Četvrtak, 5. prosinca 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

simbol konzumerizma

UŠTEDA ILI PRIJEVARA? Stigao je Black Friday. Evo što o globalnom fenomenu misle Zadrani

Autor: Doris Babić

29.11.2024. 12:56
UŠTEDA ILI PRIJEVARA? Stigao je Black Friday. Evo što o globalnom fenomenu misle Zadrani

Foto: Mislav Klanac



Ljude u svojoj okolini, kad je riječ o Crnom petku, zasigurno možete podijeliti u tri skupine; one koji cijelu godinu čekaju ovaj dan kako bi si priuštili nešto što odavno žele ili trebaju, zatim na one koji mjesecima prije bilježe kretanje cijena i dokazuju svima kako trgovci najprije znatno podignu cijene pa ih onda navodno spuštaju te na one koji ne mare, kako kažu, za američke trendove, već kupe što trebaju neovisno o popustima.


Black Friday, odnosno Crni petak, označava dan masovnih sniženja i početak blagdanske kupovine, a tradicionalno se održava dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti.


Postao je globalni trend i svake godine privlači milijune kupaca diljem svijeta, nudeći neodoljive popuste, ili bar prezentirajući ponudu na taj način, na proizvode svih vrsta; od elektronike i odjeće do kućanskih potrepština i luksuznih artikala.


Prazni džepovi




Ipak, dok se jedni raduju, drugi ističu kako je riječ o marketinškom triku, pa čak i svojevrsnoj prijevari.


– Ma, oni dignu cijene mjesec dana prije, onda kao spuste. Živio sam vani, ali sve je to isto. Doduše, vani su ti popusti malo ipak, recimo to tako, istinitiji. Nikad ne čekam Black Friday! To je roba koja godinama stoji u skladištu i onda je se rješavaju, kaže gospodin Smolić.


Gospođa Matija također smatra da je riječ o sitnim, neznatnim popustima od 15-ak posto na povećane cijene.


– U svakom slučaju, kupujemo jako malo, kriza je. Kupujemo unučadi, a mi nosimo ono što imamo, govori nam.



I gospođa Ivana smatra da se cijene prvo podižu pa se onda prikazuju kao navodno sniženje.


– Stvarno, nikad nisam vidjela da je nešto toliko povoljno koliko se to prezentira na sve strane, govori.


Jednu gospođu, koja je htjela ostati anonimna, uhvatili smo u prolazu, žurila je jer su anatomski jastuci na popustu.


Očito ima i onih kojima su popusti itekako važni. Još jedan koji se ne voli javno izlagati kazao nam je kako je prijašnjih godina znao uhvatiti tehniku na dobrom popustu.


S druge strane, gospođa Vesna kupuje onda kad joj nešto treba, ne čekajući popuste budući da smatra da uvijek ima određenih pogodnosti i akcija.



Nisu od šopinga


Gospođa Silvestra, međutim, kako kaže, nastoji kupovati na sniženjima, pa i za Black Friday.


– Mislim da ovo nisu neka velika sniženja, ali može se uhvatiti pokoji komad. Nije velika ušteda, ali ipak dobro dođe. No, uz malu bebu ne mogu se toliko baviti s tim, govori Silvestra i dodaje da kupuje i online i u fizičkim trgovinama.


Njen suprug Luka najprije je istaknuo kako »nije od šopinga«, kupi ono što mu treba, ali sve brzinski.


– Idem ciljano, točno znam što mi treba, nema obilazaka i razgledavanja. Žena me uvijek nagovori da odemo za Black Friday, meni ako se sviđa, kupim, to je to, jednostavno, kazuje gospodin Luka.



Ni gospođa Ivana ne mari za popuste, ni ove ni prethodnih godina.


– Nisam od nekog trošenja općenito, kupujem onda kada moram i to je to. U svakom slučaju, Black Friday je čisti marketing, kazuje i dodaje da dosta kupuje i online.


Katica nam je otkrila da je kupila airfryer na popustu od 50 %, a Nikol da se boji prići trgovinama jer zna da će je popusti ponijeti i da će potrošiti više nego što je u mogućnosti.


– Realno, ne treba mi ništa, ali kad vidim da su lijepe stvari na popustu, mislim kako štedim i kupim. Kasnije mi bude žao, ove godine ću zato zaobilaziti sve dućane, priča nam iskreno Nikol.


Globalni fenomen


Black Friday, dakle, očito izaziva podijeljena mišljenja. Dok jedni s nestrpljenjem iščekuju taj dan kako bi ostvarili uštede i kupili ono što im je dugo na listi želja, drugi ga doživljavaju kao čisti marketinški trik s minimalnim ili nepostojećim uštedama.



Ima i onih kojima cijeli koncept jednostavno nije zanimljiv jer kupuju samo kad im je nešto stvarno potrebno, neovisno o popustima.


Na kraju, Black Friday može biti prilika za dobru kupnju, ali i zamka za nepromišljenu potrošnju.


Ključ leži u svjesnom pristupu; planiranje, istraživanje cijena i promišljeno odlučivanje mogu pomoći da Black Friday postane prilika za pametnu kupnju, a ne financijski teret.


Bez obzira na osobni stav prema ovom trendu, jedno je sigurno – Black Friday ostaje nezaobilazna tema i svojevrsni globalni fenomen koji svake godine potiče rasprave o tome koliko zaista donosi koristi, a koliko podupire kulturu prekomjerne potrošnje.