Foto: TP LINE
Nakon što smo od stanovnika otoka Oliba, jednog od najudaljenijih otoka zadarskog arhipelaga dobili apel jer već godinama muku muče zbog nedovoljnih i neredovitih linija, obratili smo se koncesionaru koji liniju drži, te Agenciji za obalni linijski promet, kako bismo saznali postoji li mogućnost da se molbe mještana ikada usliše.
Nesreća Olibljana, po onome što smo iz razgovora saznali, je u tome što je linija do otoka neprofitabilna te ju brodari ne održavaju bez potpore države. Posebno tijekom ljetnih mjeseci, kako nam je napisala čitateljica koja nam se javila s ovom problematikom, Olibljanima jedna brzobrodska linija u danu, koliko imaju na raspolaganju, nije dovoljna.
Broj posjetitelja u ljetnim mjesecima višestruko raste, kapaciteti broda redovito nisu dovoljni, osobito tijekom vikenda. Rezultat je da mnogi putnici ostaju na rivi jer nema mjesta na brodu, bez alternative i često bez informacija. No, kako nam kažu iz tvrtke brodara TP linea, a to su potvrdili i podaci nadležne Agencije, linija do sada niti jedan dan nije bila u potpunosti rasprodana.
Situaciju dodatno pogoršava, piše nam čitateljica, uvođenje online prodaje karata, koja mnogim starijim otočanima nije dostupna jer nemaju pristup internetu ili nisu vični digitalnom načinu kupnje. Stariji ljudi tako često dolaze na brod s namjerom da kupe kartu na licu mjesta, ali im se jednostavno kaže da »brod je pun«, bez ikakve mogućnosti da se ukrcaju. Više puta su se obraćali Agenciji za obalni linijski pomorski promet, no do danas nisu dobili odgovor niti vidjeli bilo kakav napredak.
Neprofitabilna linija
TP line je odabran kao najpovoljniji ponuditelj na natječaju za liniju 9401 u proljeće 2025. godine, a s održavanjem linije započeli su 1. svibnja s rokom od šest godina. Kako nam je u razgovoru kazao direktor Ivan Malik, natječaj je raspisan na način i uz potporu koja pokriva da se ova linija održava osam puta tjedno kroz cijelu godinu.
– Linija je to, kao i mnoge druge na Jadranu, koju poduzetnik uzimajući u obzir vlastiti poduzetnički rizik, ne bi održavao bez potpore države, jer su cijene karata niže od tržišnih i prihodi od karata ne bi nadomjestili sve troškove održavanja linije na komercijalnoj osnovi kao što to uspijevamo na drugim sezonskim linijama, istaknuo je Malik.
Skloni su, kaže, razgovoru i razmjeni ideja i s otočanima i Agencijom, ali kako dodaje, uvođenje čiste komercijalne linije pa makar i samo sezonski za odgovornog poduzetnika ovdje ne bi imalo previše smisla s obzirom na potražnju.
– Do sada nismo primijetili da mnogi putnici ostaju na rivi u Olibu, posebno s obzirom na to da je Olib prva luka iz koje brod polazi te uvijek ima mjesta na katamaranu. Također, do sada u dva mjeseca nismo imali nikad maksimalno popunjen kapacitet na putovanju iz Oliba, štoviše iz Oliba u prosjeku putuje tek 20-ak putnika, kazao je Malik, poručivši kako je kapacitet broda »Kalelarga« 300 putnika.
Doskočit će problemu
– Jasno je da plovidbeni red ne može odgovarati svakom pojedincu, ali se ne može ni prilagođavati izvan procedura jer je on rezultat istraživanja javnog mnijenja kroz postupak javnog savjetovanja, dugogodišnjeg usaglašavanja i koordinacije između mjesnih odbora, lučkih uprava i Agencije, tako da nije slučajno da je plovidbeni red ovakav kakav jest, pojasnio je Malik.
Na jesen će se usaglašavati plovidbeni red za 2026. godinu te najavljuje kako će razmotriti svaki konstruktivni prijedlog predložen od strane JLS-a. Primjedbu na nemogućnost kupnje putne karte na licu mjesta, kaže, detektirali su kao problem, te najavljuje skoro otvaranje prodajnog mjesta na Olibu.
