Nedjelja, 24. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

DALMATINSKI FIĆO SKUP

[FOTO] Kultni Fićo u Zadru okupio ljubitelje iz cijele regije

Autor: Nikolina Lucić

01.06.2024. 15:30
[FOTO] Kultni Fićo u Zadru okupio ljubitelje iz cijele regije

Foto: Mate Komina



Nostalgija se u subotnje jutro uvukla u zadarske ulice i to u djelu najpoznatijeg jugoslavenskog prijatelja na četiri kotača – Fiće. Zastava 750, model koji je obilježio prošlo stoljeće i dalje ima stotine ljubitelja – od Slovenije i Istre, preko Dalmacije, Bosne i Srbije, pa sve do Švicarske i Austrije. Ljubitelji ovog kompaktnog automobila predstavili su tako svoje limene ljubimce u Zadru u sklopu proputovanja Dalmacijom i 3. Dalmatinskog Fićo skupa. To je, kazali su nam, simbol svog vremena, predmet nostalgije, obožavanja, ali i prijateljstava. Sve razlike nestaju čim se spomene Fićo, koji spaja narode bivše Jugoslavije, što smo danas iz prve ruke vidjeli kod zadarske rive.


Foto: Mate Komina


Fićo na Rivi


– Moj je Fićo star 42 godine, a preuzeo sam ga od prijatelja, koji je kao i ja, zaljubljenik u Fiću, ali nije imao ni sredstava ni vremena ulagati u njega. Kod mene je desetak godina, a već sam uložio oko sedam tisuća eura u njega. Fićo je jako specifično auto i ima ljubitelje u cijelome svijetu. Tako se i pokrivamo kada nastupe kvarovi. Povezani smo jedni s drugima i jedni od drugih pronalazimo potrebne dijelove. Fićeke volim još od djetinjstva. Sa sobom nosi puno nostalgije i sjećanja na neka bolja stara vremena, kazao nam je Benkovčanin Stipe Tokić, jedan od predstavnika zadarskih Fićo snaga na ovom skupu, koji je okupio vozače sa cijelog prostora ex YU.


A, osim ljubavi prema Fići, veže ih i svojevrsna nostalgija prema vremenu kada je Fićo bio simbolom života na Balkanu. Priča o najslavnijem autu s ovih prostora počela je u kolovozu 1954. godine, kada su Fiat i Crvena Zastava potpisali ugovor o tehnološkoj suradnji, te su Fiatovi modeli 1400 i Campagnola u dijelovima dopremani u Jugoslaviju, gdje su od njih sastavljani gotovi automobili. No ta su vozila bila namijenjena državnim službama i vojsci.


Benkovčanin Stipe Tokić i jake snage zadarskih fićoljubaca/Foto: Mate Komina




Tek će Fiat 600, koji će gotovo odmah dobiti i nadimak ‘Fićo’, čije je sklapanje počelo samo nekoliko mjeseci nakon starta proizvodnje u Italiji, otvoriti put do automobila i običnim ljudima, te postati vozilo koje će motorizirati tada jednu, a danas čak sedam država na istom prostoru. Fićo je tako postao simbolom društvene revolucije, više od samog auta.


To nam je potvrdio i jedan od idejnih začetnika “Dalmatinskog Fićo Kluba”, Makaranin Ivan Lemić, naglasivši na početku kako je Fićo klub osnovan 2016. godine.


– Nas nekoliko prijatelja odlučilo je osnovati klub i cijelo se vrijeme družimo, putujemo i upoznajemo druge ljubitelje Fićeka. U Zadar su tako stigli vozači iz Srbije, cijele hrvatske, pa čak i Švicarske i Austrije. Simbol je to jednog vremena, društva i mentaliteta, kojeg danas nažalost više nema, ono što je o njega ostalo utjelovljeno je u ovim našim automobilima, o kojima se brinemo. Fićo je hobi, to nije potreba. To je odmor za živce i ljubav prema određenom vremenu i načinu života kakvog više nema. Svog sam kupio još 2006. godine i na prvi se pogled zaljubio. U njega sam uložio preko deset tisuća eura, kazao nam je Lemić.


Ivan Lemić jedan je od začetnika dalmatinskog Fićo Kluba/Foto: Mate Komina


Simbol minulog vremena


Fićo je, kaže nam, svojeglav primjerak, tak oda se na cesti svašta može desiti. U prosjeku dostiže brzinu do 100 kilometara na sat,a svaki pravi ljubitelj Fiće na put ne kreće bez gepeka punog rezervnih djelova. Mana je veliki broj, ali svaka je nebitna kada ga upalite.


Jedan od zanimljivijih primjeraka stigao je iz daleke Švicarske. Bež model prekriven naljepnicama vlasništvo je Duška Prodanovića.


– Moja ljubav s Fićekom traje sad već poduže godina, a sve to trpi i moja supruga. Svaki novi susret i novo prijateljstvo još više povećava tu ljubav. U Švicarskoj smo nedavno proslavili desetu obljetnicu našeg kluba, koju su uveličali naši prijatelji iz Zadra, tak oda sam ja stigao vratiti uslugu i dobro se zabaviti. U suštini je tko jako lijepa priča, koja i dalje raste, kazao nam je Prodanović, naglasivši kako Fićo, unatoč svim problemima u regiji, još uvijek spaja žitelje ex YU.


Duško Prodanović potegao je iz Švicarske/Foto: Mate Komina


– Dašak jugonostalgije svakako je prisutan u našim druženjima i ispoljava upravo kroz naše automobile. Zajedno smo svi isti, nema etničkih i vjerskih razlika, samo ljubav prema Fićeku!, naglasio je Prodanović, koji je u svoj auto uložio preko 15 tisuća eura.


– Samo sam prošli tjedan do Srbije prošao nekoliko tisuća kilometara. Auto je to koji je izdržljiv, ali isto tako treba puno vremena i posla oko njega. Rezervni dijelovi uvijek vam moraj ubiti na dohvat ruke, jer cesta je nepredvidljiva. Ako do kvara na cesti i dođe, lako je povezati se s drugim fićoljupcima biljem Balkana, tako da djelova ne nedostaje, rezimirao je Prodanović.


Ponosni vlasnik najstarijeg Fiće iz 1955. godine koji je došao do Zadra je Senad Eminević iz Austrije.


Senad Eminević u svom je Fići do Zadra je stigao iz Austrije/Foto: Mate Komina


– Fićo je velika ljubav koja se teško riječima može opisati, a kod mene je 31 godinu. Samo sam prošle godine od ožujka do rujna napravio 20 tisuća kilometara. A, Fićo je vidio skoro cijelu Europu. Oni koji poznaju simbol i kult Fiće, čude se da on u sebi još ima snage za druga putovanja, dok je onima koji ga prvi put vide zanimljiv simbol jednog minulog vremena, istaknuo je Eminević, koji je svog Fiću kupio na otpadu u Austriji 1993. godine za oko 500 maraka.


– Već sam ga dva puta restaurirao i u njega uložio puno vremena i oko 15 tisuća eura. Fićo nema tehničkih mana, jako je kompaktno i dobro iskoristivo vozilo, zaključio je Eminević.


Foto


Dalmatinski Fićo skup 2024.


avatar

Snimio: Mate Komina


01.06.2024. 15:22


















































Galerija

Foto: Mate Komina