Srijeda, 4. rujna 2024

Weather icon

Vrijeme danas

26 C°

upozoravali grad

Vapaj stanara Ulice Miroslava Krleže: "Gradi se preko našeg jedinog parkinga, a nas se ništa ne pita!"

Autor: Doris Babić

03.09.2024. 10:30
Vapaj stanara Ulice Miroslava Krleže:

Foto: Mislav Klanac



Premda se o izgradnji hotela Hyatt Regency Zadar Maraska u zadarskoj javnosti uglavnom govori kao o velikom iskoraku, luksuznom resortu, uz ostale slične epitete, gradnja okolnog sadržaja itekako uznemiruje stanare zgrada u Ulici Miroslava Krleže, od ulaza 1A do G. Naime, prostorni plan mijenjao se već nebrojeno puta, a prema novijim informacijama, koje stanari saznaju putem – lokalnih medija, između hotela i njihove zgrade mogla bi niknuti stambena zgrada od čak sedam katova!


Uzurpirana parkirališna mjesta


Neupitno je koliko takvo što utječe na život u zgradi od tri do četiri kata, međutim već je sad uzurpirana površina njihovih parkirnih mjesta kako bi se izgradila pristupna, prometna cesta ka novim građevinama. A sve bez suglasnosti Stambenog gospodarstva Tanker i stanara koji su još u siječnju pokušali ostvariti dijalog s Gradom Zadrom – bezuspješno.


Riječ je dakle o zgradi sa sedam ulaza, krovu nad glavom za preko 200 Zadrana. Kako saznajemo od predstavnika stanara ulaza Miroslava Krleže 1G Nevena Vlakića predstavnici triju ulaza prije osam godina razgovarali su s predstavnicima Dogusa i Grada te su se dogovorili da će se poraditi na parkirnim mjestima i da bi izmjestili zajedničku kotlovnicu. Nakon toga, osam godina, niti se što poduzelo niti se uopće razgovaralo.




– Mi pratimo lokalne medije, svako malo izađe vijest da planiraju novu zgradu. Ono što smo znali jest da će tu biti hotel i dvije zgrade poviše njega, prema Palačinka baru, dva tzv. bubrega. Bilo je riječi i o tome da će tu biti mini trgovački centar, ispod G ulaza, nitko nije imao problem s tim, naravno s mini trgovačkim centrom, ne sa sedam katova kakve će biti zgrade koje sad planiraju raditi.


Mini trgovački centar bio bi sinergija nas stanara, hotela, turističkog centra… To bi bio nekakav otvoreni sustav, a s ovim sad je zatvoreni, mi tu nemamo nikakvo pravo pristupa.


Najnovije, grade cestu od dva traka preko naše čestice, našeg parkinga, opet nas nitko ništa ne pita, ni nas ni Stambeno gospodarstvo Tanker, priča Vlakić i dodaje da su nedavno doznali i da Grad Zadar na njihovoj čestici naplaćuje iznajmljivanje reklamnih panoa, a tu se prodaje voće i povrće za što se zasigurno plaća koncesija.



Nemogućnost dijaloga


Itekako zabrinuti, sedmero predstavnika stanara uputilo je dopis Gradu Zadru, u siječnju ove godine, s primjedbama i prijedlozima na Prijedlog V. izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Grada Zadra.


Najprije, naveli su da su svjesni povijesnih urbanih transformacija u području koje okružuje njihovu stambenu i suvlasničku zajednicu te da s velikom pozornošću prate na koji način i na kakvim razvojnim postulatima Grad Zadar artikulira te procese, poglavito posredstvom prostorno-planskih dokumenata, poput aktualne V. izmjene i dopune PPU grada Zadra te najavljene izmjene važećeg UPU-a područja Maraska.


S obzirom na to da je riječ o iznimno važnim transformacija za njihovo okruženje i budućnost, uključili su se dakle u proceduralni postupak prava na primjedbe i prijedloge za unapređenje tih dokumenata.


– Postojećim PPU Grada Zadra u odnosu na ranije planove, značajno je povećana zona T1, za koju je, u ime višeg društvenog interesa razvoja kapaciteta hotelske receptive, dopušten intenzitet izgradnje daleko iznad općih urbanih pravila.


Razumijevajući taj interes, radujući se svakoj prigodi za skladan razvoj našeg grada, bili bismo žalosni ako se on negativno odrazi na preizgrađenost ukupnog prostora u obuhvatu UPU-a Maraska, a time neposredno i na kvalitetu našeg života u gradu Zadru, kao i na vrijednost naših nekretnina.


