i proces istraživanja.




U razgovoru s njom, otkrili smo kako je njezin ulazak u svijet slikarstva bio sasvim spontan, iako joj je primarna strast dizajn interijera. Osim toga, podijelila je s nama svoje iskustvo rada s klijentima, najnovije trendove u dizajnu, ali i otkrila svoje osobne pristupe kreativnom procesu. Posjetili smo Vesnu u njezinom ateljeu, gdje nas je provela kroz svoja djela. Prvi rad koji nam je pokazala očarao nas je kombinacijom crne boje i zlatnih listića, uz dodatak crnog perja pri dnu platna. Dizajnerica Zubčić nam je ispričala kako je trenutačno u »crnoj fazi« jer je crna boja transformacije, a kombinacija crne i zlatne boje pruža joj osjećaj luksuza i snage. Iako joj je najdraža boja žuta, listići koji imitiraju zlato najsvježije odražavaju tu njezinu ljubav prema toj boji. Zatim nam je pokazala drugu sliku, u potpunosti crnu, s bijelim trodimenzionalnim tapeciranim detaljima, koji su rezultat njezinog konstantnog istraživanja i igranja s novim tehnikama, a koji su, inače, nešto što je radila po prvi put. Također, u treću je utiskivala čipku, a svaka druga slika je priča za sebe.


Vlastiti pečat


– Već dvadeset godina radim ovaj posao, a kako u slikarstvu, tako i u interijeru – nemam ponovljenog projekta. Svaki je drugačiji i jedinstven. Naravno, možda je najlakše raditi copy-paste, ali gdje je u tome zanimljivost? Volim istraživati i unositi vlastiti pečat u svaki prostor i svaku sliku. Originalnost je ključna – to je ono što me pokreće i čini ovaj posao uzbudljivim. Moje slike su apstrakcija jer želim da svatko u njima vidi ono što mu odgovara, ono što voli. U apstrakciji se potpuno opuštam – to je kao neka vrsta besplatne psihoterapije. Istražujem sebe, svoje granice, eksperimentiram s materijalima, tražim ono što mi je zanimljivo i drugačije, ističe ova strastvena dizajnerica, dodajući kako ponekad najbolje stvari nastaju slučajno, kroz pogreške koje se ispostave genijalnima.


Kod Zubčić nema slike koja nije reljefna, pa su njezini radovi na granici između slikarstva i reljefa s obzirom na bogate impasto namaze koji izlaze u prostor.




– Takva kombinacija tehnika naziva se mix medija. Kod mene slike nastaju kroz slojeve, neke slike imaju čak šest ili sedam slojeva prije nego što osjetim ono »aha, to je to« u želucu. Uvijek mi je bio problem na izložbama to što sam stalno imala potrebu dotaknuti slike koje mi se sviđaju. Dodir je naš prvi osjetilni susret sa svijetom oko nas. Zato svoje slike radim tako da ih ljudi mogu dotaknuti. Želim da moj rad ima priču koju ne samo da vidiš, već i osjetiš pod prstima. Smatram da to daje jednu dodatnu dimenziju povezanosti. Volim trodimenzionalnu dinamiku i konstantno dodavati nove slojeve. Jako volim koristiti listiće – imitaciju zlata – u svojim radovima. Kombinacija tehnika je nešto što me posebno inspirira. Često eksperimentiram s građevinskim materijalima, poput gleta ili fasadne žbuke, kako bih postigla 3D efekt na svojim slikama. Naravno, mogu se koristiti i komercijalne paste koje su dostupne na tržištu, ali ja sam nakon istraživanja razvila vlastitu mješavinu. Trajalo je to neko vrijeme, ali sada imam savršen recept koji mi odgovara. To je ipak moja tajna, pa vam neću otkriti formulu, govori Zubčić.


FOTO: MISLAV KLANAC


Svijet boja


Jedan od radova, iako apstraktan, asocirao nas je na figuralni rad nizozemskog slikara Hieronymusa Boscha s prijelaza iz 15. u 16. stoljeće, čije je djelo teško svrstati u bilo koju kategoriju u povijesti umjetnosti zbog njegovog specifičnog stila. A isto se može reći i za osebujnu Vesnu Zubčić.




