
Foto: Filip Brala/AKK Zadar
Generacije i generacije dječaka odgojene su igrajući se igračkama – autićima. Kako odrastaju tako nije vrijeme za sazrijevanje, već za igranje s većim igračkama, što često odvodi u automobilizam. Ono što je vrlo pozitivan podatak je činjenica da se epitet »muškog sporta« sve više razvodnjava jer sve je veći broj djevojaka koje »odvuku« mirisi oktana i guma te zvuk motora, zbog čega mnogima trnci obuzmu tijelo. Ljubav koja se teško može opisati, u vrlo ozbiljan hobi davnih je dana pretvorio Filip Rimac, današnji tajnik Auto Karting kluba Zadar.
– Temelje svega je Racing team Zadar (RTZ), klub koji smo osnovali 2009. godine, a poticaj su Brzi i žestoki. Mi smo tada bili zaluđena mlađarija koja je obožavala aute, a kako su ti filmovi propagirali takve stvari nama je to bilo zanimljivo i nekako smo krenuli s time. Ulične utrke su se jako na temelju tog filma popularizirale u Hrvatskoj. Mi smo ih isto vozili, prije osnivanja kluba, međutim shvatili smo da nije to »to«. Kao padobranci smo krenuli s klubom koji je inicijalno bio zamišljen za nas nekoliko da se idemo vozikat, da idemo po utrkama i slično, ali smo odustali od toga – započinje Rimac koji je s ostatkom ekipe koja je krenula u razvoj zadarskog automobilizma »promijenio ploču« i krenuo igrati po pravilima.
– Ulične utrke su ulična priča bez pravila. Ja sam kao mlad igrao vaterpolo, dakle naučen sam igrati po pravilima. Svi iz kluba smo prošli takve neke škole. Sport je pozitiva, morali ste proći neku selekciju, niste »pušteni s lanca«. Odmah smo krenuli s time jer smo znali da ćemo tako dati stimulans mlađim generacijama i vjerovali da se naš momentum može prenijeti i na njih. Slažete kockice malo po malo da dobijete neku širu sliku.
Potrebni ozbiljni novci
Živjeti na prostoru na kojem nema infrastrukture te razvijati sport koji je paralelno iznimno opasan i zahtjevan, a da ne spominjemo skup, zadatak je u kojeg se ne bi baš pretjerano ljudi upustilo. Ipak, talenti su uspjeli iznjedriti.
– U Zadru postoje tri dečka koji imaju potencijal. Mi kao klub financijski ne možemo to pratiti, možemo papirnato to podržavati. Ti dečki moraju u Zagreb na školovanje, ne mogu na Prvenstvo Hrvatske ako nemaju završenu školu, itd. Trebate nekog sponzora koji će to »gurati«. Osvrnut ću se na Dubrovnik, gdje se ovisno o rangu u kojem se natječete daje preko 100 tisuća eura. Natjecatelji iz Dubrovnika imaju interes jer znaju da imaju nekog iza sebe. U Zadru, realno, 40 godina po pitanju autosporta je bila »mrtva nula«. Bili su neki ljudi koji su individualno nastupali i nisu došli do izražaja. Kaska se »xy« godina po tom pitanju, ali ne treba Grad prozivati, nije to njegova krivica. On je fokusiran na neke druge sportove, ali mi imamo jako puno toga za pokazati – objašnjava tajnik Auto Karting kluba napominjući zašto je ovaj sport već od malih nogu toliko financijski zahtjevan.
– Užasno je to skupo za jednu obitelj koja gura djecu. Do kada ste u »baby kartingu« to nije toliki problem, to je paralela s pionirskim kategorijama u nogometu. Sve dalje je veliki zalogaj jer sistem kartinga i ovdje i vani je odskočna daska za formulu, koja je vrh. Svi današnji vozači formule su krenuli s kartingom i baš zato je to tako skupo. Kako bi zatvorili jednu sezonu PH treba vam 15 do 20 tisuća eura, to su već ozbiljni novci.
Ipak, najveći motivatori, odnosno demotivatori djeci prilikom ulaska u svijetu automobilizma znaju biti roditelj. Pretjerani strah roditelja za svojom djecom koja sjedaju u kartinge zna stvarati probleme.
– Djeca nemaju izražen strah na toj razini, što je i dobro i loše. Baby kart kao takav je iznimno siguran, nema nagli trzaj kod ubrzanja, jako dobro koči i fizički je zaštićen. Nije niti to više kao prije, danas i djeca moraju imati kompletno homologiranu opremu, i odijelo i kacigu i HANS »uređaj« oko vrata. Naravno, nikada ne možete biti 100 posto sigurni, sport kao takav je opasan. Roditelji moraju biti svjesni u što ulaze i ne forsirati dijete u to. Dijete mora pokazati afinitet prema tome, a mora mu biti i zabavno. Jako puno toga se uči, od motorike do pravila ponašanja generalno, jer ipak sportski se odgajaju djeca, sve do prometnih pravila. To dijete će sigurno u budućnosti imati benefite jer će proći određeni sportski put – kaže Rimac.
Automobil kao simbol
Nije rijedak slučaj da obitelji kupuju auto samo da budu u što višim društvenim sferama, no i sve je više onih koji na uređenim stazama pokušavaju iskoristiti maksimum iz vozila.
– Tehnička kultura kod nas, ali i na području okolnih županija je uvelike prisutna na dnevnoj razini. Vidi se to na voznim parkovima ljudi. Automobil se kod nas ne shvaća kao vozilo od točke A do točke B, on mora biti nešto posebno, neki odraz. Nije sad isključivo do lifestyle, nego imate i masu ljudi koji redovno odlaze na Grobnik, na Nordschleife i žive automobilizam.