Zatim, podržavamo prethodni UPU Maraska, a koji je, smanjujući intenzitet gradnje u području bivše tvornice tjestenine Jadranka, taj prostor oslobodio za bilateralne ugostiteljske, uslužne i trgovačke djelatnosti, kao i za značajne kapacitete stacionarnog prometa u podzemnim etažama koji su prometno servisirali bilateralne sadržaje, upozoravaju stanari.



Sedam etaža


Takvom gestom, nastavljaju, Grad je takvim planom na najbolji način nagovijestio snažnu inkluziju novog hotelskog sadržaja u živi organizam grada. Znaju da to nije učinjeno samo radi ostvarenja simbiotske veze grada i Hotela, već i zato što je time omogućen pogled iz istočnog krila hotelskih soba na povijesnu jezgru Grada.


Sada, kad je nekretninska konjuktura nadvladala težnju za kvalitetom hotelskog smještaja, taj je pogled zaklonjen hipertrofiranim volumenima. Tako se planom dopušta izgradnja sedam nadzemnih etaža na prvoj liniji najvažnijeg urbanog obalnog prospekta.


Malo je poznato da je i postojeća zgrada bivše tvornice Maraska izgrađena suprotno građevinskoj dozvoli, koja je dopuštala samo izgradnju samostalno stojeće urbane vile. Žele istaknuti činjenicu da je potez od Tankerkomercove marine prema zapadu, u smislu urbane morfologije, obrazac obalne gradnje kojeg odlikuju soliterne građevine i palače koje plivaju u zelenilu.


Recentno rješenje rekonstrukcije bivše tvornice Maraska u hotel nije slijedilo takvu morfološku matricu, već je soliternu palaču pretvorilo u urbani blok.


– Postojećim i predloženim PPU Grada Zadra isti takav intenzitet gradnje predviđen je za cijelo područje UPU-a Maraska, pa čak i za ona područja koja su UNESCO-ovom zaštitom zadarskog fortifikacijskog sustava stavljena u buffer zonu.


Posebno nas brine što takva planska projekcija daje mogućnost da se bez ikakvih zapreka ukloni postojeće markantno i vrijedno zelenilo u dubini zone. Takvom gestom derogira se točka III Odluke o izradi V. izmjena i dopuna Prostornog plana uređenja Grada Zadra, u kojoj se u st. 1. Čl. 3. ističe nužnost izgradnje turizmu komplementarnih sadržaja, a u st. 4. istog članka ostvarenje kompaktnijih javnih zelenih površina.


Istodobno, potpuno je zanemarena činjenica da se u obalnom području uz Trpimirovu obalu nalaze poslovni objekti (Tankerkomerc i bivša škola za djecu s poteškoćama u razvoju) koji svojom veličinom nadmašuju stambene kapacitete. To je dodatni razlog da se ovo područje mora prenamijeniti u Sm zonu, naveli su, između ostalog, stanari u dopisu.



Sporna prometnica


Također, u planu je vidljivo da nova prometnica koja bi služila kao spoj postojeće ulice Miroslava Krleže i Obale kneza Trpimira dijelom zadire u privatnu česticu, k.č.: 3508/2, k.o.: Zadar, u vlasništvu suvlasnika zgrade Miroslava Krleže 1A-G, a uz to prolazi neposredno uz spremnik lako loživog ulja koje služi kao pogonsko gorivo postojećeg tehničkog sustava grijanja što je potencijalno u suprotnosti s postojećim protupožarnim propisima.


Računajući da će se novim prometnim režimom i značajnim povećanjem prometa u ovoj zoni još više umanjiti mogućnosti već sada nedovoljnih parkirališnih kapaciteta, mole da se nova prometnica planira u obuhvatu čestice Investitora.


– Zbog svega iznesenog molimo stručni tim koji u ime Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo vodi i koordinira izradu PPU Grada Zadra da u konačni prijedlog uvrsti sljedeće prijedloge; postojeću zonu Ss koja sada obuhvaća cijelu zonu Maraske razdijeliti na tri logične organske cjeline: A) ZONA Ss u postojećem obuhvatu u začelju sjeverno od novog hotela; B) ZONA Sm u obalnom području zone Maraska, od hotela do uglovnice na Trpimirovoj obali; C) ZONA Z – područje postojećeg vrijednog zelenila u zaobalnom prostoru; D) Nova, poprečna prometna veza između Krležine ulice i Trpimirove obale mora se planirati isključivo preko čestice u vlasništvu investitora, a nikako preko parcele u našem vlasništvu.