– Moje slike su nastale iz hobija. Moja majka je uvijek govorila da sam se rodila s bojicama. Oduvijek sam bila u svijetu boja – crtala, slikala i sve ostalo, a kako sam završila dizajn pri arhitekturi, u jednom trenutku mi je došlo dosta posla vezanog uz apartmane i jednostavno nisam mogla naći slike koje bi odgovarale prostoru, ili su bile preskupe ili one uniformirane koje se mogu naći po dućanima, a svatko ih ima. Onda sam odlučila početi slikati i ljudima se svidjelo, prisjetila se Zubčić.


Osim slikarstva, osvrnula se i na svoj dizajnerski rad u području uređenja interijera, otkrivajući nam kako balansira između svog osobnog stila i prohtjeva klijenata.


– Radim u svim stilovima, od industrijskog, rustikalnog, modernog, minimalističkog – sve ovisi o klijentima. Jednom sam radila za ženu koja je željela da sve bude potpuno bijelo, od kamena do radne ploče. Nisam smjela upotrijebiti niti jednu drugu boju. Na kraju, sve se može prilagoditi klijentu, jer nije na nama da guramo svoj osobni stil. Smatram da se u svakom stilu može stvoriti nešto posebno, iako kažu da imam prepoznatljiv potpis. Volim misliti da je to »statement design« – dizajn sa stavom koji ostavlja pečat. Kada radim s klijentima puno pažnje posvetim njihovim željama, prostoru koji uređujem i njegovom kontekstu. Uvijek prvo pričamo, prolazimo slike različitih stilova da bih shvatila što vole. Klijent može reći da voli moderno, ali moderno za njega možda znači nešto potpuno drugačije nego za mene. Zato slike pomažu jer govore tisuću riječi. Ne moraju to biti točno stvari koje ćemo staviti u prostor, ali pomažu da osjetim atmosferu koju žele, govori Zubčić, dodajući kako je, primjerice, kod mlađih muškaraca često popularna crveno-crna kombinacija, koja je, kako kaže, atraktivna na prvu, ali je teško dugoročno živjeti u takvom prostoru.


FOTO: MISLAV KLANAC


 Dramatičan stil


Što se tiče njezinog osobnog ukusa, navodi kako osobno preferira estetiku na granici kiča s modernim.


– Svaka stvar mora biti estetski zanimljiva, ali prvenstveno funkcionalna. Osobno volim unijeti dramatičnost, tamne boje i pokoji upečatljiv detalj, poput lustera koji je na granici kiča. No, granica mora biti jasna – nikako ne smije prijeći u neukus. Iako volim dramatičan stil, ne namećem ga klijentima. Prostor mora biti odraz njihovih želja i načina života. Moj cilj je da kad završe projekt, izgleda kao da su oni sami osmislili prostor, jer oni će tamo živjeti, a ja ću otići. Zato puno razgovaram s njima, savjetujem ih i upozoravam kad nešto nije praktično, objašnjava Zubčić.


Otkrila nam je što je trenutačno najpopularnije u dizajnu i uređenju interijera.


– Najviše se traže sigurne verzije – monokromatski bež tonovi, što meni osobno nije drago. I onda ih kroz priču, kroz neke primjere, uspijem malo pogurati da istraže nešto novo i da se usude izaći iz te sigurne zone.


Trenutačno radi na dva različita projekta u kojima su joj klijenti dali potpuno otvorene ruke – jedan je javni prostor, a drugi soba za najam malog butik hotela.


– Sretna sam što su prihvatili moje ideje jer ljudi često imaju strah da tamne boje zatvaraju prostor. Međutim, tamne boje ne zatvaraju prostor, one daju osjećaj dubine prostora, poput ogledala, i produžuju prostor. Kada tamno kombiniraš sa zlatnim ili brončanim detaljima dobiva se osjećaj ekskluzivnosti, a takav osjećaj luksuza ne može se postići s monokromatskim, bezizražajnim detaljima. Taj bezizražajni stil je možda najlakši za raditi i zato većina dizajnera ide u tom smjeru. Ja svaki prostor istražujem, upoznajem, tražim priču, istražujem materijale koji su se najviše koristili kroz povijest na tom području i nastojim unijeti nešto posebno u prostor. Želim da se vidi da je netko promišljao o svakom detalju, razmišljao kako taj prostor diše i da ima dušu. Ali isto tako da potakne asocijacije, da izazove osjećaje kod ljudi koji ga koriste, jer je upravo to ono što prostor čini posebnim, ističe nam ova iskusna produkt dizajnerica.


