
Foto: Andrej Brašnjić
U sklopu događanja koje zadarska spisateljica Mirjana Mrkela organizira u Udruzi slijepih Zadarske županije, gostovala je ekipa iz »RISK festivala« – umjetnička voditeljica Irena Boćkai i Martina Vlahov iz Trećeprostora. Na samom početku, Mrkela je s prisutnima podijelila kako je došlo do njezine suradnje s Irenom Boćkai, istaknuvši da ih povezuje zajednički interes prema kulturi.
Neizbježan susret
– Irena i ja želimo da što više ljudi sudjeluje i konzumira kulturne sadržaje, pa smo se morale sresti – to je bilo neizbježno, kazala je Mrkela te dodala kako je sretna što može biti dio festivala koji uključuje alternativne osobe i događanja.
– Inače, iz Udruge slijepih Zadarske županije nas nikada ne dođe puno jer je često problem organizirati dolazak. Potrebno je angažirati asistenta za prijevoz, a s druge strane, neki nemaju volje doći, dok su neki u međusobnim nesuglasicama, iskreno će Mrkela.
Druženje smo zamislili kao i obično – sa što manje formalnosti i što više pitanja iz publike. Pridružila nam se i nova članica Trećeprostora, Martina Vlahov, koja će ispričati nešto više o sebi, najavila je Mrkela te prepustila riječ Martini.
– Prvi put sam ovdje u Udruzi slijepih Zadarske županije kao članica Trećeprostora. Svakim sljedećim projektom proširujem vlastita saznanja o izvedbenim umjetnostima i performansu, ali i načinima kako ove forme vrlo otvoreno komuniciraju prema publici i dopuštaju direktnije povezivanje i upoznavanje s publikom, kazala je Vlahov, koja je nedavno sudjelovala u predstavi »Furscreen« u okviru RISK festivala.
Umjetnička voditeljica RISK festivala, Irena Boćkai, podijelila je više detalja o ovom gostovanju.
– Ovo događanje je prva prilika da upoznam ovaj prostor i članove, zahvaljujući našoj prijateljici Mirjani. Od samog početka, kad smo došli u Zadar, Mirjana je bila jedna od prvih osoba koje sam upoznala u sklopu jedne edukacije – »namirisale« smo jedna drugu.
Udruga Trećeprostor je prije godinu i pol premjestila svoje sjedište iz Zagreba u Zadar, i od tada često surađujemo. Mirjana je vrlo aktivna u svom književnom i umjetničkom radu, neumorno prati sva kulturna događanja, a tako je i s nama.
Željeli smo okruniti našu prvu godinu i pol prijateljstva i suradnje, razmijeniti umjetničke ideje i planove – sigurno će biti prilika za daljnju suradnju, istaknula je Boćkai osvrnuvši se i na njihove zajedničke umjetničke napore.
Nema dosade
– Na ovom neformalnom druženju dotaknuli smo se različitih tema – s jedne strane književnost, sa svojim specifičnim izazovima i rizicima, a s druge strane izvedbena umjetnost, gdje smo uvijek u sferi nezavisne umjetnosti. Konstantno mijenjamo prostore, nismo vezani za jedan prostor.
Moramo aktivno tražiti projekte i aktivnosti jer, ako bismo čekali da dođu k nama, ništa se ne bi dogodilo. U tome postoje određeni rizici i egzistencijalna pitanja, ali upravo su ti izazovi ono što nam drži stvari uzbudljivima – nikada nam nije dosadno, iskreno će Boćkai koja je također podijelila kako je protekao prvi blok događanja u sklopu RISK festivala.
– Oživjeli smo šetnicu na Bilom brigu plesno-multimedijalnom izvedbom »Komunikacija s Pachamamom«. Zatim smo u Centru za kreativne industrije održali predstavu »Furscreen«, koja se bavila odnosom francuskog filozofa Jacquesa Derride i njegovog mačka.
Također, imali smo dvije radionice – »Dramaturgija izvedbe i tehnologija«, koju je vodila naša suradnica, dramaturginja i producentica Tena Bošnjaković; dok je naš suradnik, međunarodni gost Daniel Passi, kod kojeg smo nedavno gostovali u Rio de Janeiru, vodio radionicu »Primary Colours«, temeljenu na Artaudovom konceptu afektivnog atletizma i slici glumca kao fizičkog atlete, odnosno atlete srca, kazala je, te najavila kako spremaju zajedničku glumačku koprodukciju za sljedeću godinu.
