Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

7 C°

ŽLU

VELIKI PROJEKT Županijska lučka uprava Zadar planira rekonstrukciju i dogradnju luke Preko

Autor: Goran Šimunov

14.05.2024. 07:30
VELIKI PROJEKT Županijska lučka uprava Zadar planira rekonstrukciju i dogradnju luke Preko

Foto: LUKA JELIČIĆ



Županijska lučka uprava (ŽLU) Zadar planira rekonstrukciju i dogradnju luke otvorene za javni promet županijskog značaja Preko na otoku Ugljanu. Elaborat zaštite okoliša izradio je ovlaštenik Zeleni servis d.o.o. iz Splita u ožujku 2024. godine koji je za izradu koristio Idejno rješenje »Rekonstrukcija i dogradnja trajektne (putničke) luke Preko« koji je izradila tvrtka Rijekaprojekt d. o. o. iz Rijeke, u srpnju 2023. godine. Elaborat je predan Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja koje treba odlučiti je li za planirani zahvat potrebno izraditi procjenu utjecaja na okoliš.


Predmetni zahvat produljenje postojećeg operativnog gata, izgradnju primarnog lukobrana, izgradnju komunalne luke i izgradnju plaže.


Trajektna luka


Područje planiranog zahvata nalazi se u obalnom dijelu naselja Preko gdje se nalazi luka otvorena za javni promet županijskog značaja odnosno trajektna luka. Dolazna je luka za državnu trajektnu liniju br. 431 Zadar – Preko koja povezuje kopno i otok Ugljan preko Zadarskog kanala širokog 4,4 km. Prema dostupnim podacima, državna trajektna linija Preko – Ošljak – Zadar, prva je po broju putnika i po broju vozila u Zadarskoj županiji.




Otok Ugljan se sve više razvija, osobito u turističkom smislu, stoga je neophodno unaprjeđivati povezanost otoka s kopnom. Trajektne luke je potrebno također dograđivati i razvijati u skladu s povećanjem potreba, ali i razvojem brodova, tj. trajekata većeg kapaciteta, a samim time i većih zahtjeva (dužina, gaz i sl.).


Postojeća trajektna luka Preko ne pruža zaštitu od dominantnih vjetrova juga i bure. Meteorološke karakteristike lokacije značajno utječu na plovidbu, manevar uplovljavanja i isplovljavanja i sigurnost broda na vezu. Luka Preko namijenjena je za prihvat ro – ro putničkih brodova koji održavaju spomenutu liniju.


U trajektnoj luci nalaze se dva postojeća veza, za trajekte duljine oko 60 do 100 metara te dvije trajektne rampe. Gat za privez putničkih brodova duljine je oko 100 m. Površina luke je 35.767 metara četvornih, od čega je površina kopnenog dijela 8.603 m2, a površina morskog dijela, akvatorij luke, 27.164 m2. Postojeća luka sastoji se od operativnog i nautičkog dijela. Operativni dio luke sastoji se od operativnog gata duljine 100 m te operativne obale duljine 40 m. Nautički dio luke za privez jahti i brodica, duljine je 146 m.


Foto: ŽLU


Dva lučka bazena


Osim putničke luke, luka Preko ima dva lučka bazena. U lučkom bazenu 1 nalazi se operativni dio luke dužine 67 m. Lučki bazen 2 namijenjen je komunalnom vezu, a sastoji se od operativnog dijela dužine 38 m i nautičkog dijela dužine 16 m. Sadašnja luka ima formirani obostrani pristanišni gat dužine 73,6 m i asfaltirani kolni plato na kojem se odvija ukrcaj/iskrcaj putnika i vozila i na kojem se odvija i drugi kolni promet, pristup benzinskoj pumpi i javni autobusni promet. Na sjevernom dijelu platoa smještena je benzinska pumpa za plovila, s vlastitim manjim gatom, i automobile. Južno od užeg dijela pristaništa nalazi se nasuti plato nedefiniranih kontura i neuređene površine koji služi kao javno parkiralište.


