Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

ĐAČKI DOM

Uspjeh zadarskih učenika na Domijadi dokaz je predanog rada s mladima

Autor: Đurđa Baljak

29.04.2023. 10:10
Uspjeh zadarskih učenika na Domijadi dokaz je predanog rada s mladima

Foto: Osobna arhiva



Na 45. Domijadi učeničkih domova regije Južne Hrvatske sudjelovalo je devet domova, iz Splita, Dubrovnika, Kaštela, Pučišća i Bola, a domaćin je bio Srednjoškolski đački dom Zadar.


Zadarski učenici odnijeli su pobjedu u čak deset disciplina, pet u području sporta i pet u području kulture. Tako su osvojili prvo mjesto za muški nogomet, mušku košarku, žensku odbojku, muški i ženski stolni tenis te muški šah. S druge strane, učenici su u području kulture osvojili prvo mjesto za scenski izraz, sliku, crtež, skulpturu i rukotvorine.


Roko Bralić, ravnatelj Srednjoškolskog doma Zadar, osvrnuo se na spomenute uspjehe učenika.




– Ovako dobar rezultat posljedica je redovitog sudjelovanja naših učenika u obavljanju svih obaveza u području izvannastavnih aktivnosti koje organiziramo. Velikim dijelom zasluga pripada i svim našim vanjskim suradnicima koji su bili poprilično angažirani te su prenijeli svoje znanje na najbolji mogući način.


Međutim, ne smijemo izostaviti niti ulogu profesora koji su redovito poticali učenike i pratili njihovo sudjelovanje u aktivnostima, istaknuo je Bralić koji je na ravnateljskoj funkciji oko godinu i pol dana.


– Uloga ravnatelja je više menadžerska, negoli odgojiteljska. Morao sam napraviti osobnu tranziciju te prijeći s jednog radnog mjesta na drugo. Zatekao sam jako mnogo posla u okviru građevinsko-komunalnih radova. Uložilo se mnogo sredstava, a planirana je i kompletna obnova zgrade kako bi se poboljšali uvjeti za učenike i djelatnike, objasnio je ravnatelj te dodao kako trenutačno imaju oko 250 učenika.


S obzirom na to da je ravnatelj Bralić gotovo deset godina radio kao odgajatelj, upitali smo ga što to iz njegovog iskustva podrazumijeva.



– Uloga odgajanja je u staroj Grčkoj bila nešto što se dodjeljivalo ljudima po kazni jer je stvarno riječ o osobitom poslu, kazao je kroz smijeh te dodao kako je odgoj od prvotnih ljudskih zajednica ključna sastavnica društva.


– Odgoj je u svim kulturama bio prepoznat kao budućnost društva, kulture, gospodarstva… Kada se odmakne romantičarski dio, odgoj predstavlja osposobljavanje djece za rad te njihovo formiranje u odrasle i zrele ljude kako bi se što bolje snašli u svim životnim izazovima te razvili osjećaj odgovornosti.


Riječ je o kompleksnom poslu, ali zaista ispunjavajućem. Zapravo to je prije svega poziv, a oni koji to zaista tako osjećaju mnogo lakše će se nositi s tim poslom i sa svim onim što on donosi sa sobom, objasnio je Bralić te istaknuo i neke probleme s kojima se danas susreću mladi u Hrvatskoj.


Sjedilačka kultura


– Otkako je Hrvatska ušla u Europsku uniju nalazi se u svojoj drugoj tranziciji, slično kao kod prijelaza iz komunizma u demokraciju. Naime, povećala se radna mobilnost, a sve to se na neki način odrazilo i na naše društvo, u kojem mladi, nažalost, često dolaze do rješenja da se zapošljavaju u inozemstvu.


Svakodnevno nam dolaze informacije o našim bivšim učenicima koji su odlučili napusti našu zemlju zato što često nailaze na poslove za koje su prekvalificirani s obzirom na stupanj obrazovanja koji su stekli. Dakle, vlada jedna klima u kojoj se nedovoljno stimulira mlade da ostanu.


Pored iseljavanja mladih, veliki problem predstavlja i visoka stopa mortaliteta te niska stopa nataliteta, ukazao je ravnatelj Bralić te dodao kako kod mladih ljudi obitelj više ne predstavlja u tolikoj mjeri ideal, kao što je to nekoć bilo.



– Pored toga, veliki problem predstavlja i činjenica da živimo u civilizaciji trenutka, šećera, WI-FI-ja, Check-In-ova i lijepih objava na društvenim mrežama, dok se ispod svega toga, nigdje opipljivo, ne može pronaći radna etika. U današnjem društvu glavni ideal postaje kako što lakše doći do novca, bez puno truda.


Nažalost, djeca su prve žrtve svih tih komercijalnih strujanja te nerijetko žive za trenutak, trenutak slave na društvenim mrežama. Iz svega toga proizlazi da ih je ponekad teško angažirati oko bilo čega. Zaključio bih kako je danas posao odgajatelja, profesora i učitelja puno teži uslijed dominacije digitalne tehnologije, dok je nekoć glavni prozor u otkrivanju svijeta bila knjiga, naglasio je ravnatelj Bralić.


– Nekad smo u Zadru, kao gradu košarke, imali toliko učenika koji su trenirali da smo mogli formirati dvije momčadi, a danas na primjer imamo samo dva kandidata. Kod mladih ljudi prevladava sjedilačka kultura, pa je samim tim i manja konkurencija. Iz toga proizlazi da je istovremeno lakše i uspjeti. U srži mladih ljudi je na neki način utkan društveni nemar te su poprilično isključeni kao ravnopravni akteri društvenih zbivanja.


U njima nedostajte žara za mijenjanjem društva. Koliko god naglašavali ulogu mladih, smatram da njihov glas nije dovoljno vrednovan da bi to polučilo neke velike promjene, kazao je Bralić te na koncu zaključio kako svi moramo biti istinski svjesni kako doista na mladima svijet ostaje.