Petak, 28. ožujka 2025

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

MEGAFONI NOVOG DOBA

ANALIZA DRUŠTVENIH MREŽA Zubčiću i Radeti raste podrška na TikToku, Lukić piše i briše, HDZ-ovci suzdržani

Autor: Doris Babić

08.02.2025. 14:30
ANALIZA DRUŠTVENIH MREŽA Zubčiću i Radeti raste podrška na TikToku, Lukić piše i briše, HDZ-ovci suzdržani

Foto: Screenshot/TIKTOK



Društvene mreže, ponajprije Facebook, Instagram i TikTok, odavno su velik dio svačije svakodnevice. Premda stručnjaci uporno savjetuju suprotno, počinjemo dan »skrolajući« po mrežama, a nerijetko ga tako i završavamo. Izvor je to ponajprije zabave, vijesti, savjeta, ali sve više postaje i – politička arena.


O blagodatima i problemima koje društvene mreže donose, posebice među mlađom populacijom koja tek formira i svoj identitet i pogled na svijet, moglo bi se raspravljati do unedogled.


Ipak, zaključak bi bio, kao i za sve ostalo, da mogu biti itekako korisne, ako korisnici biraju primjerene sadržaje, ograničavajući vrijeme provedeno pred ekranima i uvijek imajući na umu da ljudi, pa i popularni influenceri, biraju dijeliti samo sretne dane.




Tugu, probleme, neimaštinu i druge ne baš lijepe stvari uglavnom će čuvati za svoja četiri zida.


Široka publika


Dakle, riječ je o korisnim alatima koji nude pregršt mogućnosti, ali koji zahtijevaju prije svega – veliku odgovornost. Baš tu odgovornost i svijest o tome kako riječ, ili videozapis, dopiru do široke publike, čini se, ponekad zaboravljaju i naši političari.


Tema je to koja će zasigurno zahtijevati sve veću pozornost s obzirom na to da se političke kampanje počinju voditi, barem dobrim dijelom, upravo putem primjerice Facebooka koji, premda je jedna od najstarijih društvenih mreža, i dalje ima velik utjecaj.


Svoje mjesto u krojenju javnog mijenja odavno je zauzeo i Instagram, naime to što je zamišljen kao platforma za dijeljenje fotografija i videozapisa nije prepreka za širenje ideja, pa i propagandi. Dapače, uočava se, generalno, sve manja koncentracija i sve veća želja za kratkim, brzim, efektnim vijestima i idejama.


Na kraju, TikTok predstavlja novu eru i posebno je popularan među mlađom generacijom koja obožava dinamične videozapise, a još više algoritme koji omogućuju iznimno brzu viralnost.


Sve te prednosti, pri čemu valja nadodati i ekonomski aspekt, odnosno činjenicu da vođenje političkih kampanja putem mreža ne iziskuje novčana sredstva, kao što je to slučaj u klasičnom oglašavanju, odavno su prepoznali i političari – od američkog predsjednika pa sve do naših lokalnih.


FOTO: iStock/NL


U prilog tome ide i istraživanje objavljeno u prosincu koje ističe kako je većina hrvatskih političara počela intenzivnije koristiti TikTok tijekom predsjedničkih izbora, prepoznajući njegov potencijal za dopiranje do mlađe publike.


Isto tako, drugo je istraživanje, objavljeno u isto vrijeme, pokazalo da 67,1 % ispitanika smatra da bi hrvatski političari trebali biti prisutni na društvenim mrežama, iako 77 % njih ne prati političare putem tih platformi.


Kritičko promišljanje nužno


Građani Zadra i Zadarske županije, nažalost ili nasreću, imaju more mogućnosti kada je riječ o objavama političara putem megafona novog doba, društvenih mreža. Na njima je da raspoznaju što su stvarne političke poruke, a što su tek jeftini politički poeni.


Pa, krenimo redom. Kada je riječ o ovoj tematici, neupitno se ističe SDP-ov kandidat za župana, Jure Zubčić koji je započeo svoju kampanju obilazeći županiju, adresirajući probleme na koje nailazi i osluškujući što tišti žitelje manjih mjesta naše velike županije.


No, o tome što on radi znamo zahvaljujući društvenim mrežama. Zubčić objavljuje statuse na Facebooku, kao i videozapise i fotografije s lica mjesta koje također dijeli i na Instagramu i TikToku.


Obišao je zasad Gračac, Pag, Biograd, Sv. Filip i Jakov te Sali, uglavnom u društvu Vedrane Mišković, predsjednice ŽO-a SDP-a i Mile Butić, isto stranačke kolegice.


