Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

okrugli stol

Novu generaciju influencera stvorila umjetna inteligencija

23.05.2025. 17:29
Novu generaciju influencera stvorila umjetna inteligencija

Foto: Luka Jeličić



U Centru za mlade održan je okrugli stol pod nazivom »Tajne influencera: između stvarnosti i lažnih vijesti« posvećen analizi utjecaja influencera na djecu i mlade te važnosti razvoja kritičkog mišljenja i medijske pismenosti. Aktualni i društveno relevantan događaj organiziran je u sklopu projekta »Unaprjeđenje kulture provjere činjenica – TOČNO«, koji provodi Hrvatska udruga za odnose s javnošću (HUOJ) u suradnji s medijskim partnerom LIDER-om i Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu.


Projekt se financira sredstvima Europske unije putem Agencije za elektroničke medije, a njegov je primarni cilj osvijestiti javnost o nužnosti provjere informacija te potaknuti razvoj medijske pismenosti.


Zabrinjavajući trend


– Ovim projektom nastojimo proširiti i produbiti znanje javnosti o današnjem velikom problemu dezinformacija, lažnih vijesti i manipulacije sadržajem. Okrugli stol u Zadru tek je jedan od osam koje organiziramo diljem Hrvatske.




Ulaz je besplatan, a događaj je namijenjen svima koji žele povećati svoju razinu medijske i digitalne pismenosti u svijetu preplavljenom informacijama, gdje je često teško razlikovati istinite od neistinitih vijesti, naglasila je Jelena Drobnjak, projektna administratorica HUOJ-a.


U raspravi su sudjelovali diplomirana novinarka Katarina Alvir s Odjela za primijenjene komunikacijske znanosti Sveučilišta u Zadru, magistra komunikologije Tamara Kvas iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, novinar HRT-a Vladimir Šetka te dr. sc. Linda Martić Kuran s Veleučilišta Marko Marulić u Kninu.


Raspravu je moderirala Vlatka Vučić Marasović, voditeljica Dalmatinske podružnice HUOJ-a.


Polazišna točka bila su recentna istraživanja koja pokazuju da influenceri u digitalnom dobu postaju novi uzori mladih, oblikujući njihove stilove života, mišljenja i stavove. Više o tome kazala je Alvir, koja je pojasnila osnovnu terminologiju te predstavila najnovija istraživanja.


– Prema posljednjem istraživanju, koje je proveo UNESCO tijekom 2024. godine u 45 zemalja, na osam jezika i s 500 influencera – pri čemu su bili uključeni i oni s najmanje 1.000 pratitelja, tzv. nano influenceri, pa do mikro influencera koji broje do 40 tisuća pratitelja, makro influencera od 40 do 1.000.000 pratitelja, do mega influencera koji imaju preko 1.000.000 pratitelja – pokazuju zabrinjavajuće trendove.



Naime, većina influencera ne provjerava izvore podataka koje objavljuju. Objave često prenose bez provjere točnosti, vrlo rijetko se koriste službenim izvorima informacija, a sadržaj se uglavnom temelji na osobnim iskustvima ili informacijama koje su preuzete od poznanika, prijatelja, pa tek potom iz online medija, mainstream medija…


Samo 12 posto sadržaja koji influenceri dijele dolazi iz službenih izvora – poput službenih dokumenata državnih institucija, udruga ili drugih pouzdanih informativnih kanala, ukazala je Alvir.


Influenceri uzori


Nadalje, objasnila je kako je zbog toga iznimno važno raditi na edukaciji djece i mladih, kojima influenceri nerijetko predstavljaju uzore.


– Danas već imamo novu generaciju influencera koju je stvorila umjetna inteligencija. Djeca sve teže prepoznaju razliku između lažnih vijesti (fake news), dezinformacija, misinformacija, malformacija te stvarnih, objektivnih činjenica.


Budući da djeca i mladi jako puno vremena provode na društvenim medijima, rijetko provjeravaju točnost onoga što konzumiraju, a i influenceri im često postaju uzori. U njima vide primjer onoga što bi i sami jednog dana željeli postali, upozorila je Alvir


Posljedice su širenje lažnih informacija – pritom ne mislim samo na »fake news«, nego i na dezinformacije, misinformacije i malformacije. Dakle, uključene su i one informacije kojima nije nužno cilj naštetiti ili obmanuti javnost, ali i dalje dovode do pogrešnog zaključivanja, dodala je Alvir.


– Primjer dezinformacije iz prošle godine bio je viralni trend među beauty influencerima – tvrdnja da se konzumacijom velikih količina češnjaka može poboljšati ten i ukloniti akne. Takvi videozapisi su ostvarili milijunske pregled na Instagramu i TikToku, iako ne postoje znanstveni dokazi koji potvrđuju takav učinak.


Istina je da češnjak ima antioksidativna ili antibakterijska svojstva, ali to ne znači da će konzumacija nekoliko češnjeva dnevno riješiti akne, upozorila je Alvir te zaključila kako je možda došlo vrijeme i za uvođenje profesionalnih i etičkih standarda u influencer industriji.


 


 



Autor: Đurđa Baljak