FOTO: MISLAV KLANAC


Iz glave u stvarnost


Upitali smo kakav je osjećaj kada se njezine dizajnerske ideje realiziraju i ožive.


– Moja »core« djelatnost je uređenje interijera, budući da sam završila produkt dizajn pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, i većina mojih projekata uključuje rad namještaja po narudžbi. Taj osjećaj kada radiš na prostoru, živiš s tim idejama i zamislima, a onda ih vidiš realizirane – to je neopisivo. Kad ono što si imao u glavi konačno postane stvarnost, to je zaista poseban trenutak, govori nam Zubčić, dodajući kako svoje dizajnerske komade namještaja doživljava kao bebe.


Za kraj razgovora dizajnerica Zubčić otkriva nam kako je razlika između dobrog i vrhunskog dizajna vrlo mala, ali iznimno značajna.


– Kako se kaže na engleskom – »vrag se krije u detaljima«. Danas gotovo svatko može napraviti dobar dizajn. No, problem je što takvi dizajni često izgledaju dobro samo na slici. Okreneš ih, pogledaš s jedne strane, druge, treće – sve to naizgled funkcionira, ali kada sagledaš cjelinu, stvari su nepovezane. Razlika između dobrog i vrhunskog dizajna upravo leži u tim detaljima. Nije stvar u novcu – ne možeš samo »nabaciti« skupi dizajnerski namještaj i očekivati da će sve izgledati savršeno. Sve mora imati glavu i rep, mora biti povezano i funkcionalno. Dizajn mora služiti ljudima koji u tom prostoru žive ili rade. Kada radim s klijentima na uređenju privatnog prostora, uvijek krećem od njihovih životnih navika. Pitam ih kada se bude, što rade tijekom dana, kako funkcioniraju u prostoru. Jer nije isto osmišljavati prostor za nekoga tko je noćni tip i za nekoga tko je dnevni. Različite su potrebe osobe koja voli kuhati svaki dan i one koja naručuje dostavu. Sve te sitne, ali ključne informacije oblikuju konačni dizajn. Ako je riječ o poslovnom prostoru, razmišljam o funkcionalnosti u odnosu na način rada. Jesu li korisnici prostora više na terenu ili u uredu? Koje su im potrebe u svakodnevnom poslovanju? Estetika prirodno proizlazi iz funkcionalnosti i tek tada stvara povezanu cjelinu. Jedno vrijeme predavala sam stručne predmete dizajna i stolarstva u obrtničkoj školi. Napisala sam program za te predmete, a prvo što sam učenicima objasnila jest da se moraju zamisliti kao muha u prostoru – da sagledaju prostor iz svih kutova, a ne samo iz jednog. To je prava bit dizajna. Dizajn nije tu zbog fotografije na Instagramu, dizajn je tu zbog života, zaključuje zadarska produkt-dizajnerica i slikarica Vesna Zubčić.


“Ulazak” u prostor uz VR naočale


Svoje dizajnerske ideje u tlocrtnom planu radi u programu SketchUp, a odnedavno je uvela i VR naočale kako bi kroz vizualnu simulaciju dočarala klijentima kako će izgledati njihov prostor prije samog uređenja.


– Taj sam alat uvela prije otprilike mjesec dana i mislim da sam među rijetkima, ako ne i jedina, koja ga koristi. Sada, s ovom novom VR tehnologijom, postoji mogućnost da klijenti »uđu« u svoj prostor koji još nije gotov. To im daje potpuno novu perspektivu i pomaže im da dožive prostor prije nego što se išta konkretno izradi. Meni je to jako zabavno, ali i korisno, a mogu misliti koliko je impresivno nekome tko nema osjećaj za prostor. To pomaže posebno kod prostora s lošim rasporedom ili ograničenim kvadratima, gdje je klijentima teško zamisliti rezultat. Primjerice, jedna klijentica nije mogla zamisliti kako bi mogao izgledati njezin mali WC, a kada sam je uvela u VR simulaciju, odjednom je shvatila što sam joj objašnjavala, govori nam Zubčić, nakon čega nam je omogućila da se sami uvjerimo u isto, pa smo tako imali priliku zaviriti u jedan njezin najnoviji projekt u kojem je pazila na svaki detalj s pročišćenim formama u kojima je povezala moderno s tradicijom kroz upotrebu kamena i masline budući da je riječ u poslovnom prostoru u Novalji.