Petak, 5. prosinca 2025

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

osvrt

Prokušana, ali efektna Formula za (gotovo) savršen ljetni kino hit

Autor: Ivica Perinović

04.07.2025. 13:48
Prokušana, ali efektna Formula za (gotovo) savršen ljetni kino hit


Možda ću zazvučati kao klasični testosteronima nafilan mužjak govoreći kako sam u svojim formativnim godinama, a ima tome gotovo puna tri desetljeća, uživao u TV prijenosima najvećeg visokooktanskog šoua na svijetu – Formule 1. Usadio mi se tad u mozak nažalost i jedan od najtragičnijih momenata u povijesti sporta, pogibija jednog od najvećih, neprežaljenog Ayrtona Senne, ali isto tako sam i uživao u periodu nakon njegove smrti. Postojalo je nešto zadivljujuće u tom skupom, kako za investitore, tako i živote samih vozača, sportu i trajao je taj interes sve dok mi ga zahvaljujući nenadmašnom bolidu i vozačkim sposobnostima nije ugasio izvanzemaljski Michael Schumacher. Nije to više bilo to. Nisam mogao s užitkom gledati njegovu apsolutnu dominaciju iz utrke u utrku, iz godine u godinu. Jednostavno je nestao onaj gušt nadmetanja, napetosti i nepredvidljivosti.


Figura iz prošlosti


Tu i tamo sam kroz posljednjih petnaestak godina znao baciti oko i uho na informacije oko sporta u kojem sam nekoć istinski uživao, ali sve mi je to nekako prekrio kič i klasična eksploatacija. Kad sam dočuo da se snima film smješten u svijet F1, prvi značajniji od Howardove ‘’Utrke života’’ (2013) i da će se ispred kamere vozački ‘šepuriti’ Brad Pitt dok će redateljskom palicom mahati talentirani Joseph Kosinski, postao sam lagano zaintrigiran. Nekako sam bio uvjeren kako neće nikako moći ispasti bolji film od Mangoldovog remek-djela ‘’Izazivač: Le Mans ‘66’’ (2019) (koji, ruku na srce, ipak nije bio smješten u F1 svijet), ali i da neće razočarati poput Mannovog biografskog flopa ‘’Ferrari’’ (2023) stoga sam se uputio u kino napet poput puške nadajući se da galama razularenih tinejdžera u dvorani neće nadglasati brujanje moćnih jurilica koje će se impresivno kretati ispred mojih znatiželjnih očiju. Spektakl je mogao započeti!


Nekoć iznimno talentiran vozač Formule 1, Sonny Hayes (Brad Pitt), nakon pretrpljene nesreće u kojoj je jedva izvukao živu glavu, nastavio je sa svojom najvećom životnom strašću, ali ne i na najvećoj sceni. Kroz naredna desetljeća životarenja, propalih brakova, neuspjelih kockarskih avantura i vožnje u gotovo svim automobilističkim kategorijama i natjecanjima, Sonny je ostao gotovo zaboravljena figura iz prošlosti koja je obećavala mnogo više. Premda je već debelo zagazio u svoje zrele godine, novu i vjerojatno posljednju životnu priliku utrkivanja u najatraktivnijem i globalno najslavnijem natjecanju, Sonny nenadano dobije od svojeg nekadašnjeg kolege vozača i prijatelja Rubena Cervantesa (Javier Bardem), sad vlasnika tima ‘APX-a’.




Zahvaljujući užasnim rezultatima zbog kojih se nalaze debelo na začelju ljestvice timova, ‘APX’ i Cervantes su pred bankrotom i treba im barem jedna pobjeda do kraja sezone kako bi uvjerili odbor da ga ne smjeni i rasproda ‘APX’. Cervantes je svjestan kako njegovi bolidi imaju velikih tehničkih ograničenja i poteškoća, ali i da ima talentiran tim stručnjaka predvođen tehničkom direktoricom Kate McKennom (Kerry Condon) te mladim, no neiskusnim vozačem Joshuom Pearceom (Damson Idris). Cervantes treba Sonnyja kako bi svojim osebujnim, nepredvidljivim i razuzdanim stilom razbudio tim i Pearcea naučio vozačkim trikovima na što ovaj nakon početnog nećkanja i pristane. Isprva su i jedni i drugi skeptični. Ideja tima se brzo raspadne jer Sonny počinje iznova uživati u vožnji i nadmetanju, dok Pearce s druge pak strane ne želi ostati u njegovoj sjeni. Kako bi uspjeli u zacrtanom planu, morat će ‘zakopati ratne sjekire’…


Zvjezdana postava


Vjerujem kako već i prosječni, ako ne i ispodprosječni gledatelji, u ovom sinopsisu mogu uočiti niz dramaturških klišeja, scenarističkih rupa i šablonski ispisanih likova, no nemojte se s tim dati obeshrabriti. Mase od pamtivijeka naprosto obožavaju priče o autsajderima koji na ovaj ili onaj način dobiju novu priliku za ostvarenjem snova stoga ni ne čudi kako su se od 2021. otkako su čuli da iza projekta leže imena producenta Jerryja Bruckheimera, redatelja Josepha Kosinskog, scenarista Ehrena Krugera i superzvijezde Brada Pitta gotovo sva velika holivudska filmska studija i streaming servisi počeli nadmetati oko njegove distribucije. Pobjedu su u konačnici izvojevali giganti ‘Warner Bros. Pictures’ i ‘Apple Original Films’ i mozaik se polako počeo slagati.


