Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

skupo i vječno

Cijene su rekordne, ali Zadrani ne prodaju zlatne uspomene: 'Cijena je porasla, razlog je...'

Autor: Doris Babić

17.10.2025. 15:15
Cijene su rekordne, ali Zadrani ne prodaju zlatne uspomene: 'Cijena je porasla, razlog je...'

Foto: Violeta Štjefni Brajković/Fran Joza/Manuel Gojani



S obzirom na sve veću gospodarsku nesigurnost i stalne promjene na tržištu, zlato ponovno zauzima središnje mjesto interesa i investicija. Međutim, cijene ovog plemenitog metala posljednjih su mjeseci dosegnule rekordne razine, stoga je takav nakit daleko iznad mogućnosti većine građanina, usprkos njegovoj posebnosti, trajnosti i vrijednosti.


S druge strane, mnogi i dalje vjeruju da je zlato najbolja zaštita od inflacije i gospodarskih potresa, pa je za one dubljeg džepa odličan način investiranja. No, naravno, u ovakvim financijskim uvjetima, za očekivati je i da građani, u potrebi za novcem, čak i prodaju svoje zlato, a potvrđuju to i brojne reklame po centru grada s natpisima »otkup zlata – isplata odmah«.


Kupuje se srebro


A kako bismo provjerili kupuju li Zadrani ili pak prodaju, ali i kako se kreću cijene, obišli smo lokalne zlatarne koje ipak nisu bile prazne, u jednoj je mladi par kupovao narukvicu kao poklon za krštenje, a u drugoj je grupica turista birala vječni suvenir, trajnu uspomenu na putovanje.




Prenk Gojani radi kao zlatar već 40 godina i objašnjava da zlato jest skupo, ali da to mora biti tako jer je to nešto što je vječno i što se prenosi s koljena na koljeno.


– Cijena je porasla, razlog je to što je sirovina sve skuplja, cijena izrade ostala je ista. A kupovna moć je sve manja, pa prodaja pada. Ali, nije skupo samo zlato, život je danas skup. Trenutno više prodajemo srebro, srebro je povoljnije. Usporedbe radi, gram srebra je 15 eura, a zlata od 100 do 150 eura, govori Prenk Gojani i dodaje kako ljudi često dođu provjeriti vrijednost zlata, no rijetko ga prodaju.


I Fran Joza ima 35 godina iskustva, pa može usporediti navike građana prije i danas, kao i cijene zlata. Zlato je zaista, kaže, nikad skuplje. Unca zlata stoji 4.017 dolara, odnosno gram zlata vrijedi 111 eura, prema burzi.


– Ipak, ljudi kupuju, ali za prigode, za krštenja, pričesti, krizme, godišnjice, rođendane… Malo tko kupuje za sebe ili bez nekog posebnog povoda. Kupiti zlato, što bismo rekli, iz čista mira sad je luksuz, kazuje Joza.


Prenk Gojani


Ratovi dižu cijenu


Kako procjenjuje, premda je to uvijek nezahvalno pitanje, vrijednost zlata će i dalje rasti, stoga je ulaganje u zlato prilično sigurno, iako, napominje, to je zaista nemoguće predvidjeti.


Kretanje cijena, objašnjava Manuel Gojani, ovisit će o geopolitičkoj situaciji.


– Ako prestanu ratovi u svijetu, vjerujem da će cijena zlata ostati onakva kakva je sada. A ako se nemiri nastave, za očekivati je da će cijena nastaviti rasti, kaže Manuel Gojani.


I kod njega je sve manje kupaca u odnosu na prije, također se kupuje isključivo za posebne prilike, no rijetke su i situacije da ljudi dolaze prodati svoje zlato, dosta je ljudi, saznajemo od Gojanija, prodavalo 2019. godine, kada je porasla cijena. Sad je porasla još više, ali za prolivenim mlijekom i prodanim zlatom ne treba plakati.


Violeta Štjefni Brajković također smatra da će cijene nastaviti rasti, no da će u jednom trenutku ipak morati doći do stagnacije. Svjesna je današnjih visokih cijena.


– Zlato je skupo. Prije se mogla kupiti, primjera radi, narukvica za 500 kuna, a danas takvo što stoji 200 eura. Ali razlog je politička situacija, a ja ne mogu ratovati s Trumpom, govori kroz smijeh Štjefni Brajković.



Dovesti sadržaje i ljude


No, ipak postoji nešto što možemo na lokalnoj razini, a to je – urediti grad, odnosno sadržaje.


– Treba ograničiti koliko čega može biti, koliko može biti restorana, fast foodova, suvenirnica… I vratiti život u grad. Neće ljudi doći zimi popodne kod mene, ali kada bi imali gdje npr. kupiti cipele i druge stvari, napravili bi đir, pogledali bi što se nudi. Mi po mentalitetu jesmo potrošači, samo treba uvesti reda u sadržaje, ističe Štjefni Brajković.


Na koncu, valja napomenuti kako su zadnjih godina prilično popularni i lanci zlatarni koji često nude i određene popuste i koje imaju jak marketing, uglavnom temeljen na društvenim mrežama i preporukama influencera. Međutim, na istim društvenim mrežama raspravlja se i o kvaliteti, trajnosti i načinima reklamacija.


U svakom slučaju, svakako je veće pitanje čim kupiti nakit (kao poklon) nego gdje, a interes ipak ne jenjava, već se očito prilagođava mogućnostima i potrebama…