
Foto: Luka Jeličić
Vikend na kolodvorima oduvijek ima neku posebnu draž, petkom su ispunjeni smijehom i uzbuđenošću učenika, studenata i radnika koji odlaze k svojim obiteljima, a nedjeljom su protkani veselim prepričavanjem dogodovština.
Usprkos sve većoj raširenosti i dostupnosti automobila, daleko smo od toga, a niti bi to bilo ekološki prihvatljivo, da je svatko u mogućnosti u bilo kojem trenutku sam otići do potrebnog ili željenog odredišta. Na kraju krajeva, takvo što rijetkima je financijski prihvatljivo, o cijenama goriva suvišno je govoriti.

Foto: Luka Jeličić
Europska sredstva
U skladu s tim, povezanost manjih mjesta ili gradova s regionalnim centrima, između ostalog, autobusnim linijama, preduvjet je ostvarivanja kvalitete života stanovništva, omogućuje im pristup obrazovanju, zdravstvu, radnim mjestima i raznim društvenim sadržajima koji su često koncentrirani u urbanim središtima. Isto tako, osim praktične koristi, dobra prometna povezanost doprinosi i osjećaju uključenosti i povezanosti. Dobra prometna povezanost ključna je i u rješavanju izazova poput demografskog opadanja u ruralnijim sredinama. Ako imaju mogućnost lako i povoljno putovati, velika je vjerojatnost da će ostati u svom mjestu i doprinositi razvoju šire društvene zajednice. S druge strane, povezanost autobusnim linijama koristi i urbanim centrima jer ljudi iz manjih mjesta dolaze u gradove kao potrošači, studenti ili zaposlenici, čime potiču lokalno gospodarstvo i obogaćuju društvenu dinamiku.

Foto: Luka Jeličić
Baš zato, od 1. listopada mnogi Kninjani i Zadrani oduševljeni su zbog uvođenja nove autobusne linije. Naime, kraljevski Knin povezao se sa županijskim središtem, gradom Šibenikom, s ukupno osam autobusnih linija dnevno, a s gradom Zadrom uspostavljene su tri linije dnevno. Riječ je o sedmogodišnjem programu, financiranom europskih sredstvima, a vrijednost projekta je preko 31 milijun eura čime se subvencionira organizacija ovog javnog međugradskog prijevoza. U okviru ove javne usluge osiguran je veći broj dnevnih autobusnih linija koje povezuju centar Knina s kninskom bolnicom te sa svim prigradskim naseljima, uključujući i rubna naselja, poput Polače, Strmice, Golubića, Plavna i Oćestova te sa susjednim općinama Civljane i Kijevo na istoku, Ervenik i Kistanje na zapadu te općinom Biskupija na jugu.
Prema voznom redu, iz Zadra za Knin, prolazeći stanicama u Benkovcu, Žažviću, Đevrskama, Kistanjama i Radučiću, možete putovati svakim radnim danom u 11, 14.20 i 20.10 sati, subotom u 10 i 20.30 sati, dok nedjeljom, barem zasad, linija ne prometuje. Iz Knina za Zadar linija prometuje u 6.35, 12.15 i 16.30 sati radnim danom i subotom u 7.50 i 17.50 sati.
Baš je ovo falilo
Na otvorenom javnom natječaju odabran je Slavonija Bus – Vincek, a kninski gradonačelnik Marijo Čačić potvrdio je kako sve odlično funkcionira i kako su ljudi itekako zadovoljni.
Kako bismo provjerili dojmove i doživljaje iz prve ruke, sa zadarskog smo kolodvora ispratili jedan od triju autobusa, razgovarajući s putnicima, vozačem i predstavnicom autoprijevoznika.
Najprije, Maja Stipan, regionalna voditeljica Vinceka, naglasila je važnost ove linije za stanovnike i Knina i Zadra.
– Omogućena im je bolja povezanost po pristupačnim cijenama, na taj način stanovnicima nudimo lakšu mogućnost zapošljavanja, studiranja, a i obavljanja svih ostalih privatnih potreba. Najviše je studenata i umirovljenika koji imaju mjesečne karte. Karte su posložene po zonama, Knin – Zadar relacija je od sedam zona i cijena karte iznosi sedam eura, to je subvencionirana cijena, govori Stipan i dodaje kako su putnici zadovoljni, a to potvrđuje i vozač Marko Šamija.

