Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

INOVATIVNI I KREATIVNI

Učenici "Vice Vlatkovića" predstavili dva projekta: U teretno vozilo i pametni vrt ugradili i usadili puno znanja

22.05.2025. 18:24
Učenici

Foto: Luka Jeličić



Čuda nastaju kada se djecu pusti da kroz kreativan rad razvijaju svoja znanja i vještine. Upravo su dva takva čuda produkt kreativnosti i inovativnosti učenika Strukovne škole Vice Vlatkovića, koji su ponosno predstavili Fiat Punto pick-up i Pametni vrt. Jedan nastao u mehatroničarskoj radionici, a drugi u računalnoj.


Tehnički izazov


Učenici Strukovne škole Vice Vlatkovića, Nikolas Mitrović, Nikola Stručić i Krešimir Burić koji se obrazuju za zanimanje tehničar za vozila i vozna sredstva započeli su zanimljiv projekt s ciljem da od klasičnog osobnog automobila s četiri vrata naprave pick-up vozilo.


U svibnju 2024. godine kupili su automobil Fiat Punto, koji je poslužio kao osnova za ovaj tehnički izazov.




– Osobno smo auto pretvorili u teretno vozilo, što je za nas bio težak, ali istovremeno iznimno zanimljiv poduhvat. Nakon godine dana rada, iako smo mislili da će biti lagano samo prepilati krov i zavariti teretni prostor, uz puno smo rada, ali i neočekivanih problema napokon došli do završnog proizvoda.


Vozilo je bilo u puno gorem stanju nego što smo mislili kada smo ga kupili. Korozija je pojela dosta konstrukcije, tako da je oštećene dijelove trebalo krpati novim živim metalom, a i cijeli se motor trebalo vaditi i generalno ga srediti.


U ovom smo zahtjevnom procesu puno toga naučili, naočito o važnosti discipline i strpljenja, pojasnio je Mitrović.


Iza njihova naporna rada tako stoji funkcionalno pick-up vozilo, spremno dobiti atest i registraciju, te proći tehnički pregled.


– Nosivost mu je otprilike 200 kilograma, a jače bi opruge osigurale i veću nosivost, dodao je Mitrović, dok je njegov razredni kolega Nikola Stručić dodao kako su jako ponosni na projekt koji su završili.


– U njega smo uložili puno truda, vremena i znanja, kazao je Stručić.


Posao već čeka


Odmah po dolasku automobila u školu, učenici su uklonili zadnja sjedala i raspilali krov, čime su stvorili početni oblik budućeg pick-upa. Nakon toga su izvadili motor kako bi na njemu napravili generalku, a dok je motor bio izvan vozila, zavarivali su pojačanja na konstrukciji automobila.



Kada je motor vraćen na svoje mjesto, učenici su završili s pojačanjima i pristupili izradi tovarnog prostora u stražnjem dijelu automobila. Na samom kraju projekta, vozilo su temeljito obojili i prelakirali, čime su uspješno dovršili svoj projekt i pretvorili Fiat Punto u funkcionalni pick-up.


Cjelokupni projekt proveden je uz vodstvo nastavnika i mentora Ante Radonića, Dina Milkovića, Lovre Vulina i Marka Jakovca.


– Naši su učenici jako inovativni. Ovo je vozilo njihova ideja od početka do kraja. Oni su inicirali projekt, sami odabrali i kupili vozilo i krenuli u ovaj ambiciozan projekt, koji su odredili u godinu dana. Osim u nastavnim danima i vikendima su dolazili raditi na vozilu.


Mogli su ga i ranije završiti s manjim obimom posla, no nisu htjeli predstaviti se polovičnim uspjehom. Pokazali su želju i upornost te usvajanje svih stručnih i teoretskih znanja u praksi. Njihova je budućnost na tržištu rada zato neupitna.


Znanja i kompetencije imaju, a i prilike im se u takvoj situaciji ponekad same i nude, kazao je Jakovac, nastavnik stručno-teoretskih predmeta iz područja strojarstva, poručivši kako škola svoje učenike obrazuje za širok spektar znanja, što potvrđuje i činjenica da mladog Nikolasa Mitrovića posao već čeka, samo treba završiti školu.


Predstavljen je i IoT pametni vrt, projekt koji je nastao u sklopu izvannastavnih aktivnosti Robotika i IoT, a realizirali su ga učenici 3. a razreda, smjer tehničar za računalstvo. Učenici su osmislili i izradili pametni vrt koristeći mikrokontrolere, senzore i aktuatore.