Ovim je druženjem otvoren drugi rujanski blok RISK festivala.
– U petak, 27. rujna, ispred Centra za mlade splitski multimedijalni umjetnik Gildo Bavčević i gost sa Sicilije Claudio D’Iglio izvest će distopijski performans u ruševini, bavit će se odnosom čovjeka i tehnologije te svakodnevnim krizama i rizicima s kojima se suočavamo.
Nakon toga imat ćemo performans »Sunčanje«, gdje ćemo pozvati publiku da se osunča s nama pod svjetlima reflektora, a zatim slijedi završni party s DJ-em Holandezom u Nigdjezemskoj, kojeg smo upoznali među prvima, baš kao i Mirjanu, govori Boćkai, dodajući kako će završiti ponovno u gostima, i to u Nigdjezemskoj, kod skupine entuzijasta koji održavaju nezavisnu alternativu glazbenu scenu.
Umjetnička voditeljica ovog festivala osvrnula se i na Zadar i buduće planove udruge, objašnjavajući razloge preseljenja sjedišta udruge iz Zagreba u Zadar prije godinu i pol dana.
– Predsjednik udruge je rodom iz Zadra, pa nam je bilo prirodno premjestiti se ovdje. Grad nas je privukao svojim potencijalom. Kroz RISK festival produbljujemo suradnju s ljudima koje smo upoznali pri dolasku u Zadar i prepoznali kao umjetnički nastrojene, podijelila je Boćkai.
Neumoran rad
Na ovom su neformalnom druženju sudionici razgovarali o raznim temama. Tako je Mrkela predstavila svoju slikovnicu »Optimist oko Zadra«, dok je Boćkai čitala odabrane pjesme iz zbirke.
U razgovoru su se dotaknuli i predstave »Furscreen« i transkripcije za slijepe, gdje su se svi složili da im je izazov pratiti predstave koje su dominantno neverbalne, te da više preferiraju verbalne izvedbe. Boćkai je priredila i zvučni performans, pozivajući videće osobe da zatvore oči kako bi bolje dočarali riječi koje je čitala.
– Performans »MISdirections« temelji se na autobiografskoj priči o preseljenju iz djetinjstva. Kroz pokret, istražuje teme poput oklijevanja, traženja cilja i pogrešnih smjerova. Struktura performansa obuhvaća deset ključnih točaka i podijeljena je u tri faze – »Oklijevanje«, »Pecanje« i »Ulov«.
Pokret simbolizira potragu za ciljem, dok »MISdirection« označava potencijal koji proizlazi iz pogrešnih smjerova, objasnila je Boćkai, dodajući kako je glavni fokus užitak u samo procesu, a ne na konačnom cilju.
Nakon performansa, sudionici su podijelili svoja iskustva o tome kako su vizualizirali ono što su čuli i kakve su slike formirali u svojim mislima.
Sve u svemu, ovo je bio primjer jedne lijepe suradnje koja bi se trebala češće događati kako bi se slijepe osobe mogle povezati sa zajednicom i češće konzumirati kulturne sadržaje – što je ranije naglasila i sama Mirjana Mrkela, koja neumorno radi na tome.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
sve ili ništa
Netko je bogatiji za 80 tisuća eura
Gospodarstvo
strah od recesije
Cijene zlata dosegnule povijesni vrhunac. Hoće li još rasti?
Košarka
nba liga
Košarkaš Clevelanda Mobley najbolji obrambeni igrač
Crna Kronika
zaradio kaznenu prijavu
Bajlo optužen za nametljivo ponašanje prema Kalmeti, predan je pritvorskom nadzorniku
Hrvatska
morh
I posljednji Rafale stigao u Hrvatsku
INFOteka turizma
Okusi otoka
Dvojica braće iz Kali – Nino i Lari – prigrlili su stoku, masline i more: ‘OPG Lungić nudi samo prvoklasno…’
Zadar
TRIBINA NA OTVORENOM
Radeta dao potporu stanarima Krležine ulice pa poručio: “Ako opet uklone ogradu, prijavit ću gradonačelnika”
Plodovi zemlje i mora
brojni uspjesi
Bajlovi znaju kako se to radi: Najuspješnija su obitelj u svijetu ribolova s čak 467 medalja
Zadar
PREOPTEREĆEN SUSTAV
U OB Zadar na listama za preglede 66 tisuća pacijenata! Evo koga se čeka najduže
Zadar
Kandidat HDZ-a za gradonačelnika Zadra