Najviše nedoumica se vrtjelo oko angažmana glumca za tumač uloge Hayesova trkaćeg partnera/rivala Pearcea, ali ona je u konačnici otišla u ruke talentiranom britanskom glumcu Damsonu Idrisu koji je pozornost kritike i publike osvojio ulogom u hvaljenoj TV seriji ‘’Snowfall’’. Ostalo je manje-više bilo jasno. Iza kamere se našao iskusni Čileanac – Claudio Miranda s kojim je redatelj Kosinski već fantastično surađivao na ZF spektaklu ‘’Tron: Nasljedstvo’’, a posebice mega hitu ‘’Top Gun: Maverick’’. Ako netko na perfektan način može uloviti jurnjavu, onda je to zasigurno Miranda. Što se glumačke ekipe pak tiče, uz ‘kulera’ Pitta (pokušava kanalizirati flegmatičnost i karizmu nezaboravnog Stevea McQueena i to mu manje-više polazi za rukom) i spomenutog Idrisa koji su se svojski pripremali za svoje autentične vozačke akrobacije kroz intenzivnu natjeravanja F2 i F3 bolida (op.a. slabije kategorije natjecanja), tu je i uvijek fantastični španjolski as Javier Bardem, ali i simpatična Kerry Condon, koju mnogi vjerujem pamte iz maestralne crnohumorne drame ‘’Duhovi otoka’’. Dotična ovdje pak tumači vrhunsku inženjerku što dakako nije čest, ako i uopće postojan slučaj u svijetu ‘muške’ Formule 1’, ali i predvidljiv ljubavni interes Sonnyja Hayesa.


Spektakl na stazi


Da, mnogo toga je ovdje dramaturški predvidljivo, otprije isfurano, pomalo patetično, staromodno i sladunjavo, ali u konačnici vas neće umoriti ili pretjerano razočarati. Naime, većina radnje i likova je podređena spektaklu na stazi, a on je realiziran besprijekorno. Reći će neki, vjerojatno s razlogom, kako kompletan film djeluje poput ultra skupe (op.a. govori se o 200, lako moguće i više milijuna dolara budžeta) reklame za ‘F1’, i mislim kako nisu pretjerano daleko od istine, no osobno sam pustio mozak na pašu iliti bolje rečeno, trkaću stazu, i uživao kroz tih dva i pol sata trajanja. Doznao sam mnogo o najnovijim detaljima iza kulisa ovog natjecanja – dijagnostici, testiranjima, pripremama ili, primjerice, aerodinamici bolida, a isto tako i vozačkim tehnikama i trikovima. Kako bi taj dojam bio što autentičniji, Kosinski i ekipa iza filma su snimanje realizirali na pravim trkaćim stazama, a kroz montažu su ukomponirane i mnoge prave snimke s natjecanja, uključujući i pojavljivanje stvarnih vozačkih majstora poput Maxa Verstappena, Sergija Péreza, Charlesa Leclerca, Carlosa Sainza Jr.-a ili Lewisa Hamiltona koji je, usput rečeno, i jedan od producenata filma. Sama radnja i likovi možda i jesu kopija mnogih prethodno viđenih, tematski sličnih filmova, ali se po pitanju prizora utrkivanja itekako pazilo da gledateljima pruži posve novo iskustvo i u tome su, priznajem, uspjeli.


’’F1’’ je pravi ljetni ‘blockbuster’ koji vješto spaja staromodnu ideju autsajdera sa svijetom modernog automobilističkog sporta i vjerujem kako ćete uživati u njemu jer se računalo baš na svaki sastojak koji privlači publiku. Mačo glavni lik, mladi pastuh željan dokazivanja, bivši vozač koji strast za utrkivanjem održava kroz posjedovanje vlastitog tima, korporacijski ljigavac antagonist, ljubavni interes glavnog lika dovoljno emancipiran i za feministički dio publike i napose dobro staro visokooktansko nadmetanje. Ma kud ćeš bolje za ultimativnu ljetnu zabavu lišenu muškaraca u tajicama sa zamornim supermoćima?


Na londonskoj premijeri se nedavno pojavio i adrenalinski junkie, legendarni Tom Cruise koji je nakon više desetljeća ponovno prošetao po crvenom tepihu sa svojim kolegom Pittom. Vidjevši ih zajedno, redatelj Kosinski (op.a. s Cruiseom se itekako dobro poznaje) je bacio ‘bubu medijima’ idejom kako bi bilo sjajno kad bi u nastavku gledali njihovo rivalstvo i na neki način povezali filmove ‘’F1’’ i ‘’Dani grmljavine’’. Živi bili pa vidjeli!


BORBA OKO DISTRIBUCIJE


Mase od pamtivijeka naprosto obožavaju priče o autsajderima koji na ovaj ili onaj način dobiju novu priliku za ostvarenjem snova stoga ni ne čudi kako su se od 2021., otkako su čuli da iza projekta leže imena producenta Jerryja Bruckheimera, redatelja Josepha Kosinskog, scenarista Ehrena Krugera i superzvijezde Brada Pitta, gotovo sva velika holivudska filmska studija i streaming servisi počeli nadmetati oko njegove distribucije