Utorak, 23. srpnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

33 C°

PRIZOR S ORGULJA

Prizor koji od subote muči građane: Kod Orgulja fekalije ili blato s dna mora?

Autor: Nina Vigan

23.07.2024. 15:28
Prizor koji od subote muči građane: Kod Orgulja fekalije ili blato s dna mora?

Foto: TONI OPAČIĆ/INSTAGRAM



Prizor koji je u subotu ujutro dočekao Zadrane i turiste na vezu kod Morskih orgulja i dalje mori javnost. Naime, ispod kruzera Azamara Journey kompanije V Ships Leisure dugog 181 metar, snimljena je velika smeđa mrlja za koju su mnogi posumnjali da nalikuje ispuštenim fekalijama. Spomenuti kruzer s više od 1.100 putnika i članova posade svoje putovanje počeo je u Ateni te preko Kotora, Dubrovnika, Splita i Šibenika stigao u osam sati u Putničku luku Zadar te se ondje zadržao do 20 sati kada se uputio prema Puli. Za vrijeme njegovog pristajanja na Poluotoku, Zadar je oko 11 sati pogodilo nevrijeme te je more bilo zamućeno, stoga nije jasno jesu li u pitanju doista bile fekalije.


Zgražanje


Na društvenim mrežama mnogi su zgroženo komentirali i isticali nezadovoljstvo velikim brojem kruzera, dok su neki pokušali dati i objašnjenje. Tako je jedan čitatelj pokušao objasniti navedenu pojavu na našoj Facebook stranici.


– U konkretnom slučaju ne radi se o ispuštanju fekalija jer se iste na brodu tretiraju, bezbojne su i ne mogu promijeniti boju mora, čak i da se radi o tzv. crnim vodama s broda. Kao sto sam članak kaže, slika je napravljena neposredno nakon pristajanja broda uz obalu gdje je dubina cca 7.5-8.0 m, dok je gaz ovog broda oko 6.8 m, pa brodski propeleri i potisnici (bow/stern thrusters) prilikom manevriranja podižu blato s dna koje se onda neko vrijeme zadrži oko broda, dok se ponovno ne slegne na dno mora odakle je i došlo, jedan je od komentara koji je privukao pažnju.




Prema zakonu, svaki brod mora imati tank i ventil da ga zatvori te da ga on otvori. Međutim, ne postoji infrastruktura na kopnu koja to može prihvatiti. Ako u lukama, marinama i privezištima nije osigurano mjesto za pražnjenje tankova, brodovi bi takve vode trebali ispuštati dvanaest nautičkih milja od obale ili tri ako imaju biopročistač. Konkretno, Luka Gaženica ima fiksni uređaj na jednom gatu koji u najvećem broju slučajeva prikuplja otpadne vode s kruzera. Za ostale slučajeve postoji tvrtka koja svojim vozilima dolazi po narudžbi brodara i prikuplja taj otpad te ga dalje zbrinjava prema zakonu.


Strogi uvjeti


U razgovoru sa stručnjacima koji se razumiju u tehničke izvedbe brodova kao što je Azamara, saznali smo da brodovi i prije pristajanja u luku zatvaraju ventile kako bi otklonili svaku mogućnost ispuštanja bilo čega iz tankova. Ti ventili su kontrolirani sustavom praćenja u samom brodu, tako da je gotovo nemoguće da se ovako nešto dogodi. Kako smo saznali, brodovi poštuju rigorozne uvjete, stoga najčešće imaju biopročišćivače koji fekalije i ostale otpadne vode transformiraju u takozvane sive vode. U nekim zemljama, kao na primjer u SAD-u, legalno je ispuštanje pročišćenih voda u more jer se u tim sustavima pročišćivača sve vode razlože do te mjere da nisu prijetnja za okoliš i ljude.


Iz Zavoda za javno zdravstvo Zadar potvrdili su nam da nisu imali nikakvih dojava građana te da do očišćenja plaža u blizini nije došlo. U javnosti se dakle provlače razne teorije, od one o ispuštanju crnog tanka do utjecaja nevremena i jake tramontane koja je u kratko vrijeme napravila nered po obali, pa utjecaja struja ili cvjetanja mora i slično. Međutim, zasad je sa sigurnošću teško utvrditi uzrok ove pojave. Službeno priopćenje Lučke uprave Zadar u trenutku objave ovog članka nismo dobili, već ga očekujemo u narednom periodu nakon što se utvrde sve činjenice vezane uz ovaj događaj.