Također, unutar zone T1 moraju se planirati parkirališni kapaciteti i za vanjske korisnike, kako je bilo predviđeno i u ranijim planovima. Naime, komplementarni sadržaji hotela i budućih stambenih jedinica nikako ne smiju izazvati dodatno opterećenje već sada parkirališno nedostatne i prometno saturirane parcele suvlasničke zajednice Maraska I.


Posebno napominjemo da su naši prijedlozi potpuno neutralni u odnosu na mogućnost realizacije svih sadržaja i kapaciteta sadržanih u važećem i postojećem UPU Maraska, te se, kao stanovnici ovog područja grada i vlasnici u njemu pozicioniranih nekretnina, nadamo da ćete razumjeti našu argumentaciju i prihvatiti sve naše prijedloge za izmjenu PPU Grada Zadra, kao što ćete razumjeti i naše rezolutno protivljenje izmjenama postojećeg UPU-a zone Maraska, poslali su stanari te priložili i grafički prikaz svojih prijedloga.


No, iz Grada Zadra nitko im nije odgovorio niti ih pozvao na razgovor!



Prijava inspekciji


– Prije oko mjesec dana asfaltirala se cesta, pješački prijelaz koji opet ide preko naše čestice, našeg parkinga. Nitko iz Dogus grupe nije nas kontaktirao ni za otvaranje gradilišta preko naše čestice.


Mogli smo, čim se to otvorilo, tražiti obustavu prolaska tu i tražiti da idu na ulaz kod kafića Barka, Tanker nam je to potvrdio. Ali eto, prešutno smo to odobrili, no sada tražimo da se sve vrati u prvobitno stanje, dodaje Vlakić i ističe kako u planu nema ni približno dovoljno zelenila.


Stanari ističu kako nemaju ništa protiv hotela, ali da je nezamislivo da je ispred zgrade od tri, četiri kata radi stambena zgrada od sedam katova.


– Hotel Maraska je projekt velike važnosti, hotel s pet zvjezdica, zbog toga im država i Grad sve dopuštaju, a zapravo žele prodavati stanove i zaraditi »pravu« lovu. Na gradskim vijećnicima je da izglasaju ili ne izglasaju taj plan, a mi ih pitamo je li im stalo do nas, preko 200 stanara ili stranih investitora, poručuje Vlakić.


I početkom kolovoza poslali su dopis Gradu ukazujući na protupravno postavljanje asfalta.


– Postavili ste asfalt u smislu formiranja ceste i to u periodu posljednje trećine mjeseca srpnja, pri čemu ste navedeno učinili bez kakve dozvole ili suglasnosti suvlasnika, a također bez ikakvog pravnog osnova.


Pozivamo vas da u roku najkasnije od osam dana od dana primitika ovog dopisa uklonite navedeni asfalt te predmetni dio nekretnine vratite u prvobitno stanje. U suprotnom, obratit ćemo se građevinskoj inspekciji te prijaviti slučaj i ostalim nadležnim službama, naveli su stanari koji su angažirali i odvjetnički ured.



Bez odgovora


I, Grad opet nije odgovorio! Stanare posebno frustrira manjak komunikacije i nepoštivanje vlasničkih odnosa, a uz sve to, zadnjih godinu dana, odkad su radovi intenzivniji, imaju problema i s vodom, a ni rasvjetni stup ne radi već četiri mjeseca.


Napomenimo i da ne žele nikakve isplate, već svoja parkirna mjesta koja su, kako kažu, danas neprocjenjiva. I gospođa Slavica istaknula je kako se zgraža na čitavu situaciju i da se grad uništava.


– Ja sam u ovoj zgradi od 1977., odkad se napravila, ja se neću ugodno osjećati ako mi drugi stanari budu buljili u tinel, zbog koga da ja pazim, zbog nekog na sedmom katu?! Ja sumnjam, ne mogu tvrditi, da je netko dobio debelu lovu u džep da bi dao dozvolu za ovo, to je prestrašno, taj koji je potpisao ne voli Zadar. Što su napravili od prelijepog grada, ogorčena sam, zaključuje gospođa Slavica.


Komentar pročelnika UO-a za prostorno uređenje i graditeljstvo Grada Zadra, Darka Kasapa objavit ćemo čim ga dobijemo.


AKTUALNE IZMJENE


Stanari su naveli da su svjesni povijesnih urbanih transformacija u području koje okružuje njihovu stambenu i suvlasničku zajednicu te da s velikom pozornošću prate na koji način i na kakvim razvojnim postulatima Grad Zadar artikulira te procese, poglavito posredstvom prostorno-planskih dokumenata, poput aktualne V. izmjene i dopune PPU grada Zadra te najavljene izmjene važećeg UPU-a područja Maraska.