Utorak, 20. kolovoza 2024

Weather icon

Vrijeme danas

23 C°

nadležni najavljuju revitalizaciju

PRUGA (NI)JE ZABORAVLJENA U tijeku unutarnje uređenje prizemlja zgrade kolodvora

Autor: Nina Vigan

16.08.2024. 07:30
PRUGA (NI)JE ZABORAVLJENA U tijeku unutarnje uređenje prizemlja zgrade kolodvora

Foto: Mislav Klanac



Prvi vlak došao je u Zadar davnog datuma 18. lipnja 1967. godine u 10.32, a dočekali su ga oduševljeni građani i političari. Na Željezničkom kolodvoru stvarala su se prijateljstva i rađale ljubavi. Mnogi se sa sjetom sjećaju trenutaka koje su provodili na ona dva perona, koja su danas zapuštena i takoreći zaboravljena. Pruga je puna smeća, a kolodvorska zgrada grafita i raznih natpisa.


Prolazeći uz zgradu vidjeli smo prostore koji su nekad vrvjeli životom, ured šefa stanice, sektor za održavanje, prometni ured i čekaonicu koja čeka bolje dane.


Zapušteno, u nikakvom stanju


Prilikom našeg boravka na kolodvoru, susreli smo Gordanu, kojoj odgovara to što nema vlakova, točnije buke.




– Prije rata tu su bile duge kompozicije, lokomotive ispred kuće i po dva sata bi nešto radili. Sad već godinama nema vlakova koji voze. Ali, što se tiče ove zapuštenosti, to je katastrofa. Puno je smeća duž pruge, nitko ne vodi računa o tome.


Ovo baš treba maknuti odavde, mislim da će i biti najbolje da bude u Gaženici. Doduše nešto su počeli mijenjati, mislim stolariju, jer im non-stop nešto zapale, razbiju stakla ili provale unutra pa mislim da HŽ to sad nešto renovira, kazala nam je Gordana.


Gospođu koja živi u blizini izgled i stanje pruge poprilično je emotivno komentirala.



– Sve je ovo ništa, u nikakvom je stanju! Nitko ne brine o ovoj travi. Radnika ima tu, vidim ih, ali čini se da ne rade. Prošlu godinu sam čak vidjela nekoliko Nepalaca koje su unajmili da kose uz prugu. Ljudi koji žive uz prugu sami kose ispred svojih kuća, a oni ništa… Sve najnegativnije možete pisati o ovom prostoru.


Kažu da će pruga ići ća u Gaženicu, da će tu biti neki metro, neki tramvaj, a neki kažu da će biti dječje igralište, uvik kažu nešto drugo, kazala nam je gospođa koja je ipak željela ostati anonimna. Upitali smo je sjeća li se kad je zadnji vlak prošao ovim tračnicama.


– Donese nekad neki mali vlakić nešto, to je kao neki komad vlaka. Iskrca i ide ća. Tu su jednom navezli čudo drva, al onda su rekli na televiziji da će u Gaženici raditi pa su odvezli to ća i više ništa. Da se bar pokosi, da se nešto ne zapali. A ovo staklo, to vam je ovdje noćni bar.


Ovdje ima i kondoma i šprica po pruzi. Tu u jednoj staroj kući, beskućnici spavaju nekad, kazala nam je gospođa sliježući ramenima.


Zvuk bušilice


Kako nas je gospođa uputila, krenuli smo malo dalje niz prugu. Kroz glavu su nam prolazile asocijacije na neke filmove, skvotove, ratne zone, a postapokaliptična vizura je još više dolazila do izražaja kad smo došli do kuće koju je gospođa spomenula, kuće omeđene bodljikavom, ruzinavom žicom.



Pri povratku prema zgradi kolodvora, sreli smo gospođu Nevenu koja je kako nam je rekla, prvi put u ovom dijelu kolodvora i nije joj se nimalo svidjelo.