– Vrt se sam zalijeva, prati postotak vlage u zemlji, a ugradili smo i senzore sa zvukom glasanja ptica. Ako je vlažnost prevelika vrt se sam suši, a na višim temperaturama sam hladi, pojasnio je učenik Duje Marasović. Senzor vlažnosti tla tako kontinuirano očitava stanje tla, a u slučaju suhoće automatski se aktivira pumpa za vodu koja zalijeva biljke.


Sustav uključuje i ventilator koji se uključuje kada temperatura zraka postane previsoka, kao i LED rasvjetu koja se po potrebi uključuje putem prekidača. Vrt je dodatno nadograđen senzorima i vodljivim bojama, što omogućuje da se doživi na taktilni i auditivni način – pritiskom na sliku aktivira se zvuk, čime se dodatno potiče interaktivnost i angažman korisnika.


Uzgoj jagoda


Cjelokupnim sustavom moguće je upravljati putem mobilne aplikacije Blynk, na kojoj su prikazane sve aktualne vrijednosti senzora.


– U projektu nas je sudjelovalo šestero, te naši mentori, na način da smo podijelili uloge u projektu i svakom dodijelili određeni segment koji je trebalo realizirati.


Znanja koja već imamo željeli smo upotrijebiti u jednom inovativnom konceptu, te radom na nama nepoznatim segmentima steći nova znanja, kazao je Šimun Ricov, pojasnivši kako su uvjeti u vrtu kalibrirani za savršen uzgoj jagoda.



Prvi slatki plodovi njihova rada tako su već vidljivi. Vrt je samodostatan te se tehnologija potrebna za njegov rad napaja iz solarnih panela.


Zelene tehnologije


– Kada bismo željeli posaditi nešto drugo, uvjete ponovno možemo promijeniti i prilagoditi ih biljci koju uzgajamo, dodao je Ricov, pojasnivši kako je pametni vrt moguće integrirati u profesionalnu poljoprivrednu proizvodnju.


– Sve procese u vrtu možemo pratiti na daljinu, te mijenjati uvjete kako bi biljka imala najpovoljnije uvjete za zrenje, dodao je Ricov, dok je Marasović naglasio kako se vrt kreirano mjesecima, a u njegovu nastajanju pomogli su im i učenici drugih smjerova.


Također je integriran Inkplate modul na kojem se u stvarnom vremenu prikazuju trenutne vrijednosti temperature i vlažnosti zraka, čime korisnici mogu jednostavno pratiti uvjete unutar sustava i izvan mobilne aplikacije.


Projekt je ostvario i međusektorsku suradnju s ostalim obrazovnim smjerovima – stolari su izradili konstrukciju vrta, soboslikari su ga estetski uredili, a elektroinstalateri su spojili autonomni fotonaponski sustav koji osigurava napajanje pametnog vrta.


– Ideja pametnog vrta stara je nekoliko godina, te je usmjerena na inovativne zelene tehnologije. Ovo je jako inovativna tehnologija koja, koliko mi znamo, još uvijek nije zaživjela u plastenicima, naročito tehnologija samostalnog sustava navodnjavanja, jer vrt radi na principu samozalijevanja, ovisno o tome kolika je vlažnost tla te koliko vode biljci treba.


Sustav ima točno zadane vrijednosti za svaku biljku te po potrebi automatski aktivira sustav, zaključila je profesorica Dora Ćosić.


Ponosni ravnatelj


Ravnatelj Tihomir Tomčić poručio je pak kako je iznimno ponosan na svoje učenike, koji kontinuirano pokazuju darovitost, inovativnost i želju za učenjem.


– Iskazali su se u svim fazama – od planiranja do realizacije projekata. Ova dva projekta pokazuju koliko su djeca darovita. No, treba im se dati šansa, ne opterećivati ih teorijom koja nije primjenjiva u praksi, te uz nastavnički tim djeci omogućiti okruženje u kojem slobodno mogu predlagati projekte kao što su inovativni vrt i Punto pick-up.


Želimo im kroz teoretsku i praktičnu nastavu dati mogućnost prilagodbe tržištu rada, istaknuo je ravnatelj kazavši kako je škola za njih jedno tkivo, osmišljeno na način da učionice i praktične radionice koegzistiraju.