Zubčićevi videozapisi mahom su protkani simpatičnošću, opuštenošću, a i činjenica je da je tijekom godina političkog djelovanja u oporbi i aktivizmom okupio svoju publiku, pa svaka objava, na svim mrežama skuplja velik broj »lajkova« i komentara podrške.


Screenshot/TIK TOK


– U ovu utrku idem jer želim vratiti vjeru da je bolje društvo moguće. Nikad nisam mogao biti pasivan promatrač i gledati apatiju u društvu. Upalimo svjetlo, vratimo nadu, vratimo optimizam i vjeru. Kad to učinimo, samo nebo nam je granica!, status je kojim je Zubčić započeo kampanju za mjesto župana i koji oslikava njegovu viziju.


No, ima li SDP dovoljno kapaciteta za stvarno vođenje županije, za što simpatičnost nije ni približno dovoljna, možemo zasad samo nagađati.


Ipak, Zubčiću se ne može zamjeriti da ukazuje na probleme ne nudeći rješenje, kao što je to postao već folklor u našoj lokalnoj politici. Ako ništa drugo, svim njemu dostupnim alatima ukazuje na manjkavosti nastojeći ostvariti napredak.


Lik, djelo – stranka


Je li to dovoljno da se u popularno zvanoj utvrdi HDZ-a izabere župan iz redova SDP-a? Hoće li stariji prosječni birač, kojem su uvjerenja usađena kao u DNK, zato odabrati »mladog Juru dobrih namjera, iz SDP-a«?


Teško. Iako na svojim profilima skuplja more podrške, na portalima koji prenesu njegovo priopćenje, uvijek se nađe netko pun kritika. Doduše, ne prema onom što Zubčić čini, već prema stranci kojoj pripada.


Bilo kako bilo, Zubčić je na dobrom putu, no bez klasičnih sučeljavanja i pressica uoči izbora, kampanju će mnogi ocijeniti neozbiljnom.


Sličnim putevima ide i njegov stranački kolega, predsjednik GO-a SDP-a, Daniel Radeta, koristeći sve iste mreže i načine, a nedavno se istaknuo videozapisima o Vruljici, stanju, pa potom i mirnom prosvjedu koji je organizirao.


Valja naglasiti da je sam prosvjed odigrao mudro, dajući glas uvaženom stručnjaku, eko-aktivistkinji i stanaru kako mu nitko ne bi mogao spočitati da je iskoristio slučaj Vruljica za promociju sebe.


Svejedno, opet su se na prostranstvima mreža našli negativni komentari, opet više usmjereni na Radetu i njegov lik i stranku, a ne ono što je pokrenuo.


FOTO: Mislav Klanac


Doduše, Radeta (još) nije službeni kandidat za gradonačelnika, a u javnom je prostoru pozvao da nađu boljeg. Nedavno je objavio fotografiju, opet na Facebooku, na kojoj je s predsjednikom Gradskog vijeća Markom Vučetićem i sveučilišnim profesorom Svenom Marcelićem napisavši »jedan ide«.


Jasno, jedan ide kao kandidat za gradonačelnika, a u međuvremenu je Marko Vučetić objavio na svom Facebook profilu da je njegov eksperiment u Vijeću završio. Na upit znači li to da se povlači iz javnog života postavljen u komentarima od strane pratitelja, Vučetić nije odgovorio.


Nezavisni Vučetić na svom Facebook profilu dijeli svoje kolumne, razmišljanja o društvenim pojavama, o tome raspravlja s pratiteljima, dok Instagram profil ima, no na njemu nema objava od prošlih lokalnih izbora.


Nije ni na TikToku, a na Facebooku nerijetko neopravdano kritizira lokalne medije, prozivajući ih prtljagom vlasti i ostalim pogrdnim sintagmama. Razloge za to teško je razumjeti, malo tko u Zadru dobiva toliko javnog prostora za iznošenje svojih misli i komentara, na širok spektar tema.


A ako ne razumije da mediji, i lokalni i nacionalni i svjetski, prate događaje vladajućih jer kroje društveni život svakog pojedinca, svaka je rasprava suvišna.


Ugrozio istragu


Neokrunjeni kraljevi TikToka svakako su sada nezavisni Mate Lukić koji je dobio još jači dar govora otkad nije u koaliciji s HDZ-om te Marko Pupić-Bakrač koji je ostario u Akciji mladih i koji se na TikToku opisuje kao »lovac na kriminalce«.


