Foto: MISLAV KLANAC
S nesnosnim prometnim gužvama i još više s nedostatkom parkirališnih mjesta građani Zadra suočavaju se godinama, a ovaj se problem svake godine povećava, s obzirom na to da se povećava broj registriranih vozila, a da to ne prati izgradnja odgovarajućeg broja parkirališta. Njih nema na cijelom području grada, a najveći problem je u četvrtima sa stambenim blokovima koji su izgrađeni u bivšoj državi. Ipak, tadašnjim urbanistima se teško može u potpunosti natovariti na leđa da su previdjeli ovoliko povećanje broj automobila.
Kada se u odnos stavi procjena Državnog zavoda za statistiku (DZS) da je na kraju 2023. godine na području grada Zadra živjelo 71.437 stanovnika, s podacima Policijske uprave zadarske da je na kraju 2024. na području tog grada bilo registrirano 38.753 osobna automobila, dolazimo do podatka kako na 1,8 stanovnika dolazi jedan automobil.
Registrirana vozila
U Zadarskoj županiji tako su na kraju 2024. bila registrirana ukupno 111.633 vozila, od čega 85.562 automobila, slijede teretna vozila kojih ima 12.508, 5.468 motocikala, 3.919 mopeda, 1880 traktora, 1373 priključnih vozila, 523 radna stroja, 296 autobusa, 68 četverocikala, 25 lakih četverocikala i 11 kombiniranih automobila.
U Zadru, pak, ima 49.144 vozila, od čega je 38.753 osobnih automobila, registrirano je i 4.839 teretnih i radnih vozila, 2.774 motocikala, 1630 mopeda, 518 priključnih vozila, 234 traktora, 191 autobus, 27 četverocikala, 12 lakih četverocikala i dva kombinirana automobila.
Problem s nedostatkom parkirališnih mjesta Gradska uprava već više od 20 godina želi riješiti izgradnjom još jedne javne garaže na obodu središta grada, na Ravnicama, što se zbog objektivnih razloga još nije realiziralo, a unatrag nekoliko godina Grad najavljuje i izgradnju manjih javnih garaža na Voštarnici i na Bilom brigu. Baš je za garažu na Bilom brigu u tijeku javna nabava za izbor izvođača radova.
Javna garaža
Problem parkiranja u širem središtu grada je, dakako, najizraženiji u srpnju i kolovozu zbog dolaska stranih i domaćih gostiju na odmor s brojnim vozilima, no i u preostalom dijelu godine u radnim danima do ranih popodnevnih sati parkirališta na otvorenom znaju biti iznimno popunjena. Gradska tvrtka Obala i lučice u svoje četiri zone raspolaže s 1822 parkirna mjesta. U 1. zoni, koja obuhvaća Obalu kralja Tomislava i Liburnsku obalu, ima 320 parkirnih mjesta, u 2. zoni, radi se o svim površinama u povijesnoj jezgri izuzev dvije obalne, kao i o Branimirovoj obali s obje strane mosta, 1030 mjesta, u 3. zoni, dio Branimirove obale ispred zgrade Ljepotice i parking Relja, 252 mjesta, a u 4. zoni, parkingu Ravnice uz dvoranu Jazine, 220 mjesta.
U širem središtu grada postoji i javna garaža na Voštarnici sa 630 mjesta na pet etaža, od čega su 34 namijenjena osobama s invaliditetom, a u garaži u City Galleriji ima više od 400 parkirnih mjesta na dvije etaže. Kada se usporede ove nepune tri tisuće naplatnih parkirnih mjesta s gotovo 39 tisuća automobila, a da ne govorimo o automobilima s nezadarskim registracijama, dolazimo do stvarnih razmjera problema.
– Postojanje dovoljnog broja parkirnih mjesta u gradu nije riješeno, stanje je katastrofalno. Po svakoj kući ima dva, tri automobila, pa kako će onda biti riješeno parkiranje, kaže nam Ivo i dodaje kako se ovaj problem treba rješavati gradnjom javnih garaža koje će se plaćati.
Automobilom u stan
– Na Voštarnici postoji velika javna garaža, ali mislim da nije popunjena ni deset posto. Za tu garažu Zadrani kažu da im je daleko od mjesta kamo žele ići. Neki bi da se automobilom mogu popeti u svoje stanove na prvom ili drugom katu. Ja sam danas parkirao svoj auto na Višnjiku i išao pješice u grad, a gdje bi trebalo zabraniti parkiranje, osim starijim osobama koje imaju problema s kretanjem. Ali se i pritom zloupotrebljavaju invalidske dozvole za parkiranje, napominje Ivo.
Njegova sugrađanka, pak, misli kako je stanje s parkiranjem različito u pojedinim kvartovima. Dodaje kako je općenito velik problem pretjerano korištenje automobila, već bi trebalo upućivati građane na korištenje javnog prijevoza, bicikala i na pješačenje.
