Foto: DORIS BABIĆ
Bicikliranje u Zadru postaje sve popularnije, no unatoč brojnim prednostima ovog oblika prijevoza, biciklistička infrastruktura u gradu još uvijek nije na zadovoljavajućoj razini. Mnogi Zadrani naglašavaju praktičnost, rekreaciju i ekološke koristi bicikla, ali također ističu i probleme s nedostatkom biciklističkih staza i sa sigurnošću na cestama.
O trenutnom stanju biciklističke infrastrukture u gradu te prijedlozima za poboljšanja koja bi mogla potaknuti još više ljudi da odaberu bicikl kao primarno sredstvo prijevoza razgovarali smo s nekoliko sugrađana.
Cestom ili trotoarom
Milan Kekez ističe kako vozeći bicikl štedi resurse te da je to odličan način održavanja tjelesne forme.
– Zadar je pogodan za bicikliste što se tiče geografskih obilježja, sve je dovoljno blizu. Međutim, problem je što to nije popraćeno infrastrukturom, nedostaje biciklističkih staza. S obzirom na broj stanovnika u Zadru i kulturu bicikliranja, trebalo bi ih biti puno više kako bi ljudi mogli voziti bicikl sigurno i da ne smetaju ostalim sudionicima u prometu.
Ima ih više nego prije, no to nije ni približno dovoljno, a poboljšanje biciklističke infrastrukture potaknulo bi još više ljudi da se okrenu vožnji bicikla za svakodnevne potrebe čime bi se rasteretio cestovni promet u gradu i bilo bi manje problema s parkingom, govori Milan koji napominje kako razumije da ucrtavanje biciklističkih staza, uz postojeću cestovnu infrastrukturu, nije toliko jednostavno kao što se čini.
– Nogostupi su preuski i za pješake i za biciklističke staze, nije to problem koji se može riješiti preko noći, no sustavnim planiranjem i proširivanjem moglo bi se napraviti puno, kaže Milan.
Njegov prijatelj Slavko Šarčević radi na Poluotoku gdje je parking vječni problem zbog čega ide na posao biciklom.
– Usput se i rekreiram, ako ideš s Poluotoka na Bili brig, odradiš pošten trening. No, nema dovoljno biciklističkih staza, općenito u gradu, kazuje Slavko i dodaje da su vozači grozni prema biciklistima, no smatra da je to često s pravom jer im biciklisti smetaju i ne prilagođavaju se postojećoj situaciji.
S tim da je bicikl puno bolja i isplativija opcija od automobila jer ne troši gorivo, jer se ne plaća parking i jer nema ogromnih troškova kao kod održavanja auta, suglasan je i Matija Arnaut. Osim toga, ističe da teren u Zadru nije baš pogodan za starije bicikliste, no da je za mlađe sasvim pogodan.
– Sve je biciklistička staza ako si dovoljno hrabar. Šalu na stranu, definitivno ih nema dovoljno. Nema posebnog mjesta gdje nedostaju, nedostaju po cijelom gradu, kaže Matija koji smatra da je odnos vozača motornih vozila prema biciklistima često odvratan, čak i kad za to nema razloga.
I Luce ističe da je bicikl jeftinija opcija od automobila, a posebno je praktičan za ljeto kad su gužve i vrućine.
– No, biciklisti ne znaju pripadaju li cesti ili trotoaru, nema dovoljno označenih biciklističkih staza, trebalo bi ih biti po Arbanasima npr. s obzirom na to da automobili ulaze na šetnicu, bilo bi pošteno da i biciklisti imaju svoj prostor, govori Luce koja se nije htjela fotografirati.
Sudaraju se biciklisti i pješaci
Ne samo da biciklističkih staza nema dovoljno, govori Andrej Fric, nego čak ni one označene nisu dovoljno odijeljene od pješaka, a kao primjer navodi Tuđmanovu ulicu gdje se na uskom nogostupu sudaraju biciklisti i pješaci.
– Nakon nekog vremena biciklističke staze jednostavno nestaju, prekine se linija i to je to. Također, pješaci se kreću i po biciklističkim stazama. Vozači automobila često su agresivni, naravno ne svi, no većini smetaju biciklisti, obilaze ih ne održavajući potrebnu udaljenost zbog čega lako može doći do velikog problema, ili im nestrpljivo trube da se maknu iako nemaju kamo, objašnjava Andrej.
Na koncu, Katja Pijaca, voditeljica DŠR-a Relaks, podsjeća da je svako kretanje dobro i da je bicikliranje jako zdravo za održavanje kondicije, zglobove…
– Relaksice su desetak godina išle na rekreativnu biciklijadu u Koprivnicu, Koprivnica i bicikl se jako vole! Međutim, mislim da Zadar još uvijek nije dovoljno prilagođen biciklistima i da nema dovoljno biciklističkih staza. Kad je riječ o profesionalnom biciklizmu, ima sad dosta mladih biciklista, vidim da postižu odlične rezultate na natjecanjima, stvarno bi se trebalo pobrinuti da imaju gdje trenirati, poručuje gospođa Katja.
Povećanje broja i kvalitete biciklističkih staza omogućilo bi sigurnije i ugodnije bicikliranje, smanjilo bi prometne gužve i probleme s parkingom te potaknulo još više ljudi da odaberu bicikl kao primarno sredstvo prijevoza.
Zadar ima potencijal postati grad prilagođen biciklistima, međutim to zahtijeva zajedničke napore gradske uprave, vozača i samih biciklista. Uz bolju infrastrukturu i međusobno razumijevanje možemo stvoriti sigurniji i ugodniji prometni sustav za sve sudionike.
najnovije
najčitanije
Zadar
financijska izvješća
Poznato kako posluju gradske tvrtke. Tri u minusu, a iznos gubitaka jedne nije nimalo zanemariv
Košarka
Kvalifikacije za EP
Božić i Smith predvodili Sesarovu družinu do važne pobjede kontra Bosne i Hercegovine
Košarka
Službena potvrda
Pep Guardiola produžio ugovor s Manchester Cityjem
Svijet
otkrio putin
Rusija ispalila hipersoničnu raketu na Ukrajinu kao upozorenje Zapadu
Plodovi zemlje i mora
korisni savjeti
Preporučuje se obaviti jesensku gnojidbu tla
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV 2024.