Automobilistička kultura
Iako su dolazak WRC-a u Hrvatsku kao i Netflixova serija o Formuli 1 napravili megapopularnost po pitanju automobilizma, korijeni ovog sporta na ovom prostoru sežu u prošlost na Apeninski poluotok.
– Zadar je cijelu povijesti bio pod Italijom i kako god bilo postoje neke veze s njom i dan-danas. Kultura automobilizma u Italiji je na neviđenoj razini oduvijek i naravno da se to dovuklo ovdje. To je isto kao u Hrvatskoj ako si Hajdukovac, Dinamovac ili navijač bilo kojeg drugog kluba, ti živiš taj klub, na isti način je automobilizam u Italiji, on se živi. Generacijama se takve stvari prenose i tako su kartinzi došli kod nas, međutim ovdje je to uvijek bilo jako marginalizirano. Ljudi masovno iz podruma i šupa danas vade stare kartinge nakon tko zna koliko godina jer je danas automobilizam kod nas počeo konkretno živjeti.
Pauza od WRC-a
U četiri svoja izdanja Hrvatska se pokazala kao odlična postaja Svjetskog reli prvenstva. Prema studiji Ekonomskog fakulteta u Zagrebu ekonomski učinci WRC-a iz 2022. na Hrvatsku su bili 105 milijuna eura, a posljednje su dvije godine i veći. Ove godine lokalne vlasti na vrijeme nisu dostavile potrebnu dokumentaciju i Croatia Rally se ne održava.
– Ne bi netko takav dolazio u Hrvatsku da ne vidi potencijal, a ako ga mi nismo svjesni onda imamo ozbiljan problem. Stavimo sa strane klubove i vozače i slično, pričajmo o turizmu na koji smo jako naslonjeni. Ne dolaskom WRC-a ove godine u Hrvatsku jer nismo mogli na vrijeme dati kredite za neke uvjete, pokazali smo da nama 100-200 milijuna eura koje bi uprihodili nisu potrebni. Je li nam bolje krenuti s turizmom u trećem mjesecu ili petom. Ako možemo prije, zašto ne bi.
Zadarska se svijest o automobilizmu sve više i više razvija, no oni željni utrkivanja u Donatovom gradu još uvijek su svedeni na jedan događaj na sjevernom parkingu SC-a Višnjik.
– Kad ste dugo u ovom sportu onda vas i ljudi prepoznaju i s vremenom se sve više počinje shvaćati potencijal koji postoji u ovom sportu za cjelokupnu zajednicu. Ipak, postoji jedan manji problem – mi koji smo sada u klubu lagano starimo. Nastojimo što više našu ljubav pretakati na djecu, zato i toliko forsiramo kartinge jer su oni početak. Nažalost, infrastrukture za ovaj sport nemamo. Teško je za očekivati da će netko doći i reći evo vam vreća novaca i radite što želite. Već smo 16 godina prisutni i vidljivi, ne samo na lokalnoj razini, nego i na državnoj, imamo Natanaela Petrova koji je bio višestruki prvak države i vozio je izvan granica. Dakle, rezultati postoje – ističe ovaj automobilistički zaljubljenik.
Čest je prikaz na prometnicama kako mladi koji zarade veće svote novaca izvan Hrvatske kad se vrate u svoju državu ili grad, kupuju jurilice i u želji za pokazivanjem kako suprotnom spolu tako i svima ostalima »stisnu gas«. A to nerijetko zna završiti katastrofalno. Samim time, »udara« se i negativa prema ljudima koji zarađuju kruh od jurnjava u automobilima.
– Sigurno da se stvaraju negativne konotacije oko ovog sporta, što je krivo. Ja kad sam krenuo s ovime sam bio formirana osoba sa svim plusevima i minusima, međutim bio sam svjestan u što se upuštam. Gledamo na naš sport tako da pokušamo suzbiti divljanja po cestama. Ako djecu s pet-šest godina uputimo u kartinge, stavimo ih na pravi, sportski put, oni će jednog dana funkcionirati na jednoj višoj razini, a ne na razini divljaštva. Primjerice, djecu učimo prvoj pomoći. Sva djeca koja se bave automobilizmom ako izvan staze naiđu na prometnu nesreću, jako dobro znaju kako postupati. Smatram da nam je u interesu stvarati takvu mladež – zaključuje Rimac.
najnovije
najčitanije
Style
PREKRETNICA?
Danska pivovara ljudskom timu dodala ‘kolege’ s umjetnom inteligencijom
Hrvatska
VELIKA PROGNOZA
Blagdanski vikend počinje kišom, ali dočekat ćemo i sunce
Sport
Kvalifikacije za Premier ligu
Solaris potvrdio status favorita i u uzvratu, Zadar 1952 ostaje u A1 regionalnoj ligi
Zadar & Županija
Zapaženi rezultati
Ekonomska škola odlična na WorldSkills natjecanju
Županija
HEP
OBAVIJEST Sutra bez struje dvije ulice u Zadru, ali i veći dio Vira
Zadar
nastavak priče
Mjesec dana nakon smrti Mate Žagara, radnja je i dalje otvorena
Županija
Najavio kandidaturu
Lovre Klanac kandidat je HDZ-a za načelnika Posedarja: Ne obećavam čuda, obećavam rad!
Zadar
USUSRET SEZONI
Nakon blagdana kreće uređenje zadarskih plaža. Evo što je sve u planu
Košarka
natjecanje srednjih škola
Gimnazija Vladimira Nazora četvrtu godinu zaredom najbolja u košarci
Moda
zadar cruise port