Istočna obala otoka Ugljana blago se spušta prema moru i razvedena je malim uvalama. Blaga obala nastavlja se i pod morem, pa su dubine mora u području trajektne luke do 15 m.


Postojeći operativni gat duljine je oko 100 m te se planira produljiti za 20 m. S obzirom na duljinu obale, na navedenom gatu moći će se privezivati brodovi duljine do 110 m, a pri povoljnim vremenskim uvjetima moći će se privezivati i dulji brodovi, tako da jedan dio broda »viri« izvan glave gata. Najveća duljina broda koji se tako može privezati na operativni gat je 130 m.


Primarni lukobran planira se izgraditi kako bi se omogućio sigurniji boravak brodova na vezu. Lukobran će se sastojati od podmorskog nasipa i obalnog zida te će biti dvostrani, odnosno bit će omogućen privez brodova s obje strane lukobrana. Visina obale lukobrana iznosit će 1,80 m. Unutarnji dio istočne obale primarnog lukobrana biti će duljine 83,14 m te će se na njega moći privezivati brodovi duljine do 65 m. Vanjski dio istočne obale lukobrana bit će duljine 90 m te će se na njega moći


privezivati brodovi duljine do 75 m. Na ovoj obali moći će se privezivati i dulji brodovi, tako da jedan dio broda »viri« prema jugu. U tom slučaju dio broda koji »viri« prema jugu privezivat će se na privezne bitve s vanjske strane južne obale. Tako je moguće privezati brodove duljine do 100 m.


50 metara plaže


Vanjski dio južne obalne linije lukobrana biti će duljine 71,70 m te će se na njega moći privezivati brodovi duljine do 60 m. Dubine uz obalu primarnog lukobrana iznosit će 5 metara. Lukobran će biti opremljen javnom rasvjetom i punionicama za brodove na električni pogon. Na glavi lukobrana planira se postaviti lučko svjetlo. U korijenu lukobrana planira se postaviti lučka dizalica te plato za servis i održavanje manjih plovila.


Komunalna luka planira se izgraditi u južnom dijelu postojeće luke. Na predviđenoj poziciji luke izgradit će se novi obalni rub koji će se uklopiti u postojeći obalni zid, duljine 60 m. Kapacitet komunalne luke bit će 40 vezova od kojih će jedan biti rezerviran za hitne medicinske potrebe za koji će se osigurati zaseban ulaz. Visina obale u luci bit će 1,40 m te će se zbog toga obala izvesti u obliku stepenica gdje će obalni rub biti na manjoj visini, a zaobalni dio obale na višoj visini kako bi se omogućio sigurniji ukrcaj/iskrcaj u/iz brodice. Kako bi se akvatorij komunalne luke zaštitio od valova, izradit će se zaštitno pero širine tri metra i duljine 80,81 + 43,90 metra. Obalni zid luke bit će zaštićen školjerom s vanjske strane. Dubine u komunalnoj luci bit će tri metra. Po završenju uređenja komunalne kuke u njoj će se moći privezati 25 brodica 1. kategorije duljine 5,0 – 6,5 m i i 14 brodica druge kategorije duljine 6,5 – 8,0 metara


Plaža će se izgraditi južno od zaštitnog pera komunalne luke. Ukupna duljina plaže bit će oko 50 m, a izvest će se nasipavanjem šljunčanim materijalom. Zaštita plaže od erozije izvest će se zaštitnim perom, duljine 25 metara.


Kada ŽLU Zadar dobije očekivano rješenje Ministarstva kako ne treba izvesti procjenu utjecaja na okoliš, moći će podnijeti zahtjev Županiji za izdavanje građevinske dozvole, a kada dobije tu dozvolu moći će kandidirati ovaj projekt na neki od tada dostupnih natječaja za sufinanciranje.