Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

manje turista

Brojke ne naslućuju na dobru sezonu, no u sektoru ne klonu

12.06.2025. 16:00
Brojke ne naslućuju na dobru sezonu, no u sektoru ne klonu

Foto: Luka Jeličić



Hrvatska je u prvih pet mjeseci imala otprilike isti broj gostiju kao i lani u istom periodu, oko 4,2 milijuna, međutim oko šest posto turističkih noćenja manje. Pokazuju to novi podaci sustava eVisitor Hrvatske turističke zajednice prema kojima je ostvareno oko 13 milijuna noćenja ili njih oko 800 tisuća manje.


Kako kaže resorni ministar Tonči Glavina, prvo »prolazno vrijeme« gledat će se nakon što prođe i lipanj, a u kojem već polako kreće glavna sezona, posebno nakon Tijelova koje ove godine pada dosta kasno, 19. lipnja.


Špica se sporije puni


Predsezona je za sada ustvari solidna, ako se uzme u obzir da su proteklih godina brojke u tom dijelu godine konstatno rasle. Međutim, vrijeme velikih brojeva tek kreće, a ako je suditi po iskustvu iz lanjske godine i nekim najavama, špica se nešto sporije puni i očekuje se da će dio gostiju čekati zadnji čas.




Cijena je ove godine doista za mnoge odlučujući faktor čemu se nije za čuditi s obzirom na globalu ekonomsku i geopolitičku situaciju koja je dodatno zapaprila turističkim djelatnicima.


Da će ovogodišnja sezona biti »čupava« pokazuju i podaci eVisitora za predsezonu. U svibnju je njemačkih noćenja bilo čak 53 posto manje nego lani, konkretno oko 1,1 milijun, dok je lani u svibnju ostvareno preko 2,3 milijuna noćenja njemačkih gostiju.


Tako je s najjačeg hrvatskog emitivnog tržišta prošlog mjeseca stiglo oko 230 tisuća Nijemaca, a godinu ranije 406 tisuća. Ukupno je u pet mjeseci broj njemačkih dolazaka manji za 30, a noćenja za 40 posto.


Prošlog su mjeseca u padu i brojke s autrijskog, poljskog, francuskog i nizozemskog tržišta, a plusevi se broje s tržišta Slovenije, Velike Britanije, SAD-a i Bosne i Hercegovine.


Veliki rast imalo je domaće tržište pa su tako domaći gosti u svibnju ostvarili oko 340 tisuća dolazaka, dakle, domaćih je turista bilo znatno više nego i gostiju iz Njemačke, a koji su i najjače strano tržište.


Domaći je gost »spašavao« svibanjske rezultate kao i cijelu dosadašnju predsezonu, međutim, ni porast s domaćeg tržišta ipak nije anulirao pad turističkog prometa sa stranih tržišta.


Prošlog je mjeseca domaćih noćenja bilo 18 posto više, a strana su u padu od čak 17 posto. Od siječnja do svibnja je pak situacija takva da su domaća noćenja u porastu od 8 posto, međutim, strana noćenja su u padu za nekih 9 posto.


Provjerili smo i što o sezoni, ali i fiskalnom opterećenju, kažu u hrvatskim agencijama.


Raspored blagdana


Tomislav Fain, predsjednik Udruženja hrvatskih putničkih agencija (UHPA), kaže da predsezona dosta ovisi o rasporedu blagdana te da su destinacije koje su imale povećani broj letova imale više gostiju.


– Predsezona je malo lošija nego lanjska, ali ništa značajno. Što se tiče glavne sezone, rekao bih da je postalo normalno kasno rezervirati smještaj. Količina kapaciteta je jednostavno toliko velika da naši gosti ne trebaju rezervirati toliko unaprijed.


Posebno s obzirom na mogućnosti online rezervacija pa ljudi rezerviraju doslovno last-minute koji više nije trend, nego nešto uobičajeno, posebice za naša bliža emitivna tržišta. Općenito mislim da ni u srpnju i kolovozu neće biti nekakvih problema.


Ako ih bude, ići će se sa spuštanjem cijena koje se mogu mijenjati praktički svaki sat. A ako sezona i bude na razini prošle, opet ćemo imati puno nezadovoljnih jer jednostavno su kapaciteti rasli u svakom segmentu, od smještaja do nautike, kazao je Fain.


Srpanj i kolovoz zasad nisu na razini očekivanja, reći će, pak, Katica Hauptfeld, vlasnica Katarina linea iz Opatije, jedne od najvećih hrvatskih turističkih agencija.


Kaže da je već i lani bilo primjetno kako se predsezona i posezona lakše i brže pune nego glavna sezona. Tako, primjerice, ovog vikenda na polasku iz Opatije imaju dvostruko više malih kruzera nego lani u isto vrijeme.


– Tržište SAD-a je puno slabije nego lani, čak i Australija i Kanada idu nešto slabije tako da su nam neki partneri već i za iduću godinu rekli da su cijene previsoke i da bi mogli neke termine otkazivati. I avionske karte su jako poskupjele te sve to utječe na odluke o dolascima.


Što se tiče špice sezone, mi smo ove godine za neke termine u visokoj sezoni dali popuste. No, s druge strane, već kraj kolovoza je jako dobro popunjen, najave za rujan i listopad su također jako dobre.


Međutim, ta top-sezona u kojoj se najviše zarađuje, sporije se puni kako na brodovima tako i u hotelima, reći će naša sugovornica.


Porez od 25 posto


U turističkim agencijama već godinama ukazuju na činjenicu da se snižena stopa PDV-a u turizmu odnosi samo na smještaj, dok se agencijski paketi, dakle sve ostale usluge poput transfera, izleta, ulaznica i slično, oporezuju s 25 posto.


U agencijama ukazuju kako bi se snižena stopa od 13 posto trebala odnositi na cjalokupan turistički proizvod, kao i kako bi za konkurentnost turističkog sektora općenito trebalo razmisliti o snižavanju opće stope PDV-a.


Dok se u Hrvatskoj transferi oporezuju s 25 posto PDV-a, u Italiji se, primjerice, na turističke transfere plaća 10 posto, kao i u Francuskoj ili Španjolskoj. S time da i ove zemlje imaju snižene stope PDV-a na turistički smještaj.


Španjolci tako na smještaj zaračunavaju 10 posto, Cipar 9 posto, a Grci, isto kao i u Hrvatskoj, 13 posto.


Međutim, zanimljivo je kako Grci imaju mogućnost da u »posebnim slučajevima«, a to je u pravilu izvan glavne sezone, mogu primijeniti još nižu stopu na smještajni dio od samo šest posto što ih svakako diže po pitanju konkurentnosti na tržištu.