– Odlučili smo da će brod na dane uoči najviše potražnje, po završetku plovidbe, nakon što se veže u Olibu u popodnevnim satima prodavati karte mještanima kako bi se izbjegle situacije da ih netko preduhitri kupnjom putem weba. Također, karte se od prvog dana mogu kupiti uoči početka same plovidbe na brodu, te na prodajnim mjestima u Zadru, na Silbi i na Premudi. Dodatno, već nakon prvog dana plovidbe na ovoj liniji kada smo osjetili iznimnu potražnju za kartama uoči i za blagdane, ograničili smo web prodaju na 50 posto kapaciteta broda što bi trebalo osigurati otočanima mogućnost ‘fizičke’ kupnje karte. Naravno, intenzivno istražujemo mogućnosti da u Olibu barem tijekom ljeta otvorimo prodajno mjesto pa da tako doskočimo ovom problemu otočana, najavio je Malik.
Amenovanje Grada
Iz Agencije za obalni linijski promet na naš upit, pak, odgovaraju kako kao alternativu brzobrodskom prijevozu putnici mogu koristiti i trajektnu liniju.
– Konkretno na liniji 9401 Olib – Silba – Premuda/Krijal – Zadar i obratno, brodar je u online prodaji, za svako putovanje, omogućio kupnju 180 putnih karata dok je puni kapacitet broda 300 putnika, dakle, otočanima uvijek ostaje na raspolaganju još 120 karata, kazali su nam, a što se tiče promjene broja polazaka, same želje otočana nedovoljne su ako ih ne podupre jedinica lokalne samouprave, tj. Grad Zadar, koji, ako postoji interes za povećanjem učestalosti prijevoza na pojedinoj neprofitabilnoj državnoj liniji, može podnijeti zahtjev Agenciji, ali samo ako je u svom proračunu osigurao potrebna sredstva za financiranje neto troškova obavljanja javne usluge na toj liniji, nastalih zbog povećane učestalosti prijevoza.
– U tom slučaju jedinica lokalne samouprave sklopit će ugovor o povećanoj učestalosti prijevoza s onim operatorom koji na neprofitabilnoj državnoj liniji obavlja javnu uslugu, dodaju, što znači da je, ako Grad Zadar, pod čijom je upravom otok Olib, stane iza otočana i omogući im češći prijevoz, njihovi zahtjevi mogu biti amenovani.
Nema interesa
– Prema podacima iz našeg sustava do sada nije zabilježena potpuna iskoristivost kapaciteta brzog broda, dakle, nikada nije prodano za jedno putovanje 300 karata, rezimiraju iz Agencije.
Na otok Olib se može dvosmjerno putovati u jednom danu i to državnom brzobrodskom linijom i državnom trajektnom linijom. Na državnoj brzobrodskoj liniji 9401 otok Olib bilježi u 2025. godini 417 ticanja, dok na državnoj trajektnoj liniji 401 od Zadra do Malog Lošinja i obratno otok Olib bilježi 432 ticanja godišnje.
– Inače otok Olib je 33 otok po broju stanovnika, od njih ukupno 49 naseljenih, s ukupno 140 stanovnika prema posljednjem popisu stanovništva iz 2021. godine. Za sada zato nismo imali iskazanih interesa brodara za povezivanjem otoka Oliba komercijalnom linijom. Prema informacijama kojima raspolažemo te prema dosadašnjoj realizaciji ugovora linija ne generira dovoljno prihoda da bi bila profitabilna, to više što otočno stanovništvo ima povlašten prijevoz, zaključili su iz Agencije.
najnovije
najčitanije
Novosti
DJELO VANDALA
Tito ostao bez glave
Crna Kronika
kriminalistička istraga
Muškarac (49) u Benkovcu ukrao katalizator, a djevojka (20) u Zatonu pumpu za vodu
Crna Kronika
POLICIJA IMALA POSLA
Pijani muškarac radio nered na Adventu, a žena opljačkala trgovinu na Bulevaru
Sport
ATLETSKA UTRKA
Sportski događaj koji spaja atletiku i biciklizam dogurao do 28. izdanja
Crna Kronika
Tragedija
Ubijena žena je majka troje djece, a uz to je bila i trudna
Crna Kronika
Nesreća
ZAVRŠEN OČEVID 26-godišnjeg radnika pregazio 19-godišnji kolega
Zadar
NE ZNA SE KRIVAC
OBRAT! Šibenski aktivist uhićen zbog sumnje da je razbio spomen-ploču sad će tužiti policiju
Zadar
Nova funkcija
Bivši župan postao savjetnik, evo gdje će raditi
Scena
ĐURĐICA BARLOVIĆ
Pjevačka ikona preminula je prije 33 godine u zadarskoj bolnici, ostavila je neizbrisiv trag
Hrvatska
UŽASNE UVREDE!