– Zbog toga treba graditi dodatne biciklističke staze. Mislim da širenje cesta povećava broj automobila, što je pokazao model u Danskoj o čemu sam gledala dokumentarac. Trebalo bi poboljšati javni prijevoz. Imam troje djece za čije potrebe postojeći javni prijevoz nije adekvatan, kao što je bio u doba kad sam ja išla u školu. Bez prestanka vozim auto gradom jer se ne možemo osloniti na javni prijevoz. Djeca imaju jako puno obveza preko dana, moram ih odvesti od jedne do druge lokacije, s obzirom na to da bi drugačije izgubili previše vremena. Budući da sam privatnica mogu izaći s posla i voziti ih, ali drugi nemaju takvu mogućnost, ističe ova Zadranka.
Evidencija po gradovima i općinama
Od Policijske uprave zadarske dobili smo podatke i o registriranim vozilima u ostalih pet gradova u županiji te u četiri općine, Sukošanu, Poličniku, Sv. Filipu i Jakovu i Pakoštane, koje imaju po tisuću i više stanovnika od Obrovca, Paga i Nina.
U Benkovcu su registrirana 6.632 vozila, od čega 5.091 automobila, 864 teretnih i radnih vozila, 268 traktora, 166 motocikala, 114 priključnih vozila, 94 mopeda, 26 radnih strojeva, četiri četverocikala, tri autobusa i dva kombinirana automobila.
U Biogradu je 4.210 vozila, od čega 2.860 automobila, 529 teretnih i radnih vozila, 317 motocikala, 312 mopeda, 82 priključnih vozila, 78 traktora, šest autobusa, tri četverocikla, dva laka četverocikla i jedan kombinirani automobil.
Pag ima 1.985 registrirana vozila, od čega 1.427 automobila, 278 teretnih i radnih vozila, 132 mopeda, 76 motocikala, 25 autobusa, 24 traktora, 16 priključnih vozila, šest radnih strojeva i jedan laki četverocikl.
Obrovac, pak, ima 2.057 vozila, od čega 1.551 automobil, 303 teretna i radna vozila, 71 traktor, 51 motocikl, 41 priključno vozilo, 37 mopeda, dva radna stroja i
jedan autobus.U Ninu je 2.097 vozila, od čega 1.654 automobila, 241 teretno i radno vozilo, 86 motocikala, 51 moped, 35 traktora, 17 priključnih vozila te po jedan kombinirani automobil četverocikl i laki četverocikl.
Poličnik ima 3.629 vozila, pri čemu je 2.715 automobila, 610 teretno i radno vozilo, 98 motocikala, 94 traktora, 44 priključno vozilo, 37 radni stroj, 29 moped i dva četverocikla.
U Sukošanu je registrirano 3.312 vozila, od čega 2.400 automobila, 388 teretno i radno vozilo, 203 motocikla, 110 mopeda, 42 priključna vozila, 34 traktora, 24 radna stroja i pet četverocikala.
Sv. Filip i Jakov ima 2.873 vozila, pri čemu je 2.180 automobila, 287 teretno i radno vozilo, 162 mopeda, 155 motocikala, 41 traktor, 35 priključno vozilo, deset radnih strojeva, dva kombinirana automobila i jedan laki četverocikl.
Pakoštane ima 2.973 vozila, od čega je 1.980 automobila, 489 teretno i radno vozilo, 186 motocikala, 154 mopeda, 74 traktora, 54 priključno vozilo, 27 radni stroj, pet četverocikala te po dva autobusa i laka četverocikala.
najnovije
najčitanije
Zadar
POČIVAO U MIRU
Napustio nas je Matej Lordanić – kolega, prijatelj, zaljubljenik u svoj grad i sport
Crna Kronika
PU ZADARSKA
Zadarska policija tijekom pretrage oduzela oružje i drogu od 47-godišnjaka! Uhićen je
Crna Kronika
POLICIJA
BIZARNE KRAĐE U ŽUPANIJI! Krali se rashladni uređaji, bakreni kabel, građevinske oplate…
Zadar
SVEUČILIŠTE U ZADRU
Japanska radionica kuhanja s Magi Magayoshi – Mochi u Zadru!
Zadar
DR. SLAVKO PEROVIĆ
‘VELIKI ČOVJEK’ Popularna zadarska stranica prisjetila se omiljenog pedijatra: ‘S ponosom čuvamo uspomenu…’
Crna Kronika
zaprimljena dojava
Eksplozija u kući u Vrsima, sve hitne službe na terenu
Hrvatska
VIRALNI HIT
VIDEO Konobarski dvojac ukrao show na svadbi! ‘Tko ne bi poželio ovakve konobare na svadbi…’
Crna Kronika
detalji nesreće
U kući u Vrsima eksplodirala plinska boca, muškarac prevezen u zadarsku bolnicu
Zadar
SV. STOŠIJA
[FOTO] Blagdan zadarske zaštitnice okupio je mnogobrojne vjernike
Županija
IPAK ZA HDZ