Četvrtak, 15. kolovoza 2024

Weather icon

Vrijeme danas

24 C°

"RIŽIBIŽI"

Iž kroz objektiv poznatog fotografa Stipe Suraća nirvana je otočkog života

Autor: Nina Vigan

14.08.2024. 22:00
Iž kroz objektiv poznatog fotografa Stipe Suraća nirvana je otočkog života

Foto: Luka Jeličić



U drugom najstarijem domu kulture na Jadranu, onom u Velom Ižu, otvorena je izložba fotografija pod nazivom “RIžibiži”. Poznati zadarski fotograf Stipe Surać, u suradnji s Narodnim muzejom Zadar, predstavio je otok koji najbolje poznaje, za koji je rodom vezan, u kojem provodi mnoge zimske i ljetne dane. Surać ovom prilikom izlaže 36 fotografija Iža nastalih u različitim periodima, u rasponu od 2002. do danas, a koje predstavljaju njegov osobni pogled i doživljaj zavičaja.


Veći dio fotografija izloženih na ovoj retrospektivi objavljeno je u reportažama glasovitog svjetskog časopisa National Geographic i u knjizi – interaktivnom fotobrevijaru Mediteranski armerun – Jadranske letere i litrati u kojima snažno i neponovljivo ilustriraju tekstove i priče o jadranskim otocima i obali, sudbinama i životima ljudi s morem i uz more.


– Rižibiži označavaju nekakvu retrospektivu, a uz to sama riječ ima “dva Iža” pa se ime savršeno nametnulo da se predstave oba sela. Na plakatu je prikazan Veli Iž s krunom jer imaju Kralja i Mali Iž s petokrakom zvijezdom jer je selo poznato po ustanku mještana protiv fašizma i po broju sudionika i poginulih u antifašističkoj borbi.




Također, riži biži je meni bilo glavno jelo dok sam odrastao na otoku. To su mi kuhale nana i mater, posebno za večeru. Ostalo mi je u sjećanju to jelo, objasnio nam je Surać odakle inspiracija za naslov ove izložbe.


Uhvaćeni trenuci


– Jedna od fotografija na izložbi je snimljena filmom, a ostale nakon što sam kupio prvi digitalni aparat. Od 2008. godine sve češće provodim vrijeme na Ižu i od tada nastaje većina fotografija. Pošto je ovo retrospektiva, ubacio sam svašta, od svakodnevice do fešte, od biranja Iškog kralja, od detalja kamene kuće ili pak prekrivenog Renaulta četvorke, fotografije pod imenom “Ižolacija”.


Inače ne dajem imena fotografijama, ali za ovu izložbu jesam i to mi je bilo baš zanimljivo, kazao je Surać dok smo prolazili kraj fotografije koja prikazuje trenutak kada mladenka baca buket cvijeća udovicama iz mjesta. Fotografija je to simboličnog naziva “Nada”.


Moramo spomenuti kako je trenutak koji je uslijedilo nakon bacanja buketa također uhvaćen Suraćevim brzim okidačem i predstavljen na plakatu, na katalogu izložbe. Prikazan je trenutak veselja nakon što je buket uhvaćen, u negativu po uzoru na fotografiju s omota prvog Nirvaninog omota albuma “Bleach”. Zanimljivo, basist benda, Krist Novoselić, porijeklom je Ižanin.


– S ovim plakatom vraćam se u prošlost, točnije u vrijeme svoje mladosti na kraj 80-ih i početak 90-ih. To ljeto 1992. godine ja kao devetnaestogodišnjak kad god bi išao na Iž s putničkim brodom iz Zadra nosio sam walkman s kazetom Nevermind i kemijskom olovkom za užicati potpis, jer se pričalo da je Novoselić u Zadru i da bi mogao doći na Iž.


Naslovnica Nirvaninog albuma “BLEACH” iz 1989. godine bila je savršena prilika za rekonstrukciju naslovnice u plakat izložbe jer predstavlja fotografiju u negativu. Ne zna se zašto je “BLEACH” stavljen u navodnike ali “IŽLOZBA” ima smisla. A Nirvana? Ona je na Ižu, ističe Surać.


U razgledavanju izložbe pažnju su nam privukle i fotografije u kojima je zabilježeno jedno od zadnjih mljevenja maslina u Knežu u bivšem Malinu, biranje Iškog kralja, pobjeda Malog Iža nad Velim u vaterpolu, stablo Karube ili rogača, zatim fotografija stare ribarske tradicije vezivanja brodica i zajedničkog ulaska u luku nakon ribolova. Surać nam je otkrio kako je to stara tradicija koje više nema, već se samo za feštu ovako putuje iz Malog u Veli Iž na feštu.


Kako je ova izložba organizirana u suradnji s Narodnim muzejom Zadar, cijelu priču upotpunila je muzejska savjetnica dokumentaristica NMZ-a, Natali Čop, koja Suraćev rad prati već 25 godina.


Izvan konkurencije


– Njegove fotografije istaknule su se već 2000. godine kad je izlagao u Salonu mladih. Bio je izvan konkurencije. Kasnije ga je kustosica iz Galerije umjetnina Karmen Travirka Marčina zvala da izlaže samostalno na međunarodnom trijenalu fotografije “Čovjek i more” i tad je prije točno 20 godina predstavio svoj ciklus fotografija mediteranske fotografije.


To su bili neki počeci naše suradnje, a u međuvremenu on radi za National Geographic, Geo, Bisere Jadrana i u mnogim drugim časopisima u kojima predstavlja otoke na jedan specifičan način, stoga je bilo logično da njegovu izložbu ugostimo u rodnom Ižu, odakle smo oboje rodom. Izložba je organizirana u ljetnim mjesecima kada Iž naraste za nekoliko tisuća ljudi pa se prije svega mještanima Iža, ali i gostima ponudi vrhunski kulturni i izložbeni doživljaj.


To je na neki način i cilj jer Narodni muzej Zadar na Ižu ima dvije područne zbirke. U tom smislu, već su i ranije u Domu kulture organizirane i suorganizirane razne izložbe poput “Ižani u El Shatu”, “1000 godišć glagoljice na Ižu” i izložba fotografija “Iž u objektivu Ante Brkana” snimanih od 1958. godine do 1970-ih, tako da je na ovoj izložbi predstavljeno jedno novo viđenje, suvremeno viđenje Iža, ali ovaj put kroz Suraćev objektiv, kazala je Čop dodavši da je ova izložba svojevrsni nastavak, novi pogled, samo što je Stipe po majci Ižanin pa je tu i emotivni naboj veći, prisniji prema samoj temi.


Otvorenje izložbe posjetilo je preko 120 ljudi i reakcije su bile pozitivne kako na same fotografije, tako i na cjelokupni događaj otvorenja. Iako je ove fotografije u Velom Ižu moguće vidjeti do 17. kolovoza, Surać je putem QR koda pripremio i virtualnu izložbu, pa i ako niste na otoku možete preko virtualnih fotografija upasti u nirvanu otočnog života.