Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

HŽ INFRASTRUKTURA

Sve o povratku željeznice: Danas u Zadru konferencija "Hrvatska u pokretu"

Autor: Nikolina Lucić

13.10.2025. 08:56
Sve o povratku željeznice: Danas u Zadru konferencija

Foto: Luka Jeličić



Željeznica na zadarskome području kao dio povijesnih ulaganja – zvuči kao znanstvena fantastika. Ali nije. Nakon desetljeća u kojima su pruge zarastale u korov, a vlakovi postali sjećanje, Zadar i njegova okolica dio su velikog europskog željezničkog projekta. U tijeku je najznačajniji investicijski ciklus u povijesti hrvatskih željeznica – više od šest milijardi eura uložit će se u idućih deset godina u modernizaciju pruga, kolodvora, prijelaza i infrastrukture diljem zemlje.


Hrvatska je, kako kažu u HŽ Infrastrukturi, danas »jedno veliko željezničko gradilište«. Gotovo da nema kilometra pruge koji nije u fazi radova, pripreme dokumentacije ili raspisanog natječaja.


Zbogom staroj pruzi kroz Bibinje


Jedan od ključnih projekata za Dalmaciju upravo je obnova pruge Knin – Zadar, dionice koja je nekoć bila prometna žila kucavica između zaleđa i mora, a posljednjih godina – tiha i zapuštena. Radovi su započeli početkom ove godine, a ukupna vrijednost ulaganja iznosi oko 70 milijuna eura.




Projekt se provodi u dvije faze. Prva, koja obuhvaća dionicu Zadar – Benkovac, trebala bi biti završena do kraja 2025. godine, dok će druga faza Benkovac – Knin započeti iduće godine.


Poseban izazov predstavljaju brojni tuneli i zahtjevna konfiguracija terena, no projektni plan predviđa moderniziranu i sigurniju prugu koja će moći primati i putničke i teretne vlakove većih brzina.


Na cijeloj dionici bit će uređeno 45 željezničko-cestovnih i pješačkih prijelaza, a modernizacija uključuje i potpunu obnovu podloge, signalizacije i kolosijeka.


Jedan od najsimboličnijih, ali i najkompleksnijih zahvata u sklopu projekta jest izmještanje pruge iz naselja Bibinje, koja već desetljećima predstavlja sigurnosni i prostorni problem.


Stara trasa bit će demontirana, a izgradit će se nova obilazna pruga koja će dijelom prolaziti kroz tunel. Procijenjena vrijednost ovog dijela projekta iznosi 75 milijuna eura, a zahvat će obuhvatiti područje općina Bibinje i Sukošan te grada Zadra.



U tijeku su studija utjecaja na okoliš, izrada idejnog projekta i postupak lokacijske dozvole. Nakon dovršetka dokumentacije, planira se natječaj po modelu »design & build«, koji objedinjuje projektiranje i izvođenje radova, čime bi se ubrzala realizacija i smanjili troškovi.


Ključ intermodalnog prometa


Poseban naglasak u budućim planovima stavlja se na povezivanje luke Gaženica, Zračne luke Zadar i grada Zadra modernom željezničkom infrastrukturom. Time bi se omogućio intermodalni prometni sustav koji povezuje zračni, cestovni i željeznički prijevoz, što je ključno za razvoj turizma, logistike i gospodarstva cijele regije.


Planirana je i izgradnja novog teretnog kolodvora u Gaženici, lučkih kolosijeka, ranžirnog parka, nadvožnjaka i pristupnih prometnica. Na provedbi ovih projekata zajednički rade Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, HŽ Infrastruktura te Zadarska županija.


O svim ovim temama, od obnove pruge Knin – Zadar, preko izmještanja pruge u Bibinjama do planova za intermodalnu povezanost Gaženice i Zračne luke raspravljat će se danas na konferenciji Zadarskog lista »Hrvatska u pokretu« koja će se održati u Centru za kreativne industrije u Zadru.


Na konferenciji će sudjelovati brojni stručnjaci, a bit će to i prilika da se javnosti predstavi vizija prometne budućnosti zadarske regije te da se otvore pitanja o dinamici izvođenja, održivosti i stvarnim učincima ulaganja.


Zadar bi u sljedećih nekoliko godina, nakon što se pruge ponovno spoje i moderniziraju, mogao postati važna točka željezničke mreže južne Hrvatske – povezan s kopnom, morem i nebom, onako kako to priliči gradu koji je oduvijek bio prometno i gospodarsko središte Dalmacije.