
Foto: LUKA JELIČIĆ
Građanski odgoj u školama uglavnom se opisuje kao poticanje kritičkog razmišljanja, tolerancije, solidarnosti i aktivnog sudjelovanja u zajednici. U okviru te međupredmetne teme ili, rjeđe, izvannastavnog predmeta, odnosno zasebnog predmeta kao što je to u Rijeci, učenici dobivaju priliku učiti o ljudskim pravima, demokratskim procesima, ekološkoj osviještenosti i društvenoj odgovornosti.
Ipak, implementacija ovog programa u hrvatskim školama i dalje se, generalno, suočava s izazovima, a najčešće se raspravlja o preopterećenosti učenika, manjku relevantnog kadra, a nerijetko je ovo tema koja (ne)opravdano potiče i sukob političkih struja.
Zalaganje SDP-a
Bilo kako bilo, u Zadru je SDP godinama bezuspješno poticao uvođenje Građanskog odgoja kao zasebnog predmeta, no na koncu je krajem 2022. gradonačelnik Dukić prihvatio amandman SDP-a koji je, doduše, bio uvjet za izglasavanje gradskog proračuna. Uslijedilo je osnivanje Radne skupine SDP-a koju su činili Irena Dragić, Ivan Matešić, Sabina Glasovac i Danijela Vukoša, zatim anketa koja je pokazala da je u zadarskim školama ukupno 113 učenika pokazalo interes za pohađanje ovog programa. Tada je najavljeno kako će u 2024. godini Grad Zadar pokrenuti izradu materijala za izvođenje programa te edukaciju učitelja kako bi mogla početi realizacija programa u svim osnovnim školama na području grada Zadra.
Danas, više od godinu dana od provođenja te ankete koja je u velikoj mjeri okupirala javni prostor, provjerili smo s Tihanom Magaš, pročelnicom Upravnog odjela za odgoj i školstvo, u kojoj je fazi proces uvođenja Građanskog odgoja u zadarske škole, kao i jesu li izrađeni materijali za izvođenje programa, educirani učitelji za izvođenje nastave te može li se uvođenje očekivati početkom sljedeće nastavne godine.
Kako započinje Magaš, u okviru provedbe projekta »Jačanje STEM vještina u osnovnim školama u Zadarskoj županiji – STEM County«, u razdoblju provedbe od srpnja 2022. do travnja 2024., a čiji je nositelj bio Grad Zadar s partnerima Zadarskom županijom, Sveučilištem u Zadru, Ustanovom INOVAcija i Muzejem Vitenfabrikken iz Norveške, u temama iz područja aktivnog građanstva educirano je sveukupno 58 učitelja, iz osam osnovnih škola kojima je osnivač Grad Zadar te iz pet osnovnih škola kojima je osnivač Zadarska županija te je uspostavljena izvannastavna aktivnost održavanja radionica za učenike iz tema aktivnog građanstva.
Brojni programi
– Kroz provedbu projekta na radionicama na temu aktivnog građanstva sudjelovalo je sveukupno 656 učenika. Također je izrađen i priručnik iz područja aktivnog građanstva, a kojeg je izradilo osam učitelja, sudionika projekta te stručnjak sa Sveučilišta u Zadru, a isti je javno dostupan na službenoj mrežnoj stranici Grada Zadra, govori Magaš i dodaje kako, budući da je Grad Zadar nakon završetka provedbe projekta u obvezi garantirati održivost uspostavljenih aktivnosti, odnosno održavanje STEM radionica i radionica na temu aktivnog građanstva za učenike, nastavak aktivnosti planira se i u ovoj godini.
Uz to, u tijeku su Erasmus+ projekti koji se provode u gradskim školama, a koji svakako daju dodatnu vrijednost usvajanju ishoda Građanskog odgoja i obrazovanja.
– Posebno me veseli provedba Erasmus+ programa koje provodi Upravni odjel za EU fondove Grada Zadra, uz potporu nas, iz drugih odjela, npr. UO-a za odgoj i školstvo, UO-a za kulturu i šport i UO-a za socijalnu skrb i zdravstvo, ovisno koje korisnike sam projekt obuhvaća. Od nekih projekata istaknula bih Smart City Hackathon. Projekt je to promišljanja o unaprjeđenju zajednice u kojoj naši učenici žive, uz vođenje izvrsnih mentora pronalaze rješenja kroz digitalne tehnologije. Zadar je u studenom bio i domaćin izvrsne edukacije kao dionik Europske mreže mjesta mira. Drugo polugodište naše će škole obilježiti sudjelovanjem u projektu »Widespread School« kroz koji će učenici usvojiti različite ishode Građanskog odgoja i obrazovanja kroz koje će se baviti cijelim nizom tema – od poduzetništva, marketinga, ekoloških tema, vidjeti kako je svaki dio društva, iako naoko nespojiv, ipak povezan i da se kvalitetnom suradnjom i korelacijom može itekako unaprijediti zajednica u kojoj se živi, ali i puno šire, objašnjava pročelnica.
