Godišnji odmor počinje kada se privežete u marini ili lučici, poručio je tijekom ovogodišnje “Sigurne plovidbe” Denis Livljanić, voditelj Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Zadar. Kako kaže, s 35 godina staža u Kapetaniji, nagledao se svega i svačega, no zadnjih se godina, ističe on, stanje ponešto i primirilo.
– Ministarstvo sa svojim kapetanijama ovakvim akcijama ipak i dalje nastavlja upozoravati te u ovim ljetnim mjesecima, strožije kontrolirati pomorski promet. Nautička sezona počinje još u proljeće pa se proteže duboko u jesen, no važno je znati da postoji itekako primjetna razlika između iskusnih nautičara, koji dolaze u pred i posezoni, te kako mi volimo kazati, vikend nautičara, koji su sada na moru, poručio je Livljanić.
Sve su raspoložive snage diljem našeg akvatorija kontrolirale pomorski promet te pazile na red i sigurnost. Ljeto je tradicionalno vrijeme kada je pomorski promet najgušći te potencijalno najopasniji. Od naglih nevera, gužvi na moru, do nepoštivanja pomorskih propisa, mogućnosti za pogreške i nesreće su mnogobrojne.
Hitni prijevoz
Upravo zato lučki kapetani ponovno upozoravaju kako je biti dionikom pomorskog prometa odgovorna stvar, koja završava sigurnim privezom brodice. Tijekom plovidbe uvijek se mora motriti more oko sebe, poštivati pravila o glisiranju i prekrcaju putnika te jedino uz sve važeće dozvole ploviti Jadranom. Iako je promet u zadarskom arhipelagu uvijek gust, nigdje više plovila ne prođe nego ispod mosta u Ždrelcu, popularnom kanalu, koji vodi prema svim udaljenijim zadarskim otocima. Danas smo, zajedno s timom Lučke kapetanije, vidjeli puno plovila u prometovanju, a na sreću i malo prekršaja, dijelom jer je bržu plovidbu onemogućavala jaka bura koja je dizala valove, dijelom jer represivne mjere i edukacije polako pokazuju daju rezultate. Uz kontrolu plovidbe, djelatnici Kapetanije itekako su zaposleni akcijama traganja i spašavanja, kao i hitnim medicinskim prijevozom.
– Ne prođe dan, a da nas se ne zove zbog hitnog prijevoza pacijenata. S obzirom da su Ugljan i Preko pokriveni, te imaju svoju brodicu, a Sali svoju, nama preostaje pokrivati udaljenije otoke našeg arhipelaga, kazao je Livljanić.
Iako su svaki dan na terenu, uvjeti na moru od dana do dana diktiraju i brojnost prekršaja. Bura koja je nas zatekla, tako je dio putnika spriječila u pokušajima brze plovidbe.

Denis Livljanić, voditelj Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Zadar
Sezona je zahtjevna
– Ždrelac je lokacija koju često obilazimo i to s pravom, jer vrata su to većini otoka zadarskog arhipelaga, kao i najpopularniji put prema Telašćici i ostatku otoka duž obale. Navikli su se zato skiperi i putnici na našu prisutnost, znaju da ih motrimo, tako da u najvećoj mjeri poštuju pravila. Glisiranje blizu obale, te prekrcaj putnika i dalje su najčešći prekršaji, bilo da je riječ o namjernim ili nenamjernim prekršajima, a kazne su itekako paprene. Najniža je na 400 eura, tako da dobro treba promisliti prije upuštanja u opasnu plovidbu, istaknuo je Livljanić.
Od početka godine imali su preko sto medicinskih intervencija, a kao i svake godine, broj nautičara i promet u granicama je očekivanog, dok je broj prekršaja u granici normale, s obzirom na frekventnost plovidbe.
– Sezona je za nas zato itekako zahtjevan period, jer osim kontrole plovidbe, redovito sudjelujemo u akcijama spašavanja, te prijevozu pacijenata. Nove igračke za more, supovi te napuhanci sve su ćešći pa će se neupućeni turist vrlo lako na supu uputiti na more, a vrijeme se lako i brzo mijenja. Čovjeku snaga tada jako brzo posustane te ga struja može daleko odnijeti, a da toga nije niti svjestan, naglasio je Livljanić. Nepoštivanje brzine, kaže, tako se učestalo ponavlja zbog, kako barba kaže, mozga na godišnjem odmoru.

Vikend skiperi
Iako je u kanalu za naše inspekcije promet bio gust, Kapetanija je ispisala samo jednu kaznu.
– Kao što u cestovnom prometu naša odgovornost staje kad se uredno parkiramo, tako smo i na moru sudionici prometa dok se ne privežemo i ugasimo motore. Često nautičari nisu niti svjesni da čine prekršaj, opuste se, zaborave na brzinu te najčešće prekasno reagiraju i uhvatimo ih u prekršaju. Dogodilo se to paru talijanskih putnika, koji jsu znali za odredbu o ograničenju brzine, ali su prekasno shvatili da su u zoni kada značajno moraju usporiti. Uhvatili smo ih u vožnji tri puta bržoj od dopuštene, uz samu blizinu obale, doduše, s kanalom Ždrelac na vidiku. Kazna od 400 eura, zato će ih, nadam se, naučiti da se ubuduće sjete usporiti prije nego što se približe obali, a ne tek kada dođu u samo područje kanala, istaknuo je Livljanić dodajući kako su kazne primjerene prekršajima, počevši s najmanjim iznosom od 400 eura.
– Skiperi pravila poznaju, iako ih se uvijek ne pridržavaju, a s obzirom na iskustvo, uvijek primjećujemo kako se turisti tijekom plovidbe previše slobodno ponašaju, zbog čega zaboravljaju na ograničenja pomorskog prometa. Naučili smo se tako jako dobro raspoznavati iskusne nautičare od vikend skipera, kako ih mi zovemo, koji se samo žele zabaviti, zaključio je Livljanić.
najnovije
najčitanije
Zadar
PODIZANJE KVALITETE
Športski centar Višnjik nabavlja važnu opremu! ‘Novi sustav omogućit će…’
Nogomet
borba za sp
Italija protiv Sjeverne Irske u Bergamu
Hrvatska
predsjednik mosta
Grmoja: Volio bih da je Turudić omogućio cijeloj javnosti uvid u dokument o Matić
Hrvatska
REAKCIJA
Sindikat policije: Napad na policajca tretirati kao napad na pravni poredak
Svijet
izvješće
Milijarderi ove godine naslijedili rekordno bogatstvo
Crna Kronika
Nesreća
ZAVRŠEN OČEVID 26-godišnjeg radnika pregazio 19-godišnji kolega
Zadar
NE ZNA SE KRIVAC
OBRAT! Šibenski aktivist uhićen zbog sumnje da je razbio spomen-ploču sad će tužiti policiju
Zadar
Nova funkcija
Bivši župan postao savjetnik, evo gdje će raditi
Scena
ĐURĐICA BARLOVIĆ
Pjevačka ikona preminula je prije 33 godine u zadarskoj bolnici, ostavila je neizbrisiv trag
Hrvatska
UŽASNE UVREDE!