Njegov lov, sudeći prema slabom odjeku, postaje sve manje zanimljiv javnosti. Upao je u zamku »pretjeranog vikanja«, nerijetko bez valjanih argumenata, pa je očekivano izgubio na vjerodostojnosti.


Lukić je već odavno javno objavio svoju kandidaturu za gradonačelnika Zadra, a kampanju provodi odavno putem Facebooka, Instagrama i TikToka. Snima videozapise upozoravajući uglavnom na komunalne probleme i inzistirajući na ravnomjernom razvoju grada. I Lukić je skupio svoju brojnu publiku, no ponekad se zaplete i plati svoju brzopletost.


FOTO: Luka Jeličić


Primjera radi, nedavno je objavio snimku napada na Karmi na kojoj se vide tek bijele tenisice napadača. Zasigurno je imao dobru namjeru, no kako je policija vrlo brzo ocijenila takvo što kao ugrožavanje istrage, objavu je obrisao.


Isto tako, Lukić je poznat po svojim, moglo bi se reći, radikalnim stavovima, posebno prema stranim radnicima i ideološkim pitanjima. Iako to često prelazi u krajnosti, njegova publika mahom to podržava, a gubi li tim dio desnih birača, s tolerantnijim pogledima na svijet, kao i mogućnost pridobivanja centra, saznat ćemo na izborima.


Nezavisni Enio Meštrović svoj Facebook profil koristi uglavnom za dijeljenje misli o životu, na sebi svojstven način, i svoju umjetnost, a tek se rijeko obrati građanima objašnjavajući svoje ciljeve.


S druge strane, kandidat za zadarskog gradonačelnika ispred platforme Za promjene koju je osnovao Kristijan Kapović, dr. Ivica Žuvela redovno objavljuje fotografije s društvenih događanja, ali i crtice iz privatnog života koje ga prikazuju kao obiteljskog čovjeka, predanog liječnika i pjevača.


Dr. Žuvela koristi i Instagram i TikTok, na prošlim je izborima u utrci za župana ostvario odlične rezultate. Baš preko društvenih mreža opraštao se od politike nakon fijaska na parlamentarnim izborima, da bi se ponovno »pronašao« u novoj platformi. Ali, je li ta platforma uteg ili vjetar u leđa?


Želje i pozdravi


Nadalje, političari iz redova HDZ-a uglavnom su suzdržaniji kad je riječ o objavama putem društvenih mreža. Npr., gradonačelnik Branko Dukić na svojoj stranici čestita blagdane i praznike građanima, slavi uspjehe grada i država, a isto je i na njegovom Instagram profilu.


Kod župana Božidara Longina Facebook stranica ispunjena je nizom događaja koje je Županija organizirala ili sudjelovala, kontinuirano predstavlja projekte i društvenu uključenost Županije, a opet – isto je na Instagramu.


Mlađe snage HDZ-a kao što je Šime Erlić slijede primjere i koriste društvene mreže za predstavljanje aktivnosti i projekata diljem Hrvatske. Pročelnik Ureda gradonačelnika, Ante Ćurković, koji se spominje kao kandidat za dogradonačelnika, po pitanju društvenih mreža zasad je potpuno neangažiran.


Uloga medija ovim novim trendovima nipošto nije ugrožena, i dalje ostaju oni koji postavljaju prava pitanja, pozivaju na odgovornost, provjeravaju činjenice… Dok je na društvenim mrežama mahom monolog i – Divlji zapad.


Odgovornost i utjecaj objava


Neupitno je da su danas društvene mreže, osim za ono što su prvotno namijenjene, a to su komunikacija i povezivanje, sredstvo komuniciranja ideja političara prema široj javnosti.


Međutim, njihovo neodgovorno korištenje, lažne optužbe, podmetanja, udaranja ispod pojasa i upletanje privatnog života pojedinca, kako vrijeme bude odmicalo k datumu lokalnih izbora, vjerojatno će nažalost doći u paketu. Stoga je neophodno napokon osvijestiti odgovornost i utjecaj svih vrsta objava, ali i da zakoni prestanu biti mrtvo slovo na papiru.


Osim toga, važno je istaknuti kako korištenje društvenih mreža, na korektne načine, može značajno doprinijeti kampanjama, ali je isto tako činjenica kako je na društvenim mrežama, barem na Instagramu i TikToku, riječ o mladoj publici koja je, budimo iskreni, u potpunosti nezainteresirana za politiku i društvena zbivanja.


U skladu s tim, i dalje je nužno koristiti klasične alate, dobra stara sučeljavanja, pressice i naravno susrete s ljudima.