Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

ŠTETIMO SAMI SEBI

Iznajmljivači na crno ozbiljno ugrožavaju kvalitetu destinacije

09.06.2025. 08:08
Iznajmljivači na crno ozbiljno ugrožavaju kvalitetu destinacije

Foto: Luka Jeličić



Pred nama je za neke najljepše, a za neke najteže razdoblje u godini – ljeto. Kako zbog vrućina, tako i zbog ogromnog priljeva turista, ljeto u Zadru sve više ima gorko-slatki okus. Problemi koji prate sezonu brojni su, a najizraženiji je sve viša cijena proizvoda i usluga u turizmu, što nas stavlja u nepovoljan položaj u odnosu na naše najvažnije mediteranske konkurente, kao i nesrazmjeran rast broja smještajnih kapaciteta u odnosu na potrebe lokalnog stanovništva, što je mešetarenje nekretninama, naročito kada se povremeno iznajmljuju, učinilo vrlo lukrativnim.


Sunce i more


Proljeće je iz nas i predsezona je prošla s izvrsnim brojkama – do kraja svibnja ostvareno je 145 tisuća dolazaka i 382 tisuće noćenja, a tek nam dolazi vršni dio turističke sezone te s njim i opterećenje na komunalnu i prometnu infrastrukturu grada, što će neminovno dovesti do velikih problema.


Detaljnije, u istom razdoblju prošle godine imali smo nešto više dolazaka i noćenja nego ove godine – njih 151 tisuću te 403 tisuće dolazaka. No, u odnosu na prošlu godinu ipak je porastao broj dolazaka domaćih turista, dok se vidi pad posjeta stranih turista od 5,5 posto.




Period predsezone u odnosu na špicu prvenstveno karakteriziraju različiti motivi dolaska turista u naš grad. Pred nama je period kada su sunce i more najvažniji motivi dolaska.


No, kako pozornost skrenuti s tih motiva, kako bismo bili atraktivna cjelogodišnja destinacija, pitali smo direktoricu Turističke zajednice grada Zadra Ivu Bencun, koja, pak, smatra kako će sunce i more uvijek u najtoplijim mjesecima ostati glavni motiv dolaska i to je sasvim logično.



– Mi našu marketinšku strategiju temeljimo upravo na činjenici da u različitim periodima ciljanoj publici nudimo različite proizvode.


Jedan od njih su sunce i more, koji će sada biti najatraktivniji, dok su izvan same špice sezone to različiti festivali i koncerti, ture po Zadru, kazala je Bencun te istaknula kako naglih skokova u turističkom prometu za ovo ljeto ne očekuje.


Problem parkiranja


– Sunce i more dugo je bio najvažniji opis dalmatinske obale, što se u posljednje vrijeme polako pokušava promijeniti. Iako se destinaciji kupališnog turizma nikako ne može pobjeći, orijentacijom ka inovativnim programima te poticanjem turizma u zaleđu, dio tereta s obale mogo bi se prenijeti i ublažiti.


Iako u našem gradu brojke posustaju te više ne proživljavamo dvoznamenkast rast prometa u špici sezone, ona će i dalje ostati naš najvažniji adut.


Predviđanja temeljimo na prošlogodišnjim iskustvima i naravno, na kontinuiranim razgovorima, suradnjama i promociji. Kada uzmemo sve navedeno u obzir, predviđamo blagi porast od dva do tri posto, dodala je Bencun.


No, sve u svemu, Zadar će ipak, kao i ranijih godina, proći kroz iste boljke kao i svakog ljeta. Prometne gužve, manjak parkirnih mjesta, te nedostatni kapaciteti komunalne infrastrukture, naročito u staroj jezgri, najvidljiviji su gradski problemi nastali uslijed prekomjernog turizma.


Tu su naravno i problemi s prevelikom orijentacijom na turizam, koja se na Poluotoku posebice vidi otvaranjem poslovnih objekata namijenjenih isključivo potrošnji turista, čime se i dalje nastavlja priča o zadarskom masovnom turizmu.



– S obzirom da je gradska infrastruktura, ovdje mislim na Poluotok, uglavnom ista i dalje će se ponavljati problem infrastrukture; prvenstveno parkirnih mjesta.


Svjedoci smo da sami Zadrani iz godine u godinu posjeduju sve više vozila i već i nama domaćima postaje problem čak i zimi naći slobodno mjesto, a to će sada biti još teže.


U tom smislu će nam najprije svima trebati strpljenja i dobre organizacije kako bismo upotrebu vozila sveli na minimum, smatra Bencun.


Izvan sezone


S druge strane, brojke na regionalnoj razini pokazuju kako je ostvareno 275.602 dolaska i 1.013.473 noćenja. U odnosu na prethodnu godinu, predstavlja to četiri posto manje u dolascima i osam posto manje ostvarenih noćenja.


– Tu su i ekonomska situacija u Njemačkoj koja je naše najsnažnije tržište te realno povećanje cijena smještaja i ugostiteljskih usluga u Hrvatskoj, napomenuo je Hrvoje Anić, direktor Turističke zajednice Zadarske županije, poručivši kako je jačanje prometa u pred i posezoni jedan od temeljnih ciljeva marketinške politike Turističke zajednice Zadarske županije.


– Zadarsku županiju desetljećima brendiramo kao destinaciju sa širokom paletom proizvoda posebnih interesa koji turiste privlače i u razdobljima izvan glavne turističke sezone.


Uz aktivni turizam, naročito u brojnim zaštićenim prirodnim područjima, te nautički turizam koje desetljećima promoviramo najznačajniji je iskorak posljednjih godina napravljen na polju razvoja eno-gastro turizma i u novije vrijeme na jačanju poslovnog turizma, kazao je Anić, koji najavljuje daljnji rast prometa i u razdobljima izvan ljetne sezone.


Crno tržište


Problemi turizma Zadarske županije, od kojih je većina prisutna i u gotovo cijeloj Hrvatskoj, još uvijek su, kako ističe Anić, izrazita sezonalnost i velika koncentracija gostiju na vrhuncu sezone, što dovodi do prekomjernog turizma, jer apartmanizacija, ekstreman porast broja kratkoročnih iznajmljivača, kao i »vikendaši« koji ugošćuju »prijatelje« cijelo ljeto, ozbiljno ugrožavaju kvalitetu i renome naše destinacije.


– Dolazi do opterećenja komunalne infrastrukture i do povećanog nezadovoljstva, kako turista tako i lokalnog stanovništva. Tu je i neadekvatna struktura i kvaliteta smještajnih kapaciteta, nekontrolirana i neplanska izgradnja.


Činjenica je da se »pružanje usluga smještaja u domaćinstvu« eksploatira i postaje nekretninski biznis. Nekretnine se kupuju s ciljem iznajmljivanja apartmana u ljetnoj špici što ugrožava šanse za razvoj cjelogodišnjeg turizma i stvara prekomjerni pritisak na destinaciju.


Spomenimo i problem rada na crno – radne snage, iznajmljivača, ugostitelja, čarteraša. Rad na crno uzrokuje velike štete, umanjuje prihode države, obeshrabruje legalne subjekte, i generalno vodi bezakonju. I u konačnici posljedično se postavlja i pitanje sigurnosti, a što je trenutno jedna od temeljnih snaga turizma RH koja se lako može pretvoriti u slabost, zaključio je Anić.