Foto: Mislav Klanac
Kada je početkom listopada Elvis Perinčić sjeo u direktorsku fotelju gradske tvrtke Obala i lučice, ondje ga je dočekala zavidno dobra financijska situacija. Doduše, otkad je osnovana, tvrtka Obala i lučice nije poslovala s gubitkom, no lanjski prihodi od 2,03 milijuna eura nadmašili su prihode svih drugih gradskih tvrtki.
Iako je tvrtka na stabilnim nogama, Perinčić ističe da to Obali i lučicama kao komunalnom društvu, nije prioritet.
– Nama nije cilj enormna zarada, nego uvođenje reda, dakle, da se ljudi uklope u prometni sustav i ne rade prometne prekršaje. Nije prioritet podizanje vozila niti naplata, nego uvođenje reda, ističe Perinčić.
Obala i lučice upravlja s ukupno 1.952 parkirališna mjesta na Poluotoku, zatim uzduž Obale kneza Branimira, na bivšoj Maloj pijaci na Trgu kneza Višeslava, na Ravnicama, autobusnom i željezničkom kolodvoru te u Petrčanima.
Od ukupnog broja parkirališnih mjesta, 1.087, odnosno više od 55 posto nalazi na Poluotoku. Ondje je čak i u zimskim mjesecima popriličan izazov pronaći slobodno mjesto, što je posebno velik problem za stanovnike Poluotoka, a pokušao se riješiti uvođenjem povlaštenih karata. Vlasnici povlaštenih karata za nešto više od šest eura mjesečno mogu se parkirati u nultoj zoni, koja broji točno 99 parkirnih mjesta na Poluotoku.
Povlaštene karte
– Što se tiče parkiranja domicilnog stanovništva, smatram da je to uređeno kako spada, što znači da imamo povlaštene karte u protuvrijednosti od 50 kuna za stanovnike Poluotoka, za ostale je 150 i 200 kuna, ovisno o tome radi li se o osobi zaposlenoj na Poluotoku ili građaninu s mjestom prebivališta izvan Poluotoka, ali na području grada. Mislim da se povlaštenim kartama isključivo štite građani Zadra, odnosno domicilno stanovništvo i da je to dobro uređeno. Inače, da nema tih povlaštenih karata, da nema naplate, to bi bio totalan kaos na Poluotoku, tumači Perinčić.
Unatoč povlaštenim kartama, građanima je na Poluotoku često problematično pronaći slobodno mjesto za parking, no Perinčić smatra da je taj problem riješen proglašavanjem nulte zone.
– Stotinjak parkirnih mjesta namijenjeno je samo građanima s povlaštenim kartama. Oni uz povlaštenu kartu imaju besplatan parking, a ostali građani u nultoj zoni mogu parkirati samo jedan sat, tumači Perinčić.
Dva pauka – dosta
Što se cijena parkinga tiče, Perinčić naglašava da građani ne bi trebali očekivati promjenu cijena, iako smatra da su cijene vrlo povoljne u usporedbi s ostalim gradovima, pogotovo uz more.
– Može se reći da smo najpovoljniji, pogotovo u zonama koje bi trebale biti malo skuplje, dakle Poluotok, prva i druga zona. Povlaštena mjesečna karta za Poluotok je 6,61 euro, u zimskim mjesecima prva se zona od osam do 16 sati naplaćuje 80 centi, druga 50 centi. Ljeti je 1,60 eura prva zona, 1,30 eura druga zona i naplaćuje se od osam do 22 sata, nabraja Perinčić.
Osim organizacije i naplate javnih parkirnih površina, temeljna djelatnost tvrtke je premještanje i blokiranje nepropisno parkiranih vozila, za što na raspolaganju imaju dva pauk vozila. Za sada, kako ocjenjuje Perinčić, nema potrebe proširivati vozni park jer s trenutnim kapacitetima mogu kvalitetno obaviti posao.