Maja Stipan i Marko Šamija/Foto: Luka Jeličić
– Ovo im je baš falilo! Imamo starijih koji dođu tu do bolnice, dolaze obiteljima u posjet, baš im je ovo trebalo. Umirovljenici imaju povlaštene karte, kao i ljudi slabijeg imovinskog statusa. Meni je drago kada nekome možemo pomoći, izaći ususret, olakšati. I sâm sam imao djecu tu u Zadru, ja sam iz Knina, uvijek je bio problem i poslati nešto i njima doći kući. Razumijem zato koliko ljudima znači ova linija, priča simpatični vozač za kojega putnici imaju samo riječi hvale.
Taksi preko 50 eura
Josipa Sopjani živi u Zadru, a rodom je iz Kistanja. Ovog je puta, zajedno s djetetom, putovala kući k svojoj obitelji.
– Završila sam srednju školu u Zadru, prva dva razreda imali smo prijevoz, druga dva nismo. Baš je bilo teško snalaziti se. Radila sam nakon nastave, rijetko sam išla kući, jedino kada bi netko mogao doći po mene, a to je bilo gotovo nemoguće. Sad imamo mogućnost, jako sam zadovoljna. I moja mama često putuje, baš nam je olakšalo život. Ne idem prečesto zbog malog djeteta, ali mama ide i kaže da su vozači odlični, govori Josipa i dodaje kako su prije mještani, kada bi bili u potrebi, bili prisiljeni plaćati taksi prijevoz i po 50, 60 eura što je iznos za koji mogu otputovati u europske gradove.

Josipa Sopjani/Foto: Luka Jeličić
Također, ova je linija opet potaknula brojne da srednje škole upisuju u Zadru, a ne samo u Šibeniku, a zanimljivo je da je ovaj projekt zaslužan za to što je naš sljedeći sugovornik upisao studij baš na Sveučilištu u Zadru.
Jovan Sinobad, brucoš Primijenjene geografije, iz Knina često putuje i ističe kako mu je ova linija puno pomogla.
– Jedan od razloga zašto sam upisao baš ovaj studij je to što je uvedena ova linija! Vozni red je odličan, tri linije u danu su i više nego dovoljne. Cijena je isto super, imaju i popuste za studente. Vozači su super, jednom su mi ostale slušalice, vozač ih je čuvao do idućeg ponedjeljka i vratio mi ih. To su male geste koje puno znače, priča Jovan koji ništa ne bi mijenjao i koji ističe urednost i održavanje autobusa zbog čega je uvijek ugodno putovati.

Student Jovan Sinobad/Foto: Luka Jeličić
Sve ovo još je jedan pokazatelj kako ovakva ulaganja mogu značajno olakšati svakodnevni život, omogućiti pristup obrazovanju, radu i zdravstvu te potaknuti demografski i gospodarski razvoj. Reakcije zadovoljnih putnika i njihove priče najbolje svjedoče o tome koliko je ovakva povezanost potrebna i cijenjena.
najnovije
najčitanije
Nogomet
talijanski velikan
Na radaru Juventusa čak sedam napadača
Zadar
studentski projekt
Fokus Ritma kulturizma Bukovica i Ravni kotari
Vaterpolo
solaris bolji
Poraz Zadra 1952 u prvoj utakmici kvalifikacija za popunu regionalne Premier lige
Zadar
fokus na lokalne izbore
Šime Erlić sutra podnosi ostavku na mjesto ministra
Hrvatska
zagreb
Davor Štern kandidat nezavisnih lista za predsjednika Gradske skupštine
Zadar
KAD NAVRŠE 18
Roditelji osoba s autizmom moraju voditi “knjige” o troškovima svog djeteta
Zadar
NEPOZNAT VLASNIK
Na Žmirićima niknuo štand bez dozvole
Zadar
PRESUDA
Ubojica iz Ruplja mora platiti gotovo 14 tisuća eura odštete
Crna Kronika
NEPRAVOMOĆNO OSUĐEN
Pakoštanac mu prijetio smrću, zaključao ga i otišao. Sve to iz šale?
Zadar
JUBILARNO IZDANJE