Petak, 22. studenog 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Obilazak dragocjenosti

Profesor Donal Cooper sa Sveučilišta Cambridge posjetio Samostan sv. Frane

Autor: Portal ZL

22.06.2023. 15:36
Profesor Donal Cooper sa Sveučilišta Cambridge posjetio Samostan sv. Frane

Foto: Samostan sv. Frane



Profesor Donal Cooper sa Sveučilišta Cambridge posjetio je Samostan sv. Frane u Zadru, kako bi se informirao o umjetninama koje taj samostan posjeduje. Taj poznati stručnjak za srednjovjekovnu umjetnost napisao je 2009. u Londonu knjigu pod naslovom „Croatia: aspects of art, architecture and cultural heritage“. Gvardijan samostana sv. Frane fra Stipe Nosić primio je uvaženog gosta i pokazao mu samostanske dragocjenosti. Učinio je to iz zahvalnosti, jer je taj stručnjak, na osnovu prije objavljenog stručnog članka o križu, još 2009. u Museo Amadeo Lia u gradu La Spezia, u Italiji prepoznao križ koji je u noći između 26. i 27. travnja 1974. ukraden iz u muzeja samostana sv. Frane.


Riječ je o iznimno vrijednom srebrenom križu iz prve polovice 14. stoljeća, važnom za hrvatsku kulturu i povijest. Na križu je, prema članku Marijane Kovačević „Ophodni križ-još jedan anžuvinski exvoto u Zadru?“, iz 2007., i lik kraljice Elizabete Kotromanić, koja je darovala novac za izradu škrinje sv. Šime. Na žalost, križ još uvijek nije vraćen u Zadar.


Glavni akademski interes Donala Coopera je umjetnost i arhitektura u Italiji i na Mediteranu tijekom kasnijeg srednjeg vijeka i renesanse. 


Njegovo istraživanje usredotočeno je na sakralnu umjetnost i arhitekturu u Italiji od 13. do 16. stoljeća, s posebnim naglaskom na pokroviteljstvo najdinamičnijeg vjerskog reda tog doba, franjevaca. Izvan Italije, dr. Cooper istražuje latinsko umjetničko pokroviteljstvo u istočnom Sredozemlju, posebice u Dalmaciji, na Kreti i drugim bivšim teritorijima venecijanske Stato da Mar. ​Donalovi interesi sežu u širokom rasponu od mozaika u bizantskom stilu preko renesansnog slikarstva do barokne arhitekture, ali zajednička nit je percepcija umjetničkih djela unutar njihovog povijesnog konteksta. Drugim riječima, kako su različita publika mogla različito promatrati umjetnička djela u različitim vremenima.