Tvrtka Obala i lučice zapošljava ukupno 48 ljudi, a od lani su zaposlili dvije nove osobe, obojicu u operativi. Iako djelatnici na naplati, a posebno djelatnici pauk službe, znaju nerijetko pri obavljanju svog posla naići na određene probleme s građanima, Perinčić ističe da zaposlenici s njima u pravilu imaju dobru komunikaciju.
– Zaposlenici imaju sa strankama određenih problema, ali djelatnici i na pauku i na naplatama imaju već dosta iskustva, pa ih u pravilu građani Zadra uvažavaju. Generalno rečeno, postoji neka ljudska komunikacija, kaže Perinčić.
Hvala gradonačelniku
Nakon pročelnika Ureda gradonačelnika Ante Ćurkovića, pročelnika za komunalne djelatnosti Robertina Dujele te direktora Turističke zajednice Marija Paleke, Perinčić je također na »gradsku« funkciju stigao iz Mjesnog odbora Stanovi, u kojemu je i sadašnji gradonačelnik Branko Dukić napravio prve političke korake.
– Drago mi je da sam s gradonačelnikom u korektnim odnosima. Činjenica je da smo iz kvarta i od toga ne želim bježati. Međutim, s obzirom na moje kvalifikacije – diplomirani sam inženjer cestovnog prometa s 25 godina iskustva rada u prometu, smatram se stručnom i kompetentnom osobom za obavljanje ovog posla. Ako je gradonačelnik Dukić prepoznao moj kvalitete, ja mu zahvaljujem, zaključuje Perinčić.
Prije negoli je 1. listopada imenovan direktorom Obale i lučica, Perinčić je 25 godina proveo u policiji, a osim Postajom prometne policije, rukovodio je i Prvom policijskom postajom.
– Naravno da policija uđe čovjeku ispod kože i da se s tog policijskog aspekta još gledaju pojedine stvari i da će se vjerojatno još dugo, dugo tako gledati, smije se Perinčić.
Teško je, kaže, neke stvari ne primijetiti ili ne vidjeti, teško je nekada i ne upozoriti, jer osjećaj moralne dužnosti ne jenjava ni nakon izlaska iz službe.
Specifičan grad
Na temelju svog dugogodišnjeg iskustva u prometnom sektoru, Perinčić Zadar opisuje kao specifičan grad.
– Mi smo prije svega južnjaci, što znači da manje-više živimo na otvorenom, družimo se, a isto tako znamo činiti određene prometne prekršaje koji su za nas s vremenom postali uobičajeni. Naglasio bih, primjerice, prelazak preko gradskog mosta biciklom, romobilima i tim novim kategorijama vozila koja se sada uklapaju u prometni sustav, napominje Perinčić.
Iako je naplata kazni za strance do sada, kako kaže, znala štekati, Perinčić je uvjeren da će Obala i lučice uspjeti naplatiti sve kazne strancima, pogotovo za intervenciju pauk službe.
– Gledano iz policijskog aspekta, građani EU-a u našoj državi više nisu stranci, tako da svima na adrese uredno šaljemo kazne i tu apsolutno nemamo problema. Treće zemlje također pokušavamo naplatiti, posebno tako što kazne nastojimo naplatiti na mjestu prekršaja. Što se tiče ostalih kazni, uredno ih šaljemo na adrese, kazuje Perinčić.
Ističe da se u Zadru generalno prate pozitivni trendovi ostalih gradova, pa se, primjerice, pokušava riješiti prometna infrastruktura poput biciklističkih staza i pješačkih zona. Doduše, kao i u svakom drugom gradu, priznaje, i u Zadru postoji problem s parkiranjem.
