Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

PROJEKT

Planirano je proširenje ulaza u sjeverni bazen teretne luke Gaženica, evo detalja

Autor: Goran Šimunov

18.09.2025. 10:46
Planirano je proširenje ulaza u sjeverni bazen teretne luke Gaženica, evo detalja


Lučka uprava Zadar nastavlja s projektima uređenja postojećih vezova u teretnoj luci Gaženica. Novi projekt obuhvaća uklanjanje dijela nasipa ispred gata 3 i nadopunu nasipa između masivnih betonskih utvrdica. Ministarstvu zaštite okoliša i zelene tranzicije podnijeli su zahtjev za ocjenu o potrebi utjecaja na okoliš, uz elaborat koji je izradila tvrtka Zeleni servis iz Splita.


Za izradu ovog elaborata korišteno je idejno rješenje »Uklanjanje dijela nasipa ispred gata 3 i nadopuna nasipa između utvrdica u teretnoj luci Gaženici«, koje je izradila tvrtka Obala iz Splita.


Prilaz vezovima


Područje luke Gaženica obuhvaća teretnu i putničku luku. Teretna luka Gaženica ima nekoliko terminala, terminal za drvo, rasute terete, žitaricu i soju, generalne i tekuće terete, a na području uz putničku luku je nedavno izgrađen višenamjenski terminal. Teretna luka ima ukupno osam vezova od kojih svaki ima zasebnu namjenu, na vezu 1 nalazi se terminal za pretovar tekućih tereta, na vezu 2 terminal za opskrbu naftnih platformi, na vezu 3 terminal za pretovar rasutih tereta (žitarica), na vezu 4 terminal za pretovar ribe i hladnjača, na vezu 5 terminal za pretovar generalnog tereta i cementa, na vezu 6 terminal za pretovar generalnog tereta, dok je na vezovima 7 i 8 smješten novi višenamjenski terminal.




Vez 3 smješten je u središnjem dijelu teretne luke te je dijeli na dva bazena. Sjeverna strana gata 3 nije namijenjena za vezivanje brodova. Na južnoj strani gata 3 nalazi se vez za brodove za rasute terete, za soju. Vez se sastoji od čelične rešetkaste konstrukcije na pilotima ukupne duljine 140 metara i kamenog nasipa u produžetku u duljini oko 150 metara. Na krajnjem terminalu se kameni nasip djelomično urušio, a dvije betonske utvrdice koje služe za vezanje broda su u dobrom stanju. Na kamenom nasipu nalaze se još i betonski blokovi težine 40 – 50 tona. Krajni nasip ispred gata 3 sužava ulaz u lučki bazen, čime je uplovljavanje otežano, osobito nakon dovršetka izgradnje novog terminala, uz koji je vez 7, što otežava pristup brodovima na terminal za generalne terete na vezovima 5 i 6. To je posebno analizirano kroz studiju Mjere maritimne sigurnosti i izrada maritimnih uvjeta uplovljavanja i boravka brodova u putničkoj, ribarskoj i teretnoj luci Gaženica te gradskoj luci Zadar, koju je izradio Pomorski fakultet u Rijeci.


Ovim projektom se planira uklanjanje dijela nasipa ispred gata 3 i nadopuna nasipa između masivnih betonskih utvrdica.


Utjecaj valova


– Uklanjanjem nasutog dijela ispred gata 3 proširit će se pristup brodovima na terminal za generalne terete na vezovima 5 i 6 koji je sužen izgradnjom višenamjenskog terminala na kojem je smješten bočni vez, 7, čija je duljina 290 metara i dubine na pristanu od 10 metara i glavnog veza, 8, duljine 322 metra i dubine od 13 do 15 metara. Uklanjanjem dijela nasipa širina ulaza u sjeverni bazen ove luke iznosit će oko 155 metara, čime se omogućuje sigurnije uplovljavanje u luku i prihvat odgovarajućih brodova na vezovima 6 i 7, navode u Lučkoj upravi Zadar.


Ispred gata 3 planirano je uklanjanje nasipa u približnoj duljini od 90 metara te nadopuna nasipa između dviju betonskih utvrdica. Postojeće betonske utvrdice su u dobrom stanju, a nasip između njih nadopunit će se kako bi se smanjio utjecaj valova na lučki bazen. Uklanjanjem dijela nasipa širina ulaza u sjeverni bazen teretne luke Gaženica iznosit će oko 140 metara, čime se omogućuje sigurnije uplovljavanje u luku i prihvat brodova širine do 50 metara na vezovima 6 i 7. Ukupno će se ukloniti oko 15.800 metara kubnih postojećeg kamenog nasipa.


Kako bi se vezovi 6 i 7 bolje zaštitili od djelovanja valova iz smjera jugozapada, nadogradit će se postojeći nasip između betonskih utvrdica tako da se nadosipa. Nakon toga će se pristupiti izvedbi obrambenog kamenometa, školjere, od kamene mase.