Kako nastavlja, do sada su provedene i učeničke razmjene za one učenike koji pohađaju dodatnu nastavu iz stranih jezika (talijanskog i njemačkog) gdje su se upoznali s različitim aktivnostima.
– Od niza aktivnosti izdvojila bih, uz najvažnije druženje i učenje na inovativni, interaktivni način s učenicima različitog podrijetla, i učenje o diplomaciji kroz posjet našim ambasadama u Vatikanu i Rimu, kazuje Magaš.
STEM radionice
Kada je riječ o anketi, ona je provedena i ove godine u svim osnovnim školama te će u skladu s rezultatima ankete složiti program prema afinitetima, ali i stvarnim potrebama učenika kroz dodatne STEM radionice te one koje obuhvaćaju program Građanskog odgoja i obrazovanja.
– Jednako tako, u razgovoru s našim centrima izvrsnosti i nastavnicima, detektirali smo da bi našim učenicima koristila radionica o financijskoj pismenosti te je Grad Zadar organizirao besplatnu radionicu o financijskoj pismenosti poznatog profesora i stručnjaka iz tog područja, Tonija Miluna. Zanimljivo je da su radionicu posjetili, uz naše profesore i učenike, i studenti. Ishode koje su naši učenici usvojili su osnova financijske pismenosti, svjesno promišljanje o financijama, tehnike razmišljanja i djelovanja koje mogu dovesti do stabilnije financijske situacije i boljeg životnog standarda, govori Magaš.
Nastavnici su tijekom radionice imali priliku usvojiti primjer dobre i korisne prakse, a s obzirom na to da su i dobili radne materijale s radionice, kasnije ih mogu primijeniti u nastavi.
Najvažnije osluškivati
Na koncu, Magaš ističe kako je najvažnije osluškivati za koje je ishode potrebno izraditi ili pripremiti dodatne projekte ili materijale koje nastavnici prepoznaju kod svojih učenika.
– Potrebno je i osluškivati učeničke želje, ali i saslušati roditeljski stav o dodatnim sadržajima za koje smatraju da su potrebni njihovoj djeci. Svaki grad i škola su specifična sredina, a rekla bih i jedinka. I u tako velikom sustavu kao što je naš, na ovim nižim instancama, ovako važnim temama i treba pristupiti stručno, s dobrim promišljanjem i neunificiranim formulama. Kada kao društvo osvijestimo da nisu svi učenici isti, nemaju iste afinitete i potrebe, shvatit ćemo kako se kurikulumi Građanskog odgoja i obrazovanja na takav način i trebaju provoditi. Dati bazu i temelj svim učenicima jednako, što i dobivaju trenutačno kroz različite predmete i međupredmetnu korelaciju, a sve ostalo nadograđivati ovisno o potrebama samih škola i odgojno-obrazovnih procesa, zaključuje Magaš.
najnovije
najčitanije
Zadar & Županija
Pala odluka
Josip Bilaver i službeno kandidat HDZ-a za župana!
Hrvatska
novi podaci
Sve banke za stambene kredite nude kamatu ispod tri posto
Županija
vrijedan projekt
Potpisan ugovor za četvrtu fazu uređenja plaže u Turnju
Scena
IN MEMORIAM
Fantastičan i neponovljiv glumac koji će nam vječno nedostajati
Style
Brže, lakše, čišće
Najbolji trikovi za guljenje i rezanje voća i povrća
Županija
CARSTVO PRŠUTA
POSJETILI SMO PRŠUTANU BUTIĆ: ‘Uz pršut se rađa, živi i umire, on mora biti dobar, po starinski’
Zadar
USPORNICI
Ležeći policajci u Zadru odlaze u povijest, evo zašto: ‘Uložili smo sav potreban napor…’
Zadar & Županija
Neočekivan obrat
PREOKRET U MEDULIĆEVOJ Željko Čulina neće biti HDZ-ov kandidat za župana! Evo na koga je pao odabir…
Zadar & Županija
Frcale su iskre
NERED NA SKUPŠTINI! Spriječen fizički obračun Davora Lončara i Marka Pupića Bakrača. Imamo i video…
Hrvatska
AKCIJA