Nedostatak mjesta
– Možemo reći da u Zadru, kao i u svakom drugom gradu, postoji problem parkiranja, dakle konstantan nedostatak parkirnih mjesta, posebno u samom središtu. Svi žele doći što bliže centru, pri čemu je specifikum grada Zadra u tome što je to turistički grad i ima u ljetnim mjesecima enorman broj vozila. Osim toga, velik je broj dnevnih migracija iz okolnih mjesta, no prije svega je problem u turističkoj sezoni, kada ima i turističkih autobusa, kampera, ali i osobnih vozila, ističe Perinčić.
Unatoč nedostatku parkirnih mjesta, pogotovo u staroj gradskoj jezgri, direktor Obale i lučica ističe kako je tendencija svakog središta grada da se parkirna mjesta dislociraju na rubne dijelove grada, a da se javnim prijevozom osigura dolazak do samog središta. Pri tom ističe da vitalni dijelovi grada, naravno, moraju funkcionirati, a stanovnici Poluotoka moraju imati pristup automobilima.
No to je, u konačnici, pitanje na koje će morati odgovoriti u Gradu. Ondje se, naime, odlučuje i o prometnoj infrastrukturi i o prioritetima, a potom Obala i lučice preuzimaju na upravljanje mjesta i zone u kojima postoji potreba za naplatom. Ova gradska tvrtka, dakle, ne plaća koncesiju za područja na kojima naplaćuje parking.
Pametno parkiranje
– Nama to Grad odlukom daje na upravljanje, međutim, dobijemo od Grada i neke druge zadaće, poput uređenja plaže Kolovare, plaža Petrčane, Diklo i Karma, ističe Perinčić.
Zaposlenici Obale i lučica na navedenim plažama održavaju kompletnu infrastrukturu u zimskom periodu i pripremaju plaže za ljetnu sezonu – postavljaju i skidaju tuševe i suncobrane, postavljaju i održavaju WC-e, obavljaju tamponiranje, postavljanje žala, zidića, pijeska…
– Mi smo tu da to sredimo i pripremimo za turističku sezonu i mislim da su građani zadovoljni tim plažama i s tim projektima te ćemo tako nastaviti i dalje, kaže direktor.
Obala i lučice uskoro će u nadležnosti imati oko 1.200 parkirnih mjesta opremljenih senzorima pomoću kojih građani mogu znati gdje ima slobodnih mjesta za parkiranje. Naime, u sklopu europskog projekta Zadar Urban Mobility (ZUM) 4.0, vrijednog gotovo dva milijuna eura, lansirana je i aplikacija Zadar ParkIn, koja bi trebala predstavljati rješenje sustava pametnog parkiranja te građanima omogućiti lakši pronalazak i naplatu parkirnih mjesta.
– Projekt još nije krenulo u punoj snazi, ali kada se to sve ustali, nama će Grad najvjerojatnije to dati na upravljanje, kaže Perinčić.
najnovije
najčitanije
KK Zadar
Hvalevrijedan potez
Pavle Marčinković otpisao potraživanje prema KK-u Zadar
Crna Kronika
NESREĆE
U prometnim nesrećama u Zadru ozlijeđeni pješaci, završili u bolnici
Ostali sportovi
Prva ŽMNL
Prva pobjeda Dasiadda, utiha Fortune protiv KB-a
Hrvatska
OCJENE
TripAdvisor: Hrvatska s razumnim cijenama i iskustvima vrijednih novca
Footopis
cilj ostvaren
Vatrena misija u Ligi nacija bila je uspješna: Posebno su impresionirali igrači ‘iz drugog plana’
Županija
SILBA
FOTO Katamaran Jadrolinije udario o obalu Božave
Scena
IRIS PETRAČ
Tko je supruga Novice Petrača? Bivša zadarska novinarka i glasnogovornica Grada Zadra
Crna Kronika
PU ZADARSKA
U Murvici se zapalio automobil u vožnji, vatrogasci intervenirali
Zadar
INFORMIRAJTE SE!
Višnjik objavio važne upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović!
Crna Kronika
zloupotreba položaja