– Mislim se, što je ovo? Čekam tu nešto i rekoh idem malo tu prošetati, a kad ono… Što je ovo? Kako ovo izgleda? Da me netko ovdje bacio, ne bih ni znala di sam. Prolazim ovuda i nije mi čak ni ugodno. Ne znam što bih rekla. Rođena sam u Zadru, tu sam cijeli život i u šoku sam… em smrdi, em je sve zapušteno. Strašno.


Čula sam da će se ovo izmjestit, tako me to i potaknulo da vidim što ima… Okej, premjestit će se, ali ovo treba održavati. Nek se ova zgrada iskoristi za nešto… nego ovako da stoji, kazala je Nevena i otišla dalje u razgledavanje kolodvora, a nas je privukao zvuk bušilice unutar zgrade. R


adnici koje smo susreli, kazali su nam kako rade na renovaciji prostorija unutar zgrade. Dio zgrade obnavlja HŽ, a drugi dio zgrade je sad u vlasništvu jedne privatne poliklinike. Kako su nam rekli, obnavlja se sve, a oni dalje ne znaju što nadležni planiraju.


Poslali smo upit Odjelu za korporativne komunikacije Hrvatskih željeznica vezano uz održavanje postojećeg kolodvora koji je, na neki način, ako netko od brojnih turista koji pristižu na Autobusni kolodvor zaluta, prva slika o gradu. Između ostalog, s obzirom na učestale situacije vandalizma, upitali smo o potencijalom postavljanju videonadzora i o samom projektu obnove pruge. Njihov odgovor prenosimo u cijelosti.


Pruga Knin – Zadar


– U kolodvoru Zadar trenutačno se izvode radovi na uređenju uredskih prostorija u prizemlju zgrade za potrebe djelatnika Sektora za promet HŽ Infrastrukture te zakupnika koji u zakupu ima dio prizemlja i prvi kat zgrade.



Radovi se izvode na unutarnjem uređenju prostorija, zamjeni dijela postojeće stolarije novom PVC i aluminijskom stolarijom, izgradnji sanitarnog čvora zajedno s novom instalacijom vode i odvodnje te na prilagodbi elektroinstalacije novoj dispoziciji prostora.


Radovi su ugovoreni u svibnju ove godine, a njihova vrijednost je 63.696,15 eura (+PDV). Završetak radova planira se do kraja ovoga mjeseca.


Također, u planu je sanacija dijela krovišta te obnova fasade. Što se tiče postavljanja videonadzora, u tijeku je analiza sigurnosne situacije i planiranje ugradnje videonadzora na svim kolodvorima i stajalištima HŽ Infrastrukture u Hrvatskoj, sukladno financijskim mogućnostima.


Trenutačno na pruzi Knin – Zadar nema željezničkog prometa. Međutim, u tijeku je projekt obnove pruge. U lipnju je odabran izvođač radova za obnovu 73 km pruge Knin – Zadar. Vrijednost radova iznosi oko 70 milijuna eura (+PDV), a izvodit će ih tvrtka Swietelsky. Početak obnove planiran je do kraja 2024. a rok za završetak je četiri godine od uvođenja izvođača u posao.


Projekt će se financirati iz državnog proračuna, odnosno kredita Europske investicijske banke (EIB) s kojom je ugovor o financiranju potpisala Vlada RH. Iz EIB-a će se financirati i izrada glavnog projekta s ishođenjem građevinske dozvole za izmještanje pruge i teretnog kolodvora iz naselja Bibinje (tzv. bibinjska obilaznica), demontaža postojećeg dijela pruge, izgradnja nove pruge koja djelomično prolazi tunelom (oko 3 km) te izgradnja teretnog kolodvora Gaženica, ranžirnog parka te rekonstrukcija i izgradnja kolosijeka u luci i pratećih objekata.


Radovi na duljini od ukupno 8 km odvijat će se na području općina Sukošan i Bibinje te grada Zadra. Projekt je u proceduri dobivanja lokacijskih dozvola.


Po završetku obnove pruge Knin – Zadar i ponovnom uvođenju željezničkog prometa, ovisno o količini prijevoza i opsegu putnika, u planovima je i dodatna revitalizacija zgrade kolodvora Zadar, poručili su iz HŽ-a.