Utorak, 26. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

IMITATI

Deseto izdanje MiniMas izložbe u Muzeju antičkog stakla Zadar

Autor: Đurđa Baljak

22.07.2024. 16:45
Deseto izdanje MiniMas izložbe u Muzeju antičkog stakla Zadar

Foto: MAS



Pokrenuto je 10. izdanje izložbe iz ciklusa didaktičko-informativnih izložbi malog formata »MiniMas« u Muzeju antičkog stakla Zadar. U restauratorskoj praksi, uz klasičnu restauraciju predmeta, ponekad se primjenjuje i izrada kopija. Kada se pri izradi kopija ne poštuju metoda izrade ni materijal izvornika, tada govorimo o izradi imitata. No, što su imitate? Imitati su relativno vjerne kopije izvornika koje ne prenose sve njegove osobine, već ih simuliraju, objašnjava nam Ivana Matković, konzervatorica-restauratorica u Muzeju antičkog stakla u Zadru. Uz to, naglasila je kako su imitacije antičkih zdjelica primarno izrađene kao dio projekta i izložbe »​Izvornici, kopije, imitati« autora dr. sc. Šime Perovića, konzervatora-restauratora, savjetnika i kustosa.


Postupak restauracije


– Autor dr. sc. Šime Perović bio je moj mentor u vrijeme pripreme izložbe, pa sam imala tu čast raditi s njim na nekim predmetima, među kojima su bile i ove zdjelice. Spomenuta izložba bila je postavljena 2021. godine u Muzeju antičkog stakla u Zadru i tom prilikom je tiskan i pripadajući katalog, kazala nam je konzervatorica i restauratorica Ivana Matković, dodajući kako je izložba tijekom 2022. gostovala u Puli, a 2023. godine u Splitu.


Nadalje, detaljno je opisala postupak restauracije i izrade imitata antičke staklene zdjelice s narebrenim ukrasom.




– Antička zdjelica plavkasto zelenkaste boje, ukrašena rebrima, pronađena je prilikom istraživanja antičke nekropole u Zadru. Predmet je pronađen u ulomcima te se pristupilo standardnoj konzervatorsko-restauratorskoj proceduri dokumentiranja i čišćenja ulomaka u otopini demineralizirane vode i alkohola u omjeru 1:1. Idući korak bila je integracija ulomaka s pomoću ljepljivih trakica te apliciranje dvokomponentnog epoksidnog veziva Araldite 2020 u pukotine među staklenim ulomcima. Nakon integracije, bilo je vidljivo da je predmet dobro očuvan, s manjim nedostajućim dijelom poluloptastog tijela s dva rebra i dna zdjelice, kazala je Matković.


Priprema za izradu imitata sastoji se od dvije faze – izrada nedostajućeg dijela predmeta i izrada kalupa.


– Nedostajući dijelovi zdjelice su izrađeni od gline na originalnom staklenom predmetu. Taj dio je rekonstruiran utiskivanjem i zaglađivanjem gline, a rebra su izrađena tako što su s očuvanog dijela zdjelice s pomoću silikona Zatalabor uzeti otisci rebara. U spomenuti otisak aplicirana je glina kako bi se kopirala rebra zdjelice. Potom su tako oblikovani pozitivi rebara aplicirani na ranije oblikovano glineno tijelo, u odgovarajućem razmaku. Tako je dobivena cijela vanjska površina zdjelice. Po dovršetku oblikovanja glinenog pozitiva nedostajućeg dijela, bilo je moguće izraditi silikonski kalup cijelog vanjskog oplošja zdjelice. Za izradu ovog kalupa korišten je dvokomponentni vinylpolysiloxane proizvođača Zhermack (u daljnjem tekstu PVS masa). Kalup je izrađen u dva koraka unutar adekvatno izabranog oblika. Prvo je izrađena posteljica od PVS mase na koju je postavljena originalna zdjelica s glinenim nadomjestkom te je PVS masa pažljivo lijevana oko zdjelice. PVS masa postaje čvrsta za desetak minuta i ima oblik mekane gume, objašnjava Matković, dodajući kako je nakon katalizacije PVS mase zdjelica pažljivo izvađena i dobiven je kalup vanjskog oplošja, čime se moglo krenuti u izradu unutarnjeg kalupa zdjelice, odnosno uzimanje otiska unutarnjeg oplošja.


Unutarnji kalup


– Prije samog postupka, s originalne zdjelice je uklonjen glineni nadomjestak te je pažljivo očišćena od ostataka gline na staklenoj površini. Pri izradi unutarnjeg kalupa korišten je Zetalabor silikon s pripadajućim Indurant gelom kao reagensom (u nastavku teksta silikon). Silikonom je uzet utisak sa sačuvanih unutarnjih stijenki zdjelice. Nakon katalizacije silikona, za koju je potrebno nekoliko minuta, kopiranjem i prenošenjem oblika sa sačuvanih dijelova posude dovršen je unutarnji kalup koji je malo dorađen poliranjem, opisuje Matković.


Nakon izrade kalupa slijedi izrada imitata. Ranije načinjeni dvodijelni kalup fiksiran je u ispravnom položaju improviziranim držačima te se između dvaju dijelova kalupa, unutarnjeg i vanjskog, ulijeva dvokomponentni epoksid Araldite 2020, pigmentiran odgovarajućim nijansama boja za staklo. Nakon 24 sata, koliko je potrebno da dođe do katalizacije epoksida, imitat je izvađen iz kalupa te dorađen brušenjem i poliranjem.


– Imitati, vjerne kopije originala izrađene od drugačijih materijala, drugačijom tehnikom i od drugih autora, pogodni su za korištenje kao zamjenski predmeti u muzejima u različitim prilikama. Naime, mogu biti izloženi u stalnom postavu kao zamjena za originalni predmet koji može biti na posudbi ili prolaziti proces preventivne zaštite. Konkretno, imitati ove zdjelice upotrijebljeni su u svrhu direktne komunikacije s posjetiteljima Muzeja, tako da su predstavljali neku vrstu didaktičko-edukativnog medija kao dio izložbe »Izvornici, kopije, imitate« autora Šime Perovića, zaključuje Matković.


Imitati zdjelica s izvornikom izloženi su u Muzeju kao 10. izdanje izložbe iz ciklusa didaktičko-informativnih izložbi malog formata »MiniMas«.