Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

okrugli stol

U doba AI-ja granica između istine i laži postaje sve tanja

Autor: Đurđa Baljak

10.10.2025. 21:25
U doba AI-ja granica između istine i laži postaje sve tanja

Foto: Mate Komina



Na okruglom stolu »Digitalna iluzija: Kad AI stvara lažne vijesti, kako pronaći istinu?«, održanom u Centru za mlade, raspravljalo se o svijetu u kojem umjetna inteligencija (AI) sve snažnije utječe na to što vidimo, čitamo i dijelimo. Granica između istine i laži postaje sve tanja, gotovo nevidljiva. Hrvatska udruga za odnose s javnošću (HUOJ), organizator događanja, podsjeća kako živimo u vremenu lažnih vijesti i manipuliranih sadržaja, poput uvjerljivih »deepfake« videozapisa koji se šire brže nego ikad.


S druge strane, algoritmi nas zatvaraju u tzv. »echo komore«, nudeći nam sadržaj koji potvrđuje naša postojeća uvjerenja, što dodatno otežava prepoznavanje istine.


AI može pogriješiti


Stoga je održan još jedan okrugli stol u sklopu projekta »Unaprjeđenje kulture provjere činjenica – TOČNO«, koji se provodi uz potporu Europske unije, u partnerstvu s Lider Mediom i Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu.




U raspravi su sudjelovali Marija Dušević (Agencija ZADRA NOVA), Kristijan Opačak (Infobip), Marijana Ražnjević Zdrilić i Josip Ćirić (Sveučilište u Zadru), uz Vlatku Vučić Marasović, glasnogovornicu Zadarske županije, kao moderatoricu.


Izvršna direktorica HUOJ-a Maja Kočiš istaknula je kako je cilj potaknuti građane na kritičko promišljaje sadržaja koje svakodnevno konzumiraju.


– Do sada smo organizirali osam okruglih stolova diljem Hrvatske, a pokazalo se da ova tema izaziva velik interes. Željeli smo približiti javnosti što je zapravo umjetna inteligencija i što se krije »s druge strane ekrana«. AI još uvijek nije dovoljno poznat široj javnosti, iako njegov razvoj otkriva brojna etička i društvena pitanja.


Mnogi ne shvaćaju da ono što vide na ekranima nije uvijek rezultat ljudskog rada, već sustava koji sam generira sadržaj, pojasnila je Kočiš te istaknula kako stoga žele potaknuti građane da o njima razmišljaju, jer smo, kako kaže, u fazi gdje tek učimo razumjeti prednosti, ali i rizike takve tehnologije.


AI donosi brojne koristi, ali može i pogriješiti – izmišljati činjenice, izvore ili stvarati lažne informacije.


– Važno je naučiti prepoznati i provjeriti informacije koje nam se nude. Ne postoji velika prijetnja prosječnim korisnicima, ali oprez je potreban, osobito kod onih koji rade s osjetljivim podacima, poručila je Kočiš.


Osnivač Infobipa, globalne tehnološke tvrtke s gotovo 4.000 zaposlenih, govorio je o tome kako se AI primjenjuje u poslovanju i svakodnevnom radu tvrtke. Naime, njegov odjel razvija AI baze i tzv. »konverzacijske platforme« koje pomažu u komunikaciji s klijentima.


Također, takvu tehnologiju koriste kako bi klijentima omogućili bržu i kvalitetniju uslugu. Uz to, alati im pomažu i u smanjenju pogrešaka te učinkovitijem rješavanju svakodnevnih zadataka unutar kompanije.


Krađe identiteta


– Modeli i alati umjetne inteligencije razvijaju se iznimno brzo, gotovo svakodnevno i ključno je naučiti razumjeti ih i pravilno koristiti. Ako mlade naučimo sigurno i etički koristi AI, s vremenom će razviti i odgovorniji pristup, kazao je Opačak, koji vjeruje da nam AI može donijeti mnogo pozitivnih promjena.


Međutim, upozorio je i na onu lošu stranu, poput rastućeg problema s »deepfake« sadržajem, gdje AI stvara realistične, ali potpuno lažne videozapise.


– Ponekad i ja moram dvaput pogledati da bih bio siguran je li video stvaran ili generiran. Postoje alati koji prepoznaju takve sadržaje, no kada se video dodatno izmjeni, teško ih otkriti, objasnio je Opačak te upozorio i na sve češće krađe identiteta putem AI-ja, gdje se stimulira nečiji glas ili lice.


Takvih primjera, kaže, ima sve više, osobito na tzv. »crnim tržištima«. Iako velike tehnološke kompanije rade na zaštiti, oni koji zloupotrebljavaju tehnologiju često su korak ispred propisa.


Na kraju je poručio da su korisnici prva linija obrane.


– Industrija sluša svoje korisnike i trendovi će se mijenjati onako kako ih usmjeravaju. Dakle, prva linija obrane su ljudi, druga tehnološke tvrtke, a treća regulatorna tijela, zaključio je Opačak.


Okrugli stol potvrdio je važnost otvorene rasprave o ulozi AI, ne samo u smislu tehnologije, nego i društva, obrazovanja i etičkih pitanja. Dok takva tehnologija sve više oblikuje našu svakodnevicu, ključ je, kako ističu panelisti, u kritičkom razmišljanju, obrazovanju i odgovornosti svakog korisnika.